Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nobina stawia na gazowe Scanie i elektryczne BYD-y. W Norwegii

infobus
28.08.2023 08:06
0 Komentarzy

1 lipca koncern transportowy Nobina rozpoczął autobusową obsługę regionu Nedre Glomma, w południowo-wschodniej Norwegii

Do realizacji tego kontraktu firma zakupiła prawie 150 autobusów elektrycznych i biogazowych, które zapewnią mieszkańcom Fredrikstad i Sarpsborga bezpieczne i komfortowe podróże. Jednocześnie Nobina zatrudniła w tym rejonie 300 nowych pracowników.

Autobusowy start

Transportowa koncesja będzie obowiązywać przez dziesięć lat z opcją dwóch lat, dlatego Nobiny ruszyła na szerokie zakupy. Pod najnowszy kontrakt liniowy zakupiono:

  • 84 autobusy Scania Interlink LD na biogaz klas MAXI i MEGA, które jeszcze do końca tego roku będą produkowane w zakładach Scania Production Słupsk. Zamówione modele dwuosiowe mają długość 12,6 m i 47 miejsc siedzących , a trzyosiowe – 14,9 m długości i 59 miejsc siedzących. W obu wersjach silniki mają pojemność 9 litrów i moc 340 KM.
  • 40 elektrobusów BYD E-Bus 12;
  • 24 elektrobusy klasy MEGA – BYD E-Bus 15.

Tak szerokie wejście pojazdów elektrycznych, i to w wersji trzyosiowej, jest nowością w tym regionie Norwegii.

Podsumowując – cały tabor dla ego kontraktu to 149 pojazdów, z czego 139 autobusów wchodzi w skład obsług liniowej, a pozostałe 10 autobusów stanowi rezerwę operacyjną. Wszystkie pojazdy mają nowoczesne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, takie jak:

  • asystent utrzymania pasa ruchu,
  • monitor martwego pola,
  • ostrzeganie przed kolizją,
  • asystent hamowania awaryjnego
  • czy ochrona przed zderzeniem.
1 lipca koncern transportowy Nobina rozpoczął autobusową obsługę regionu Nedre Glomma, w południowo-wschodniej Norwegii.
fot. Nobina

koniec zakładu w słupsku

Autobusy znajdują się w trzech zajezdniach Nobiny, w Fredrikstad i Sarpsborg, a niektóre w Hvaler. W normalnej eksploatacji pojazdy mają pokonać rocznie około 5,6 miliona kilometrów.

Dodajmy, że kontrakt dla Nobiny to jeden z ostatnich dużych zamówień dla zakładu Scanii w Słupsku. W maju 2023 roku fabryka pochwaliła się wyprodukowaniem 10-tysięcznego autobusu, którym był właśnie Interlink LD 12,6M dla Nobiny pod Norwegię.

Niestety, szwedzka firma, podobnie jak Volvo, zdecydowała się zamknąć swoja fabryką gotowych autobusów w I kwartale 2024 roku. Na miejscu zostanie tylko montownia podwozi. Tym samym modele Citywide i Interlink znikną z europejskiego rynku autobusowego.

Komentarze