Ostro w Ostrowcu Św.: Solaris nie odda 9 elektrobusów bez walki
Jak już informowaliśmy w InfoBusie, 28 listopada Ostrowiec Świętokrzyski wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup dziewięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Miasto postawiło na propozycję firmy Busnex Poland z autobusami Yutong E9, natomiast z taką decyzją nie zgodziła się firma Solaris Bus & Coach, która złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej protest i teraz może mówić o pierwszym sukcesie w tej sprawie. Dodajmy, że pod koniec grudnia miasto wprowadziło na linie pierwsze elektrobusy marki MAN, a najnowszy zakup miał zostać zrealizowany dzięki dotacji z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
trzy oferty
Przypomnijmy także, że w ostrowieckim przetargu miasto nie określiło maksymalnej długości autobusów, lecz tylko minimalną. Przy takich założeniach, 10 października swoje oferty położyły trzy firmy:
- ARP E-VEHICLES Sp. z ceną 24.661.500,00 PLN brutto / 20.050.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Pilea 10E na poziomie 2.227.777 PLN netto (z ładowarkami);
- Busnex Poland z ceną 20.457.600,00 PLN brutto / 16.632.195 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Yutong E9 na poziomie 1.848.021 PLN netto (z ładowarkami);
- Solaris Bus & Coach z ceną 24.132.600,00 PLN brutto / 19.620.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Urbino 9 LE electric na poziomie 2.180.000 PLN netto (z ładowarkami);
Z kolei budżet gminy na ten cel wyniósł 24.907.500,00 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty zmieściły się w budżecie.
W tej sytuacji najbliżej zwycięstwa był Busnex, który przewidział stratę punktów w kryterium technicznym i dlatego mocno zszedł z ceną swoich pojazdów, aby nadrobić punkty w „Technice”. I to okazało się skuteczną metodą, gdyż zamawiający wybrał propozycję przedstawiciela chińskiej marki na podstawie następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%) i zużycia energii elektrycznej (5%). W efekcie – dzięki niskiej cenie i wydłużonej gwarancji – Busnex wyprzedził konkurentów i to z dużą przewagą. Zobaczcie sami:
Solaris protestuje
Tymczasem od takiego werdyktu odwołała się firma Solaris Bus & Coach , która nie zgadza się z takim werdyktem miasta, wskazując za model Yutong E9 produkt nie spełnia wymogów przetargowych gminy Ostrowiec Świętokrzyski.
-„Według naszej najlepszej wiedzy i w naszej opinii zaoferowany przez konkurenta produkt, wbrew jego deklaracjom, nie spełniają wymogów przetargowych gminy Ostrowiec Świętokrzyski. Z tego względu zdecydowaliśmy się na odwołanie od decyzji przetargowej do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO nakazało unieważnić wybór oferenta oraz odtajnić te fragmenty oferty oraz złożonych przez konkurenta wyjaśnień, które budziły nasze zastrzeżenia – powiedział Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności i analiz rynku w Solaris Bus & Coach.
-„Jednocześnie Izba nie rozstrzygała o zarzutach dalej idących, tj. dotyczących parametrów technicznych oferowanych pojazdów. W tym zakresie odwołanie będzie możliwe po ewentualnym ponownym wyborze oferty” – podsumował Figaszewski.
Jak na razie Ostrowiec Św. czeka na uzasadnienie decyzji od KIO i nie dokonał jeszcze ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, co można sprawdzić na platformie przetargowej. Czekamy zatem na dalsze kroki miasta w tej sprawie.
OSTROWIECKIE AUTOBUSY
Pojazdy dla Ostrowca Św. mają mieć długość od 8,5 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi, tj. takimi w którym co najmniej 35 % powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym winien być zastosowany system odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu. Magazyn energii stanowić ma bateria o mocy min. 200 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone w autobusie.
Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona w system umożliwiający lepszą komunikacje z pasażerem (interkom). Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.
Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED, a treść będzie wyświetlana w kolorze białym. Każdy autobus będzie wyposażony w tablicę wewnętrzną informującą o przebiegu trasy itp.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze