Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Już wkrótce rower miejski w Olsztynie

infobike
13.05.2025 05:00
0 Komentarzy

Miasto Olsztyn ponownie stawia na rozwój zrównoważonego transportu, a jednym z kluczowych elementów tego planu jest wprowadzenie systemu rowerów miejskich.

Po dłuższej przerwie, pomysł ponownie wraca na stół. W ostatnich dniach odbyła się debata, w której przekonywano, że to dobry moment, aby zacząć poważnie rozmawiać o tym projekcie. Zbliżający się finisz budowy linii tramwajowej stwarza odpowiedni kontekst, aby połączyć te inwestycje z tworzeniem systemu rowerowego, który ułatwi mieszkańcom poruszanie się po Olsztynie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla Olsztyna przyniesie wprowadzenie systemu rowerów miejskich?
  2. Jakie przeszkody mogą opóźnić realizację tego projektu?
  3. Czy system rowerów miejskich w Olsztynie będzie wystarczająco bezpieczny i wygodny dla użytkowników?
W ostatnich dniach odbyła się debata, w której przekonywano, że to dobry moment, aby zacząć poważnie rozmawiać o tym projekcie.
W ostatnich dniach odbyła się debata, w której przekonywano, że to dobry moment, aby zacząć poważnie rozmawiać o tym projekcie. /fot. Robert Robaszewski

Historia pomysłu

Pomysł wprowadzenia systemu rowerów miejskich w Olsztynie nie jest nowy. Po raz pierwszy pojawił się dwa lata temu, kiedy to zgłoszono go do Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Wówczas propozycja zakładała utworzenie 30 stacji rowerowych z terminalami na 300 rowerów. Mówiło się również o 450 stojakach rowerowych wyposażonych w elektrozamki, które miały zapewnić bezpieczeństwo pojazdom. Koszt rocznej działalności systemu szacowano na około milion złotych.

Poparcie lokalnych autorytetów

Ambasadorem projektu został Paweł Papke, były siatkarz i obecny poseł, który od samego początku wspierał inicjatywę. Papke, podróżując po Polsce i Europie, widzi, jak bardzo rozwinął się ruch rowerowy w wielu miastach. Wskazuje na korzyści, jakie płyną z wprowadzenia publicznych rowerów, zwłaszcza w kontekście młodzieży i dorosłych, którzy chętnie korzystają z tego środka transportu. Dodatkowo, wprowadzenie systemu rowerów miejskich wpisuje się w aktualne zmiany w polskim prawodawstwie, które daje rowerzystom pierwszeństwo na drodze, co stanowi ogromny krok ku poprawie bezpieczeństwa.

Co dalej?

Mimo że wprowadzenie systemu rowerów miejskich w Olsztynie nie będzie możliwe w przyszłym roku z powodu ograniczonego budżetu miasta, projekt ponownie został zgłoszony do Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego (OBO). Wkrótce mieszkańcy będą mogli głosować na ten projekt i wyrazić swoje poparcie dla inicjatywy.

Warto zauważyć, że system rowerów miejskich może stać się ważnym elementem zrównoważonego transportu, który zredukuje korki, poprawi jakość powietrza i zachęci mieszkańców do aktywności fizycznej. Jak pokazuje przykład innych miast, rowery miejskie mogą stać się bardzo popularnym i efektywnym środkiem transportu.

Komentarze