Polski rynek pojazdów użytkowych po I kwartale 2025 r. Autobusy i ciężarówki w dół
Rejestracje pojazdów użytkowych kontynuują serię spadów z poprzedniego i z pierwszych dwóch miesięcy bieżącego roku (-7%).
Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 573 szt. tj. mniej (-7%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 170 szt. (-6,1%)
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów zarejestrowano w Polsce w marcu 2025 roku?
- Która marka była liderem wśród samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t w pierwszym kwartale 2025 roku?
- Jaki był całkowity spadek liczby rejestracji nowych pojazdów użytkowych (DMC > 3,5 t) od początku 2025 roku?
Słaby marzec
W marcu 2025r. zarejestrowano 2 743 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-6,9%) i o 19,4% więcej niż w lutym 2025r. To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich lat, tylko w pierwszym roku pandemii zarejestrowano mniej bo 1,6 tys. szt. podczas gdy w pozostałych latach rejestracje przekraczały nierzadko poziom 3 tys. szt. a nawet rekordowe 3 559 sztuk w roku 2023. Spadek został zanotowany w kluczowych ciągnikach samochodowych (-11%), a wzrosty w podwoziach samochodowych (+4%) oraz nielicznych samochodach specjalnych (+38%). Autobusy, podobnie jak w lutym, także odnotowały spadek (-6%).
Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 573 szt. tj. mniej (-7%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 170 szt. (-6,1%)
Od początku 2025 roku przybyło 6 864 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-11,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 6 324 czyli 12,5% mniej niż w 2024r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 8,4% do 540 szt.
Autobusy > 3,5 t
Rynek nowych autobusów obniżył się po serii wzrostów trwających od lutego 2023 roku. Rejestracje marca spadły w porównaniu do marca 2024r. o 6,3% do poziomu 170 szt. To wynik o 35 sztuk wyższy niż średnia z lat 2020-2024. W porównaniu z lutym br. rynek wzrósł o 45 szt. (+36%)
Od początku 2025 roku przybyło 540 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 8,4% niż w analogicznym czasie w 2024r.
W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 242 autobusy (+14%). Na drugim miejscu MAN po wydaniu 69 szt. (+28%). Ostatnie miejsce na podium należało do marki SOLARIS która wydała 51 szt. po spadku o 2%. Czwarte IVECO po wydaniu 46 sztuk (rok temu zarejestrowało 44 szt.) a piąty jest Ford (28 szt.)
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w ostatnim miesiącu przybyło 242 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 218. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane są marki: MERCEDES-BENZ (53 szt.), SOLARIS (51 szt.) i IZIBAR (24 szt.).
Pojazdy ciężarowe > 3,5 t
W I kwartale 2024 roku zarejestrowano 6 324 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 12,5%. W ogólnym rankingu marek w grupie pojazdów o DMC powyżej 3,5t w 2025r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 450; -12%). Drugie było VOLVO (1 448; +21%), które wyprzedza markę DAF (867; +1%). MAN jest czwarty (780 szt. -30%), a piąty MERCEDES-BENZ (-38%) po wydaniu 732 szt.
W całej grupie znalazły się 4 638 ciągniki samochodowe. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2024r. o 697 szt. (-13,1%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 1 268 rejestracji
(+31%). Za nim SCANIA (1 184 szt. -17%), a na trzecim miejscu jest DAF (725 szt.; -2%). Na czwartym MAN (491; -44%) i następny MERCEDES-BENZ (468; -44%).
W tym samym czasie wydano 1 686 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-10,9%; -206 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (349 szt. 21% udz.) a vice liderem MAN (289 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji SCANIA (266 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MERCEDES-BENZ (16% udz.) i VOLVO (11% udz.).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 91% rynku samochodów ciężarowych od początku 2025r w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (1 450 szt.; 25% udz.) po spadku o 12%. Na drugim miejscu VOLVO (1 445 szt.; 25% udz.), spadek o 21% a trzeci DAF
(848 szt.; +1% i 15% udz.). Tuż za podium MAN (718 szt.; -34%; 12% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (667 szt.; -39% i 12% udz.).
Pojazdy dostawcze < 3,5 t
Od początku 2025 r. przybyło 16 288 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, z niewielkim wzrostem o 1% (+160 szt.) r/r.
W tym okresie liderem w rankingu samochodów dostawczych była marka Ford, która zarejestrowała 2 729 szt. (+26,2% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła 16,8% rynku i podwyższyła go o 3,4 pkt. proc. Druga była Toyota z wynikiem 2 574 szt. (+33,3% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Renault zarejestrował 2 484 szt. (-19,7%) i wyprzedził marki Volkswagen (1 852 szt. +31,8%) oraz Fiat
(1 671 szt.; -32,2%).
W rankingu modeli w 2025r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 1 642 szt; drugi był Fiat Ducato (1 051 szt.); trzeci Ford Transit (1 049 szt.), Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (1 017 szt.), a za nim Volkswagen Crafter (968 szt.).
Użytkowe używane
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w marcu 2025 r. zarejestrowano 2 810 szt. po 11,2% spadku.
W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 474 samochody ciężarowe (-11,1% r/r; +1,5% m/m) i 336 autobusów (-12,3% szt. r/r; +21,3% m/m). W pierwszym kwartale 2025r. sprowadzono 8 321 szt. używanych pojazdów użytkowych (-9,5%; -871 szt.), w tej liczbie znalazły się 7 373 samochody ciężarowe (-7,3%; -580 szt.) oraz 923 autobusy
(-24%; -291 szt.).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze