Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Debiut autobusów Yutong na liniach MZK Jelenia Góra. Kolejna dziesiątka w drodze

infobus
28.11.2023 19:06
0 Komentarzy

28 listopada Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze zaprezentował pierwszą dziesiątkę autobusów elektrycznych Yutong E12, które już obsługują linie w dolnośląskim mieście.

Druga „dziesiątka” elektrobusów ma pojawić się w stolicy Karkonoszy na początku 2024 roku. Miasto zakupiło swoje pierwsze elektrobusy dzięki dofinansowaniu z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który jest prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Liniowy debiut

Zaprezentowane dzisiaj autobusy można już spotkać na liniach Jeleniej Góry. Dedykowane dla elektrobusów trasy to nr 6, 7, 8, 10, 23, 26, natomiast w miarę możliwości, będą też wykorzystywane na innych liniach.  

Wszystkie będą ładowały się na terenie zajezdni MZK. Natomiast w marcu 2024 r. mają powstać jeszcze trzy kolejne stacje na pętlach autobusowych – przy ul. Kiepury, Podgórzyńskiej i 1 Maja.

Jak podkreślił Jerzy Łużniak, prezydent Miasta Jeleniej Góry – na początku przyszłego roku miasto będzie miało łącznie 20 e-busów. To oznacza udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie MZK na poziomie 25 procent, co gwarantuje spełnienie aktualnych wymagań określonych ustawą o elektromobilności.  Kolejny próg – liczony do końca 2028 roku – to 30 proc. Natomiast Jelenia Góra za moment odbierze trzy kolejne elektrobusy – klasy MIDI i też od Yutonga – w ramach dofinansowania z ZTP 2.0. Do tego miasto bierze udział w kolejnej edycji tego programu, gdzie MZK złożyło kolejny wniosek.

-„Planujemy zakup 8 autobusów elektrycznych, w tym cztery przegubowe i cztery krótkie – powiedziała Agata Buśko, prezes MZK Jelenia Góra.

Jeżeli te plany się powiodą (co m.in. zależy od przyjęcia KPO), to w 2024 roku we flocie MZK będzie 31 elektrobusów. Prezydent Jeleniej Góry ma nadzieję, że spółce uda się pozyskać dofinansowanie na kolejne pojazdy elektryczne.

Zobaczcie transmisję z liniowego debiutu Yutonga E12 w barwach Jeleniej Góry:

OD BUSNEX POLAND

Przypomnijmy – w 2022 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze podpisał dwie umowy z Busnex Poland:

  • na dostawę 20 szt. autobusów elektrycznych klasy MAXI – Yutong E12
  • na dostawę 3 szt. autobusów elektrycznych klasy MIDI – Yutong E10.

To razem daje 23 pojazdy tej marki we flocie MZK, czyli najwięcej jak do tej pory w Polsce (dla porównania Białystok ma 20, a Łomża 8).

-„Do Jeleniej Góry dostarczymy łącznie 23 autobusy elektryczne w ramach dwóch kontraktów. Te liczby pokazują skalę zaangażowania miasta w rozwój transportu publicznego i elektromobilności. Yutongi E10, które zasilą lokalną komunikację miejską, są dobrze znane na Dolnym Śląsku. W Polkowicach, sercu Zagłębia Miedziowego, dziewięć takich elektrobusów już od blisko dwóch lat z powodzeniem służy pasażerom – powiedział podczas podpisania umowy Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland.

Czekamy na pierwsze „górskie” wyniki Yutongów E12. BusNex określa średnie zużycie 0,74 kWh/km, natomiast w warunkach jeleniogórskich było to 1,2 kWh/km.

10 nowych autobusów elektrycznych zasiliło właśnie tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze / fot. Jerzy Łużniak- Prezydent Miasta Jeleniej Góry

EKO INFRASTRUKTURA

Z kolei prezydent Jerzy Łużniak zapewnił, że dla Jeleniej Góry wybór autobusów o napędzie elektrycznym jest naturalną konsekwencją wcześniejszych wieloletnich starań o poprawę czystości powietrza w Kotlinie.

-„Wprawdzie nasze auta z taboru MZK w komplecie spełniają wyśrubowane normy spalania, ale przecież napęd elektryczny jest nieporównywalnie korzystniejszy dla środowiska, stąd nasz wybór. Autobusy elektryczne – to fragment większej całości w staraniach o to, by mieszkańcy i przyjezdni (a liczba turystów w Kotlinie Jeleniogórskiej według danych GUS jest porównywalna do liczby osób odwiedzających Podhale) mogli dosłownie i metaforycznie „oddychać pełną piersią”. Usytuowanie miasta w głębokiej kotlinie śródgórskiej wymaga od nas w tych obszarach wyjątkowej staranności, a fakt, że najstarsze uzdrowisko polskie – Cieplice – jest częścią Jeleniej Góry, dodatkowo nas do tej staranności obliguje. Jestem głęboko przekonany, że ten zakup, wraz z towarzyszącymi urządzeniami przyniesie odczuwalne korzyści – powiedział  Jerzy Łużniak.

Łączny koszt zakupu 20 sztuk elektrycznych autobusów przez Miasto Jelenia Góra wyniósł 78 mln zł, w tym 40 mln zł pochodzi z dotacji z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, a 30 mln zł to pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Jak poinformował rzecznik prasowy MZK Jelenia Góra, Zbigniew Rzońca na nowe pojazdy czeka już gotowa infrastruktura. Pojazdy będą ładowane na nowym placu, gdzie firma Ekoenergetyka z Zielonej Góry postawiła 10 ładowarek dwu-stanowiskowych . Z kolei dostawę mocy, czyli za podłączenie nowej stacji transformatorowej odpowiada firma ECO Jelenia Góra.

Przypomnijmy, że wniosek do NFOŚiGW przewidywał również trzy ładowarki na pętlach autobusowych: Kiepury, Podgórzyńska i dworzec PKP plus jedna ładowarka mobilna. W tym zakresie miasto ma już podpisaną umowę i ta infrastruktura powinna być gotowa w przyszłym roku.

Komentarze