ZTP Kraków chce sprawdzić emisję 100 tys. samochodów
Dwa tygodnie potrwają badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru realizowane przez Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
Planuje się, że w tym czasie zbadana zostanie emisja z około 100 tys. aut.
Kto zanieczyszcza?
Jak wskazali organizatorzy badania podczas czwartkowego briefingu, ich celem jest sprawdzenie, jakie samochody jeżdżą po mieście, jaki jest ich wiek i emisja zanieczyszczeń oraz jak wpływają na jakość powietrza. Informacje będą mogły być wykorzystane do projektowania nowej Strefy Czystego Transportu, której ustanowienie wymagane jest przez wojewódzki Program Ochrony Powietrza.
-„Przeprowadzone badania będą stanowić realną pomoc w przygotowaniu scenariuszy strefy, które poddane zostaną konsultacjom. Będziemy mogli porównać, jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się struktura floty samochodów poruszających się po krakowskich ulicach, tak aby przekazać dane mieszkańcom i wspólnie ustalić, jaką strefę przyjąć, by poprawić jakość powietrza” - zapowiedział Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Przypomniał, że jest to już drugie takie badania w Krakowie – pierwsze przeprowadzono w czerwcu 2019 roku. Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na taki sposób sprawdzania emisji spalin. Wcześniej metodę wykorzystywano między innymi w Londynie, Paryżu, Brukseli czy Zurychu.
-„Dzięki badaniom dowiemy się, jak wygląda aktualny stan pojazdów poruszających się po krakowskich ulicach” - wskazał Franek.
Autobusy vs. osobówki
Badania – poinformowali organizatorzy - pokażą także, jaki jest średni wiek aut jeżdżących po Krakowie, ile z nich to diesle, a ile ma silniki benzynowe, jaki jest rozkład jednostek napędowych poszczególnych klas emisji spalin Euro. Emisja zanieczyszczeń będzie sklasyfikowana na: tlenki azotu, pyły, tlenek węgla czy dwutlenek węgla.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Badania pozwolą również na porównanie pod kątem emisji zanieczyszczeń busów i autobusów prywatnych przewoźników z autobusami miejskimi. Sprawdzone będzie także, jak dużo zanieczyszczeń emitują taksówki.
-„Dzięki tym danym dowiemy się, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza. Z poprzednich badań wiemy, że największym problemem są starsze diesle – to te samochody mają najwyższą emisję pyłów i tlenków azotu. Obecne badania pozwolą nam odpowiedzieć na pytanie, jak dużo takich samochodów wciąż porusza się po mieście” - wskazała Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Urządzenia sprawdzające zanieczyszczenia z pojazdów przez najbliższe dni będą ustawione w takich lokalizacjach jak: ul. Babińskiego, Al. 29 Listopada, ul. Andersa, ul. Zakopiańska, ul. Grzegórzecka, ul. Nawojki, ul. Prądnicka, ul. Kocmyrzowska, ul. Dunikowskiego, ul. Warszawska, ul. Pawia, ul. Dietla, ul. Wielopole.
Obecne badania realizowane są dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing).(PAP)
Zobaczcie poprzedni pomiar na filmie: