ZTM zbuduje parking miejski na Ochocie

infotrans
29.11.2017 15:08

Warszawski ZarządTransportu Miejskiego ogłosił przetarg na przygotowanie studium wykonalności,analizy finansowej oraz wielobranżowej koncepcjiarchitektoniczno-urbanistycznej miejskiego parkingu podziemnego na Ochocie.

W ramach programu budowy miejskich parkingów powstanie ponad2 tys. miejsc parkingowych. To już trzeci miejski parking, którego budowęprzygotowuje miasto – wcześniej ogłoszone zostały przetargi na dokumentacjeparkingu na Woli pod boiskiem szkolnym przy Zespole Szkół nr 7 im. SzczepanaBońkowskiego przy ulicy Chłodnej 36/46 oraz na Mokotowie przy ul. Orzyckiej. Wczerwcu Rada Warszawy przeznaczyła na program budowy miejskich parkingów 25 mlnzł. W sumie na program zostanie zarezerwowane 200 mln zł, co pozwoli nawybudowanie w ciągu najbliższych lat ok. 10 parkingów na ponad 2 tys. miejsc.

Parking a nad nimboisko

Kolejny parking powstanie pod boiskiem szkolnym na terenieSzkoły Podstawowej nr 97 im. Leona Kruczkowskiego przy ul. Spiskiej na Ochocie.Parking będzie dwupoziomowy, a koncepcja ma obejmować także odtworzenie orazzagospodarowanie poziomu terenu oraz wyposażenie w urządzenia (m.in. boisko dokoszykówki, siatkówki, bieżnie, siłownia plenerowa). Parking ma mieć conajmniej 400 miejsc parkingowych, w tym również dla osób niepełnosprawnych,oraz co najmniej cztery stanowiska umożliwiające ładowanie samochodówelektrycznych; będą także co najmniej trzy równoległe stanowiska postojowe typu”Kiss and Ride”. Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 4 grudnia, a wybranywykonawca będzie miał 120 dni od daty podpisania umowy na zrealizowaniezamówienia. Budową parkingów zajmuje się pion inwestycyjny Zarządu TransportuMiejskiego, późniejszym zarządzaniem natomiast Zarząd Dróg Miejskich.

Przyjaźniejsze ulice

Ulice i place to nie tylko trasy komunikacyjne ale takżemiejsca, które można wykorzystywać do organizacji imprez kulturalnych,spacerów, wydarzeń miejskich, integracji społeczności lokalnych itp. Warszawabędzie się zmieniała – rewitalizacja ulic, placów sprawi, że będąprzyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice Nowy Świat, Francuska,Świętokrzyska są tego najlepszym przykładem. Zwiększanie przestrzeniprzeznaczonych dla pieszych umożliwi nadawanie ulicom i placom tradycyjnychfunkcji społecznych, kulturowych, estetycznych. Ich różnorodność będziekształtować wizerunek Warszawy, a także przesądzać o atrakcyjnościinwestycyjnej i turystycznej. Aktywne działania w tym kierunku, opróczoczywistych korzyści związanych ze zwiększeniem stopnia integracji społecznej,poprawą jakości życia w mieście, będą przynosić korzyści związane z rosnącąatrakcyjnością strefy śródmiejskiej do zamieszkania.

Pojazdy zajmują przestrzeń publiczną co utrudniaprzekształcenia miejskich placów i ulic. Utrudnia to także poprawę warunkówruchu pieszego, rowerowego i funkcjonowania komunikacji miejskiej. Stopniowomiasto będzie dążyło do zmiany sposobu parkowania i zastąpienia parkowania nachodnikach parkowaniem na pasach postojowych i w zatokach a także na parkingachwydzielonych. Parkingi podziemne będą elementem tych zmian, usytuowanie ich wmiejscach największego deficytu pozwoli na zwiększenie liczby miejscparkingowych dla mieszkańców i na uwolnienie przestrzeni miejskiejprzeznaczenie jej na inne cele, m.in. związane z ruchem pieszym i rowerowymoraz rozwojem społecznych i kulturowych funkcji ulic. Dostępność miejsc będziemożna sprawdzić w Systemie Zarządzania Parkowaniem np. za pomocą aplikacji nasmartfony. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN aletakże na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach ZarząduTerenów Publicznych. Ułatwi to znalezienie miejsca do parkowania a tym samymzmniejszy liczbę aut krążących po mieście w poszukiwaniu miejsca – wedługszacunków ZDM ok. 30 proc. ruchu w centrum generują kierowcy szukający miejscpostojowych.