Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin kupi MINI autobus elektryczny. Dzięki podwójnym oszczędnościom z ZTP

infobus
16.05.2025 19:04
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru. Po zakupach autobusów wodorowych z ZTP 3.0 i elektrobusu, przyszedł czas na nowy – najmniejszy w historii spółki e-bus.

Dzięki zagospodarowaniu oszczędności z wcześniejszych przetargów z dotacją z „Zielonego Transportu Publicznego”, MZK planuje nabycie pojazdu klasy I kategorii MINI o długości ok. 6 metrów. O poprzednich zamówieniach z dofinansowaniem ZTP – na 10 szt. autobusów wodorowych i jednego elektrycznego– pisaliśmy już w TransInfo. Równolegle w Koninie trwają inwestycje (także autobusowe) związane z potężnym projektem komunikacyjnym z dotacją EFRR.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zastosowanie przewidziano dla nowego mini-elektrobusu w Koninie?
  2. Z jakich oszczędności zostanie sfinansowany zakup nowego pojazdu klasy MINI?
  3. Jakie pojazdy tworzą obecnie flotę wodorową MZK Konin i ile ma ich być do 2026 roku?
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru /fot. UM Konin

MINI budżet

Nowy autobus, mimo kompaktowych rozmiarów, odegra istotną rolę w codziennej pracy przewoźnika. Jak poinformowała „Przegląd Koniński” prezes MZK Magdalena Przybyła, pojazd będzie dedykowany m.in. do obsługi nocnych linii oraz popularnej sezonowej trasy do Przystani Gosławice (linia PG).

-„Po rozstrzygnięciu przetargu na autobus klasy MAXI zostało nam ok. miliona złotych z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mamy ustną zgodę na przeznaczenie tych środków na zakup mniejszego autobusu elektrycznego, który świetnie sprawdzi się na mniej obciążonych trasach — podkreśla w wywiadzie z „Przeglądem Konińskim” prezes MZK.

Zarząd MZK konsekwentnie wykorzystuje oszczędności, jakie pojawiły się przy rozstrzyganiu wcześniejszych zamówień:

  • Przetarg na 10 autobusów wodorowych (w tym trzy już dostarczone NesoBusy) zakończył się z nadwyżką finansową ok. 4 mln zł.
  • Kolejny przetarg na autobus elektryczny klasy MAXI, który wygrała spółka Veramo z modelem Golden Dragon, pozwolił zaoszczędzić kolejne 1 mln zł w budżecie (oferta za 2,77 mln zł brutto wobec 4,15 mln zł przewidzianych).

To właśnie ta druga nadwyżka zostanie wykorzystana na zakup minibusu elektrycznego.

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru /fot. UM Konin
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru /fot. UM Konin

Najmniejszy w taborze

Nowy mini-elektrobus będzie krótszy niż dotychczasowy „najmniejszy” ARP Pilea, mierzący 8,6 metra. Co istotne, PILEA – po naprawie – wróci do obsługi linii PG, a nowy pojazd wspomoże go w letnim sezonie i na trasach o mniejszym obciążeniu. Oba pojazdy będą pełniły funkcję operacyjną m.in. tam, gdzie większe autobusy są zbyt duże lub nieekonomiczne.

Nowy zakup wpisuje się w szerszą strategię Konina na rzecz transformacji flotowej w duchu zeroemisyjności. Już dziś MZK dysponuje czterema autobusami wodorowymi, w tym pięcioma nowymi NesoBusami oraz jednym Solarisem Urbino 12 hydrogen (na wynajem). Do 2026 roku flota wodorowa ma powiększyć się do 21 pojazdów, czyniąc z Konina jednego z krajowych liderów wdrażania transportu wodorowego.

Nowy MINI elektrobus zostanie sfinansowany w 90% z dotacji NFOŚiGW, reszta pochodzi z niskooprocentowanej pożyczki. Umowa zostanie podpisana po sformalizowaniu zgody na przesunięcie środków z dotacji.

Naszym zdaniem: Dzięki racjonalnej polityce zakupowej i umiejętnemu zarządzaniu funduszami, MZK Konin nie tylko poszerza flotę, ale robi to efektywnie – bez marnowania przyznanych środków. Mały elektrobus, duży krok.

Komentarze