Nowe autobusy elektryczne od ADL. Z bateriami Impactu i napędem od Voith
Na początku listopada Alexander Dennis przedstawił autobusy elektryczne nowej generacji, które przeznaczane są na rynek Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Dla nas najważniejszy jest polski akcent w tych konstrukcjach, czyli baterie od pruszkowskiej firmy Impact. Dodajmy, że polska spółka już planuje kolejną wersję akumulatorów NMC dla ADL, która ma jeszcze bardziej zwiększyć zasięg. Współpraca z Anglikami to szansa dla Impactu na wypłynięcie na szerokie, światowe wody.
Enviro100EV i Enviro400EV
Spółka Alexander Dennis wprowadziła na rynek nową generację autobusów elektrycznych. Premiera objęła modele:
- jednopokładowy Enviro100EV klasy MIDI o długości 8,5 m długości i 2,35 m szerokości, który oferuje 450 km zasięgu na jednym ładowaniu;
- dwupokładowy pojazd Enviro 400EV klasy MAXI o długości 11,1 m, który został zaprojektowany pod katem ruchliwych tras miejskich i międzymiastowych o zasięgu do 400 km.
-„Tempo zmian w naszej branży jest szybkie. Jesteśmy dumni z postępu, jaki poczyniliśmy w zakresie autobusów elektrycznych w ciągu ostatnich siedmiu lat, a także z naszej szerokiej gamy technologii niskoemisyjnych dostępnych wcześniej. Teraz nadszedł czas, abyśmy zrobili kolejny krok i wznieśli autobusy zeroemisyjne na wyższy poziom – powiedział Paul Davies, prezes Alexander Denni, i dodał:
-„Dzięki naszej nowej generacji dajemy władzom i operatorom większy wybór, większą elastyczność i większą wartość”.
Z napędem od Voith
Elektryczny system napędowy do nowych autobusów dostarcza Voith. To system VEDS, który został opracowany specjalnie na potrzeby autobusów miejskich i podmiejskich. Podczas gdy w Enviro100EV zastosowano wariant kompaktowy VEDS, tak w Enviro400EV zastosowano wersję do ciężkich zastosowań, zapewniającą zdolność pokonywania wzniesień i maksymalną niezawodność nawet przy wyższych prędkościach.
Do tego we współpracy z Impact Clean Power Technology opracowano przyszłościowy system akumulatorów. Wykorzystując ogniwa litowo-jonowe NMC, zapewnia wyższą całkowitą przepustowość energii – do 1,4 GWh w Enviro400EV – co pozwoli operatorom dłużej spełniać wymagania operacyjne przy użyciu oryginalnego zestawu akumulatorów.
Zestawy akumulatorów są montowane w podwoziu i z tyłu pojazdu, a także pod schodami Enviro400EV. Pakiety podpodłogowe są izolowane mechanicznie, a nie bezpośrednio przykręcane do podwozia, co chroni je przed obciążeniami zewnętrznymi wynikającymi ze skrętów i uderzeń, które mogą spowodować przedwczesną awarię.
Jeśli w okresie eksploatacji pojazdu potrzebne będą akumulatory zamienne, skorzystają one z postępu w zakresie możliwości akumulatorów bez konieczności modyfikacji pojazdu, ponieważ wymiary opakowania i interfejsy z pojazdem są ustandaryzowane.
Impact planuje już przyszłą wersję akumulatorów NMC dla Alexandra Dennisa, która ma jeszcze bardziej zwiększyć zasięg.
⚡ 3, 2, 1… Welcome to the next generation of Alexander Dennis electric buses!#LeadingtheZEvolution pic.twitter.com/a8AXOrDc3P
— Alexander Dennis (@ADLbus) November 1, 2023
Więcej pasażerów
Dyrektor techniczny Grupy Alexander Dennis, Chris Gall, powiedział:
-„Zarówno Impact, jak i Voith wyróżniły się innowacyjnością i dbałością o szczegóły, gdy wybieraliśmy partnerów technologicznych do naszych autobusów nowej generacji. Praca naszych inżynierów wykracza poza znajdowanie najlepszych rozwiązań dla naszych klientów, ponieważ poświęciliśmy czas na zaprojektowanie przyszłościowych interfejsów pojazdów, które chronią również te krytyczne komponenty, tak aby inwestycje władz i operatorów przetrwały próbę czasu.
Dzięki zoptymalizowanemu rozmieszczeniu akumulatorów w celu zrównoważenia rozkładu masy i uniknięcia wtargnięcia do przestrzeni pasażerskiej, piętrowy pojazd Enviro400EV ma konwencjonalny układ niższej sedana z płaską podłogą, co poprawia przestrzeń na nogi pasażerów siedzących i zwiększa ogólną pojemność pasażerów nawet o 19%.
