MZK Konin kupi MINI autobus elektryczny. Dzięki podwójnym oszczędnościom z ZTP
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa w transformacji swojego taboru. Po zakupach autobusów wodorowych z ZTP 3.0 i elektrobusu, przyszedł czas na nowy – najmniejszy w historii spółki e-bus.
Dzięki zagospodarowaniu oszczędności z wcześniejszych przetargów z dotacją z „Zielonego Transportu Publicznego”, MZK planuje nabycie pojazdu klasy I kategorii MINI o długości ok. 6 metrów. O poprzednich zamówieniach z dofinansowaniem ZTP – na 10 szt. autobusów wodorowych i jednego elektrycznego– pisaliśmy już w TransInfo. Równolegle w Koninie trwają inwestycje (także autobusowe) związane z potężnym projektem komunikacyjnym z dotacją EFRR.
Rozkład jazdy:
- Jakie zastosowanie przewidziano dla nowego mini-elektrobusu w Koninie?
- Z jakich oszczędności zostanie sfinansowany zakup nowego pojazdu klasy MINI?
- Jakie pojazdy tworzą obecnie flotę wodorową MZK Konin i ile ma ich być do 2026 roku?
MINI budżet
Nowy autobus, mimo kompaktowych rozmiarów, odegra istotną rolę w codziennej pracy przewoźnika. Jak poinformowała „Przegląd Koniński” prezes MZK Magdalena Przybyła, pojazd będzie dedykowany m.in. do obsługi nocnych linii oraz popularnej sezonowej trasy do Przystani Gosławice (linia PG).
-„Po rozstrzygnięciu przetargu na autobus klasy MAXI zostało nam ok. miliona złotych z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mamy ustną zgodę na przeznaczenie tych środków na zakup mniejszego autobusu elektrycznego, który świetnie sprawdzi się na mniej obciążonych trasach — podkreśla w wywiadzie z „Przeglądem Konińskim” prezes MZK.
Zarząd MZK konsekwentnie wykorzystuje oszczędności, jakie pojawiły się przy rozstrzyganiu wcześniejszych zamówień:
- Przetarg na 10 autobusów wodorowych (w tym trzy już dostarczone NesoBusy) zakończył się z nadwyżką finansową ok. 4 mln zł.
- Kolejny przetarg na autobus elektryczny klasy MAXI, który wygrała spółka Veramo z modelem Golden Dragon, pozwolił zaoszczędzić kolejne 1 mln zł w budżecie (oferta za 2,77 mln zł brutto wobec 4,15 mln zł przewidzianych).
To właśnie ta druga nadwyżka zostanie wykorzystana na zakup minibusu elektrycznego.
Najmniejszy w taborze
Nowy mini-elektrobus będzie krótszy niż dotychczasowy „najmniejszy” ARP Pilea, mierzący 8,6 metra. Co istotne, PILEA – po naprawie – wróci do obsługi linii PG, a nowy pojazd wspomoże go w letnim sezonie i na trasach o mniejszym obciążeniu. Oba pojazdy będą pełniły funkcję operacyjną m.in. tam, gdzie większe autobusy są zbyt duże lub nieekonomiczne.
Nowy zakup wpisuje się w szerszą strategię Konina na rzecz transformacji flotowej w duchu zeroemisyjności. Już dziś MZK dysponuje czterema autobusami wodorowymi, w tym pięcioma nowymi NesoBusami oraz jednym Solarisem Urbino 12 hydrogen (na wynajem). Do 2026 roku flota wodorowa ma powiększyć się do 21 pojazdów, czyniąc z Konina jednego z krajowych liderów wdrażania transportu wodorowego.
Nowy MINI elektrobus zostanie sfinansowany w 90% z dotacji NFOŚiGW, reszta pochodzi z niskooprocentowanej pożyczki. Umowa zostanie podpisana po sformalizowaniu zgody na przesunięcie środków z dotacji.
Naszym zdaniem: Dzięki racjonalnej polityce zakupowej i umiejętnemu zarządzaniu funduszami, MZK Konin nie tylko poszerza flotę, ale robi to efektywnie – bez marnowania przyznanych środków. Mały elektrobus, duży krok.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze