Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrowiec Św. twardo stoi przy swoim. Drugi raz wybiera Busnex z tą samą punktacją

infobus
09.02.2023 17:03
0 Komentarzy

9 lutego Ostrowiec Świętokrzyski dokonał – zgodnie z wyrokiem KIO – ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup dziewięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI.

Miasto ponownie postawiło na propozycję Busnex Poland z autobusami Yutong E9 i nie zmieniło punktacji, czego domagała się firma Solaris Bus & Coach. Czy to już koniec ostrowieckiego MIDI serialu?

TRZY OFERTY

W drugim przetargu na elektrobusy (pierwszy, unijny wygrał MAN), miasto nie określiło maksymalnej długości autobusów, lecz tylko minimalną. Przy takich założeniach, 10 października swoje oferty położyły trzy firmy: 

  • ARP E-VEHICLES Sp. z ceną 24.661.500,00 PLN brutto / 20.050.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Pilea 10E na poziomie 2.227.777 PLN netto (z ładowarkami);
  • Busnex Poland z ceną 20.457.600,00 PLN brutto / 16.632.195 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Yutong E9 na poziomie 1.848.021 PLN netto (z ładowarkami);
  • Solaris Bus & Coach z ceną 24.132.600,00 PLN brutto / 19.620.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Urbino 9 LE electric na poziomie 2.180.000 PLN netto (z ładowarkami).

Z kolei budżet gminy na ten cel wyniósł 24.907.500,00 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty zmieściły się w budżecie. Po otwarciu ofert najbliżej zwycięstwa był Busnex, który przewidział stratę punktów w kryterium technicznym i dlatego mocno zszedł z ceną swoich pojazdów, aby nadrobić punkty w „Technice”. I to okazało się skuteczną metodą, gdyż po przeliczeniu punktów zamawiający wybrał propozycję przedstawiciela chińskiej marki na podstawie następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%) zużycia energii elektrycznej (5%). W efekcie – dzięki niskiej cenie i wydłużonej gwarancji – Busnex wyprzedził konkurentów i to z dużą przewagą. I kiedy wydawało się, że firma podpisze swoją pierwszą umowę z Ostrowcem, na tej drodze stanął … Solaris.

SOLARIS PROTESTUJE

Solaris Bus & Coach nie zgodził się z werdyktem miasta, wskazując za model Yutong E9 produkt nie spełnia wymogów przetargowych gminy Ostrowiec Świętokrzyski.

-„Według naszej najlepszej wiedzy i w naszej opinii zaoferowany przez konkurenta produkt, wbrew jego deklaracjom, nie spełniają wymogów przetargowych gminy Ostrowiec Świętokrzyski. Z tego względu zdecydowaliśmy się na odwołanie od decyzji przetargowej do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO nakazało unieważnić wybór oferenta oraz odtajnić te fragmenty oferty oraz złożonych przez konkurenta wyjaśnień, które budziły nasze zastrzeżenia – powiedział Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności i analiz rynku w Solaris Bus & Coach.

 -„Jednocześnie Izba nie rozstrzygała o zarzutach dalej idących, tj. dotyczących parametrów technicznych oferowanych pojazdów. W tym zakresie odwołanie będzie możliwe po ewentualnym ponownym wyborze oferty” – podsumował Figaszewski.

Ostrowiec Św. poczekał na uzasadnienie decyzji od KIO, a następnie 25 stycznia dokonał unieważnienia najkorzystniejszej oferty. 9 lutego miasto przystąpiło do ponownego zbadania i oceny ofert, które niczym się nie różni od pierwszego. Czy to już koniec ostrowieckiego MIDI serialu? Czy Solaris ponownie skieruje sprawę do KIO? Zobaczymy. Poniżej – dla porównania – info z pierwszego otwarcia ofert. Powyżej – z drugiego.

OSTROWIECKIE MIDIBUSY

Pojazdy dla Ostrowca Św. mają mieć długość od 8,5 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi, tj. takimi w którym co najmniej 35 % powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym winien być zastosowany system odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu. Magazyn energii stanowić ma bateria o mocy min. 200 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone w autobusie.

Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona w system umożliwiający lepszą komunikacje z pasażerem (interkom). Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.

Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED, a treść będzie wyświetlana w kolorze białym. Każdy autobus będzie wyposażony w tablicę wewnętrzną informującą o przebiegu trasy itp.

Komentarze