Zwiedzić Górny Śląsk kolejką wąskotorową
Od końca czerwca znów można podróżować popularną wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejką wąskotorową z Bytomia, przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. To regularna linia turystyczna łącząca centra miast z atrakcyjnymi turystycznie i rekreacyjnie miejscami, m.in. Zabytkową Kopalnią Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach i popularnym latem zalewem Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Kolejka kursuje dwa razy dziennie w każdą stronę. Przejazd z centrum Bytomia nad zalew zajmuje półtorej godziny. Licząca ok. 21 km trasa jest jedynym czynnym fragmentem dawnych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (GKW), które od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły wówczas większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe straciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom – Miasteczko Śl. zostało pasjonackie Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Stowarzyszenie m.in. dba o drożność torów. Ogromnym problemem dla kolejki są bowiem kradzieże. Po największych –ubiegłorocznych –wolontariusze Stowarzyszenia naprawiali tory całą wiosnę. W tym roku do maja udało się udrożnić odcinek między Bytomiem Karbiem a Miasteczkiem Śląskim. Zamknięty był nadal fragment z Karbia do stacji przy bytomskim dworcu kolejowym –do czerwca trwała tam bowiem wsparta środkami unijnymi odbudowa wiaduktów kolejki. Środki unijne wsparły też unijny projekt, obejmujący m.in. rewitalizację części wyrobisk zabytkowej kopalni „Guido”w Zabrzu. Z początkiem lipca w czterech specjalnie zaadaptowanych podziemnych komorach na głębokości 320 metrów rozpoczęła działalność strefa kultury, biznesu i rozrywki „K8”. Rozkład jazdy kolejki można sprawdzić TUTAJ