Policyjne kontrole jednośladów z napędem elektrycznym w Warszawie
W środę 24 kwietnia warszawscy policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego przeprowadzili wzmożone kontrole jednośladów z napędem elektrycznym.
Na ulicach stolicy coraz częściej można zauważyć pojazdy przypominające rowery, które jednak nie spełniają ustawowej definicji jednośladu. Spośród 52 skontrolowanych pojazdów, 4 zostały wycofane z ruchu, a wobec kierujących nałożono 19 mandatów.
Rozkład jazdy:
- Czym jest legalny rower elektryczny według przepisów?
- Jakie obowiązki ma użytkownik motoroweru?
- Wyniki kontroli stołecznej policji – ile pojazdów zatrzymano?
Rower elektryczny – co mówi prawo?
Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, rower z napędem elektrycznym może posiadać pomocniczy silnik o napięciu nie wyższym niż 48 V i mocy nie większej niż 250 W. Co więcej, wspomaganie elektryczne działa wyłącznie podczas pedałowania i zanika po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Pojazdy, które napędzane są wyłącznie manetką gazu lub rozwijają większą prędkość, traktowane są jako motorowery i podlegają innym przepisom.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obowiązki właścicieli motorowerów:
- rejestracja pojazdu i posiadanie dowodu rejestracyjnego,
- tablica rejestracyjna,
- obowiązkowe ubezpieczenie OC,
- uprawnienia: kat. B dla osób pełnoletnich, kat. AM dla osób od 14 roku życia bez prawa jazdy B.
Wyniki akcji – nie każdy rower to rower
Podczas działań ujawniono przypadki nielegalnego użytkowania pojazdów, które powinny być zarejestrowane jako motorowery. Cztery takie jednoślady zostały natychmiast wycofane z ruchu. Policja przypomina, że brak spełnienia wymogów prawnych naraża użytkowników na surowe konsekwencje – mandaty, odholowanie pojazdu i odpowiedzialność cywilną w przypadku wypadku.
Rowerzyści i właściciele elektrycznych jednośladów powinni upewnić się, że ich pojazdy spełniają wszystkie wymogi prawne. Przestrzeganie przepisów to nie tylko kwestia uniknięcia kary, ale przede wszystkim bezpieczeństwa na drodze.
Komentarze