Minister Klimczak: Autobusowe wnioski do FRPA 2026 już na nowych zasadach
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy, który pozwoli na ogłoszenie konkursów na dofinansowanie przewozów autobusowych na nowych zasadach.
Premiowane będą połączenia międzygminne i między powiatami – poinformował PAP minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w zasadach dofinansowania FRPA przewiduje nowelizacja ustawy?
- W jaki sposób nowe zasady mają poprawić koordynację transportu między gminami i powiatami?
- Jakie były dotychczasowe efekty finansowe i zasięg działania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych od jego powstania w 2019 roku?
FRPA 2026
Chodzi o nowelizację ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Konkursy, które zostaną ogłoszone w tym roku, będą dotyczyły dofinansowania przewozów na rok 2026.
„Chcielibyśmy, aby ustawa (o przewozach autobusowych – PAP) przeszła szybką ścieżką, abyśmy mogli jeszcze w tym roku ogłosić konkursy na nowych zasadach, które będą premiowały związki gmin, powiatów, gdzie będzie koordynacja rozkładu jazdy przez samorząd województwa” – powiedział minister.
Dodał, że po zmianie przepisów przewoźnik, który otrzyma dotację, będzie miał obowiązek opublikować rozkład jazdy.
„Premiowane będą połączenia międzygminne, międzypowiatowe tak, aby rozkład jazdy nie był przedstawiany sobie a muzom przez poszczególne gminy czy powiaty, ale żeby był zsynchronizowany, skoordynowany; żeby była to rzeczywista sieć połączeń, a nie federacja różnego rodzaju dotacji na linie, które tak naprawdę podlegają zwykłej ocenie poszczególnego samorządu” – wskazał szef MI.
Klimczak podkreślił, że dotychczas wiele podmiotów brało dotacje, nie publikując rozkładów jazdy. Przypomniał, że w tym roku na dofinansowanie przewozów autobusowych przeznaczono 1,1 mld zł.
„Uważam, że efekt za te pieniądze powinien być dużo, dużo lepszy” – dodał.
Sześć lat z FRPA
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. Z danych resortu infrastruktury wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 tys. 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 tys. 834 linii i wyniosła 139 mln zł, a w 2021 r. 4 tys. 371 linii komunikacyjnych przy wsparciu sięgającym 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 tys. 508 linii komunikacyjnych w wysokości 528 mln zł; w 2023 dla 6 tys. 532 linii na kwotę 671 mln zł. Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to 7 tys. 663 linii, a łączna wypłacona dopłata wyniosła 860 mln zł.
Celem funduszu autobusowego jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze