Nowa zajezdnia tramwajowa w Pradze już działa
Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Stołecznego Pragi (DPP) rozpoczęło próbny ruch w nowej zajezdni tramwajowej Hloubětín. Jako pierwszy zjechał do niej o godzinie 18:18 skład z linii nr 8 (pozycja 1).
Od porannego wyjazdu zajezdnia Hloubětín po pięciu latach i niemal dziewięciu miesiącach ponownie będzie służyć do wyprowadzania tramwajów na regularne trasy.
Rozkład jazdy:
Nowa hala zajezdni
Z punktu widzenia pasażerów rozkłady jazdy nie ulegną zmianie, jednak dla DPP oznacza to znaczące skrócenie tzw. kilometrów wyjazdowych i zjazdowych. Budowa głównej części zajezdni, obejmująca nową halę postojową i serwisową oraz przebudowę i modernizację większości terenu, rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Realizacją zajęło się konsorcjum firm VCES oraz Chládek a Tintěra z Pardubic. Inwestycja została sfinansowana wyłącznie z budżetu miasta Praga. W przyszłości zajezdnia Hloubětín stanie się również domem dla nowych tramwajów Škoda 52T.
Głównym elementem inwestycji jest hala z 22 torami. Składa się z części postojowej (tory 1–17) mogącej pomieścić do 61 przegubowych tramwajów o długości do 32 metrów (czyli typu 15T lub obecnie produkowanego 52T) oraz hali serwisowej (tory 18–22) z sześcioma stanowiskami, mogącej obsłużyć do 12 przegubowych pojazdów. Obie części zostały konstrukcyjnie oddzielone, co pozwala na oszczędność energii dzięki zmniejszeniu powierzchni wymagającej stałego ogrzewania i oświetlenia. Hala postojowa będzie jedynie podgrzewana do około 5°C. Hala serwisowa została wyposażona w najnowocześniejszą technologię do obsługi niskopodłogowych tramwajów, w tym pomosty, podnośniki oraz kabinę do lakierowania komponentów. Oprócz tego odnowiono zewnętrzne tory manewrowe i zbudowano nowe sieci trakcyjne na całym obszarze zajezdni. Łącznie ułożono 4038 metrów torów i 6077 metrów sieci trakcyjnej.
Ekologia i energooszczędność
Dach nowej hali pokryty jest panelami fotowoltaicznymi z możliwością przyszłej rozbudowy. Wytwarzana przez nie energia elektryczna będzie wykorzystywana na potrzeby zajezdni. Na południowej i wschodniej fasadzie zainstalowano kolektory słoneczne do dogrzewania hali serwisowej. Główne ogrzewanie zapewni system kaskadowy pomp ciepła, a wentylacja wyposażona jest w rekuperację. Do mycia tramwajów używana będzie woda deszczowa, zbierana w specjalnym zbiorniku o pojemności 310 m³. Tzw. szara woda z umywalek i pryszniców będzie wykorzystywana do spłukiwania toalet. Wody z myjni będą oczyszczane w lokalnej oczyszczalni.
Infrastruktura towarzysząca
Oprócz nowej hali DPP zbudowało także budynki dla Działu Infrastruktury oraz Wewnętrznego Transportu DPP, które będą obsługiwać ciężarówki i pojazdy specjalne. Są to wielopoziomowe budynki z garażami, warsztatami, magazynami i biurami. Przeszła modernizację także dawna hala codziennego serwisu (tory 23 i 24), która zachowała jedynie szkielet konstrukcyjny – zyskała nową elewację, wnętrze, tory, pomosty oraz nowoczesną myjnię. Zrealizowano również prace związane z przebudową sieci technicznych, kanalizacji, kolektora technologicznego oraz rozległe prace ziemne na powierzchni 8275 m². Powstały też dwie mury oporowe – jeden o długości 150 metrów i wysokości 4,5 metra, a drugi zabezpieczający ul. Kolbenovą. Przebudowano drogi, place manewrowe i parkingi na powierzchni 27 500 m². Zrealizowano też prace zieleniarskie na powierzchni 6365 m², sadząc 17 drzew i 3214 krzewów oraz kwiatów.
– Bohuslav Svoboda, prezydent Pragi:
„Ekologiczne i energetycznie odpowiedzialne podejście do miasta jest jednym z priorytetów. Takie projekty w pełni wspieram i liczę, że szybko będzie ich więcej. Tramwaje są ulgą dla komunikacji w całej Pradze, w której nadal jest co ulepszać.”