Na górny pokład można dostać się poprzez sprawdzoną „kwadratową skrzynkę” Alexandra Dennisa, bez ukośnych stopni, co zapewnia optymalne połączenie praktyczności i bezpieczeństwa. Po wejściu na górę pasażerowie będą mogli cieszyć się widokiem przez pełne okna, a także nową panoramiczną górną szybę przednią i opcjonalne świetliki.
Poprawiono także środowisko pracy kierowców autobusów dzięki nowej kierownicy, konfigurowalnemu wyświetlaczowi na desce rozdzielczej oraz ulepszonemu ogrzewaniu, chłodzeniu i wentylacji w kabinie.
Przeprojektowana geometria przodu pojazdu zapewnia kierowcom lepszą bezpośrednią widoczność i chroni niechronionych użytkowników dróg.
Chris Gall wyjaśnił: „W przypadku autobusów stosujemy sprawdzone zasady z branży samochodowej: zapewnić kierowcy lepszą widoczność, zmodyfikować kształt przodu, aby uzyskać kąty, ktre zmniejszają ryzyko wystąpienia jakiegokolwiek kolizji.”
kalkulacja całkowitego kosztu posiadania
Nowe Enviro100EV i Enviro400EV są standardowo objęte wiodącą w branży pięcioletnią gwarancją. Paul Davies powiedział:
-„Wierzymy, że należy wesprzeć przemyślaną inżynierię, najwyższej jakości specyfikacje komponentów i jakość wykonania i tak się stanie. Nasze akumulatory objęte są standardowo ośmioletnią gwarancją, z możliwością przedłużenia do 12 lat na rozsądnych zasadach komercyjnych”.
Przykładowa analiza pokazuje, że dzięki wiodącej w swojej klasie przepustowości energii wynoszącej 1,4 GWh, Enviro400EV będzie w stanie obsłużyć dwa kolejne siedmioletnie okresy umowy na typowych trasach Transport for London bez wymiany akumulatora lub na typowych trasach prowincjonalnych przez okres do 20 lat tylko jedna wymiana baterii w połowie okresu eksploatacji.
Cały czas z BYD
Enviro400EV będzie montowany w fabryce w Larbert, gdzie Alexander Dennis zmodernizował proces budowy, wprowadzając cyfrowe narzędzia wsparcia i zmniejszając liczbę etapów.
Te nowe metody pracy będą stopniowo wdrażane we wszystkich zakładach producenta, w tym w Scarborough, gdzie z kolei odbędzie się finalny montaż Enviro 100EV.
Warto dodać, że wartościowe komponenty, w tym osie, układ napędowy, akumulatory, drzwi, siedzenia będą montowane na Wyspach, natomiast podwozie i rama nadwozia będą produkowane w Chinach, w Zhuhai. Ma to realizować wieloletni partner ADL, czyli BYD zajmujący się także produkcją kontraktową.
-„Kontynuujemy filozofię dzielonej budowy, która opiera się na sukcesie prawie 4200 autobusów, które zmontowaliśmy w Zhuhai w ciągu ostatnich 15 lat. Przyjęcie bardziej globalnego spojrzenia na naszą strategię produkcyjną pozwoli nam zwiększyć naszą ogólną wydajność i utrzymać konkurencyjność” – podkreślił Paul Davies.
CO dalej?
Dodajmy, że produkcja seryjnych pojazdów dla klientów (w obu typach) już się rozpoczęła, a dostawy spodziewane są w pierwszych miesiącach 2024 roku. Nową generację Alexandra Dennisa uzupełnia trzyosiowy, piętrowy model Enviro500EV przeznaczony na rynki międzynarodowe, w tym m.in. dla Hongkongu.
Kolejny etap to międzynarodowa wersja Enviro100EV, podobnie jak autonomicznego wariantu Enviro100AEV. Do tego dojdzie i wariant dwupokładowy Enviro400EV z otwartym dachem.
Generalnie wejście nowej generacji zostanie zakończone w 2025 r. wraz z nowym jednopokładowym pojazdem Enviro200EV, który również zostanie w pełni zaprojektowany i zbudowany we własnym zakresie. Oprócz tych autobusów, Alexander Dennis będzie cały czas sprzedawać autobusy elektryczne na podwoziach z napędem BYD. Aktualnie 1500 takich pojazdów – Enviro200EV i Enviro400EV – eksploatowanych jest w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Komentarze