CZECHBUS 2021: Autobusowe premiery na targach w Pradze
We wtorek, 23 listopada, rozpoczęły się jubileuszowe, 10. targi Czechbus. Autobusowa wystawa odbywa się w kompleksie PVA Expo w Letňanach i potrwa do 25 listopada.
Jak co roku imprezie towarzyszą specjalistyczne konferencje poświęcone nowościom i trendom w komunikacji miejskiej w Czechach.
Lista marek
Mimo pandemii czeskie targi są naprawdę ciekawe. Wszyscy wystawcy – zarówno czescy, jak i ci globalni – zadbali o interesującą ofertę. A obecność MAN Lion`s Intercity czy Volvo 9700 DD mówi sama za siebie. Nam najbardziej brakowało szerokie reprezentacji polskich firm, z których w tym roku do Pragi wybrały się tylko dwie: Solaris i Ster plus polscy przedstawiciele firm Dafo i Kiel. W telegraficznym skrócie wygląda ona następująco:
Busplan – szeroka oferta minibusów na bazie Iveco, Mercedes oraz dwa autobusy tureckiej marki BMC
Dekstra Bus z minibusami na bazie Iveco, w tym jeden zasilany CNG
EvoBus z elektrycznym modelem Mercedes-Benz e-Citaro i autobusami międzymiastowymi: nowym Mercedes-Benz Intouro oraz Setra S415 LE Business Class.
Iveco – rzutem na taśmę jednak pojawiło się w Pradze prezentując na stoisku swojego dilera Ostra Group dwa modele – premierowy Streetway 12 i międzymiastowy bestseller Crossway 12 LE.
Karsan z elektrycznym minibusem Jet electric
MAN – po raz pierwszy w naszym regionie Europy pokazał premierowy model Lion’s Intercity LE oraz minibus na bazie TGE. Do tego mogliśmy po raz kolejny zobaczyć Neoplan Cityliner, który został wybrany „Coach of the Year 2022”.
Rampini z MINI elektrykiem dla ścisłego centrum.
Rošero z dwoma minibusami na bazie Iveco
Scania – z elektrycznym autobusem miejskim najnowszej generacji Scania Citywide 12 LF BEV (ze słupskiej fabryki) plus sprawdzony autokar Scania-Irizar i6S.
Škoda Electric – z najważniejsza premierą targów, czyli elektrobusem Škoda E’city 12 dla Dopravni Podnik Praga. Stolica Czech będzie pierwszym miastem, w którym rozpocznie się eksploatacja debiutanckich autobusów elektrycznych z Pilzna. Łącznie DPP zamówiło 14 szt. 12-metrowych autobusów elektrycznych. Pierwszy pojawi się na praskich liniach 154 i 213 jeszcze w tym roku, a pozostała trzynastka – na początku przyszłego roku. Elektrykowi towarzyszył midibus – Škoda D’city 9 LE.
Solaris – producent z Polski pokazał w Pradze swoje najnowsze rozwiązania w segmencie elektromobilności: Urbino 12 Hydrogen i Urbino 9 LE Electric. Dodajmy, że Solaris wygrał w Czechach pierwszy kontrakt na dostawę 20 autobusów wodorowych. Drugi – zorganizowany przez Dopravni Podnik Ostrava – jest w trakcie oceny. Także województwo Morawsko-Śląskie poszukuje przewoźnika z pojazdami wodorowych. Natomiast Region Środkowoczeski ma poważne plany wejścia w eksploatację autobusów na ogniwa paliwowe. To pokazuje, że w temacie wodoru w komunikacji pasażerskie Czechy idą mocno do przodu.
SOR z najważniejszą premierą dla czeskiego i słowackiego rynku – dwoma modelami z nowej generacji autobusów międzymiastowych ICN, w tym jeden z silnikiem diesla a drugi z jednostką CNG. Widać, że w końcu w czeskiej firmie nastał czas zmian i cała dotychczasowa seria CN/BN zostanie wymieniona na nowe pojazdy o zupełnie nowej sylistyce, nowym kokpicie kierowcy i większej liczbie siedzeń dostępnych z niskiej podłogi.
Turancar / Isuzu – to w zasadzie powtórzenie oferty z Kielc, gdzie najważniejszą nowością jest Isuzu Kendo 13 CNG.
Volvo – właśnie w Pradze po raz pierwszy publicznie pokazało w Europie pokazało swój piętrowy autokar – 9700 DD, który swoją premierę on-line miał 4 lutego. Autobus oparty jest na tej samej platformie, co znane nam modele Volvo 9900 i Volvo 9700. Pojazd można dostosować do różnych wymagań i potrzeb eksploatacyjnych – od turytysyyki po przewozy międzymiastowe. Jego maksymalna pojemność to 96 pasażerów. Napęd zapewnia silnik Volvo D11K (460 KM) z przekładnią I-Shift.
Oprócz nowoczesnych autobusów, jak zwykle na Czechbus na zwiedzających czekały zabytkowe pojazdy legenradenj marki Karosa.
Komentarze