– Zdeněk Hřib, zastępca prezydenta ds. transportu:
„Modernizacja zajezdni Hloubětín zakończyła się w odpowiednim momencie. Budujemy nowe linie tramwajowe w szybkim tempie. Mamy pozwolenia budowlane na trasy Počernická, Malovanka–Strahov, Olšanská–Habrová, Libuš–Nové Dvory i Muzeum. Rewitalizujemy i budujemy nową trasę na górnym odcinku placu Wacława. Kupujemy nowe tramwaje 52T, które musimy gdzieś ulokować. Hloubětín pomoże nam utrzymać pozycję jednej z najlepszych komunikacji miejskich na świecie.”
Pierwsze wprowadzenie tramwajów do nowej zajezdni
Wieczorem 21 marca rozpoczął się rzeczywisty ruch nowej zajezdni: pierwszym tramwajem, który do niej zjechał, była jednostka T3 z linii 8 (pozycja 1) o godzinie 18:18. Kolejny – z linii 22 (pozycja 34) – dotarł o 18:39. W ciągu wieczora zjechały wszystkie tramwaje z Hloubětína, które jeszcze rano wyjechały z Hostivaře i innych zajezdni. W sobotni poranek dołączą tramwaje z nocnych kursów.
Wraz z uruchomieniem zajezdni zmienia się organizacja obsługi niektórych linii: z Hloubětína będą teraz wyjeżdżały składy z linii 7, 8, 12, 17 i 31. Z kolei większość obsady linii 19, dotychczas z Hloubětína, przechodzi pod zajezdnię Strašnice. Zmiany nie wpływają na rozkłady jazdy. W weekend do Hloubětína przetransportowane zostaną pozostałe tramwaje, a także wyposażenie i pojazdy Działu Infrastruktury i Wewnętrznego Transportu.
– Ladislav Urbánek, prezes zarządu DPP:
„Po niemal sześciu latach kończy się tymczasowe ‘wygnanie’ pracowników, którzy musieli opiekować się tramwajami Hloubětína odstawionymi pod gołym niebem w Hostivaři. Teraz będą mieli znacznie lepsze warunki pracy. Drugą korzyścią jest skrócenie tzw. jałowych kilometrów podczas zjazdów i wyjazdów składów.”
– Jan Šurovský, wiceprezes i dyrektor techniczny DPP:
„Dziś kończy się jedenastoletnia historia tej inwestycji, zapoczątkowanej problemem ze stropem starej hali. Ostatecznie dziś uruchamiamy nową zajezdnię – dokładnie w miesiąc po 74. rocznicy otwarcia pierwotnej zajezdni Hloubětín w marcu 1951. Wierzę, że nowa wersja z 2025 roku wytrzyma znacznie dłużej. Czekamy już na pierwsze tramwaje 52T – ich miejscem naturalnym będzie właśnie ta zajezdnia.”
– Zdeněk Pokorný, prezes VCES:
„Cieszymy się, że udało się nam dziś przekazać nowoczesną zajezdnię tramwajową, ważny element infrastruktury komunikacyjnej Pragi. Podziękowania należą się zespołowi projektowemu i ponad 50 podwykonawcom. Prace prowadzone były przy częściowym funkcjonowaniu terenu – nocami tramwaje wjeżdżały na tokarnię kół. Najtrudniejszym etapem była koordynacja montażu torów wewnątrz hali z wylewką betonową.”
Koszt inwestycji
Koszt budowy nowej zajezdni Hloubětín wyniósł niemal 1,9 miliarda koron czeskich netto. Kwota obejmuje również wcześniejsze etapy, takie jak rozbiórka starej hali i budowa nowego energocentrum.
Liczby i dane techniczne:
- Prace ziemne: 41 658 m³
- Długość pali: 897 m
- Przekładki sieci: 2 860 m
- Beton: 12 618 m³
- Stal do betonu: 1 508 ton
- Konstrukcje stalowe: 867 ton
- Powierzchnia dachu hali: 19 735 m²
- Powierzchnia paneli ściennych: 6 502 m²
- Posadzki betonowe: 6 145 m²
- Kompozytowe zbrojenie: 68 200 m²
- Asfalt (drogi i parkingi): 10 631 m²
- Chodniki: 4 597 m²
Historia projektu
Projekt nowej zajezdni rozpoczął się w 2014 r. W 2017 uzyskano pozytywną opinię EIA, w 2018 pozwolenie na rozbiórkę. W czerwcu 2019 zakończono wyjazdy tramwajów z Hloubětína. W sierpniu 2019 zburzono dach hali. Prace rozbiórkowe trwały do jesieni 2020. Na początku 2020 uzyskano wszystkie pozwolenia budowlane. W listopadzie 2020 rozpoczęto budowę energocentrum (uruchomione w październiku 2021). W czerwcu 2022 podpisano umowę z wykonawcą. Budowa ruszyła 7 września 2022 r.
Komentarze