ZTM Warszawa stawia na jakość

infotrans
12.01.2016 16:35

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przyjął Politykęjakości. To jeden ze strategicznych dokumentów związanych z funkcjonowaniemjednostki, który obliguje ZTM do ciągłego dbania o jak najwyższą jakośćświadczonych usług. Politykę podpisał dyrektor ZTM Wiesław Witek, dyrektorzywszystkich pionów oraz kierownicy komórek merytoryczpnych.

Czym jest Polityka jakości?

Słowo ?polityka? ma wiele znaczeń. W organizacjach, takichjak np. Zarząd Transportu Miejskiego, jest utożsamiana ze zbiorem przepisów,które wyznaczają zasady postępowania. Najpowszechniej spotykaną jest ?politykarachunkowości?, która wyznacza fundamentalne zasady prowadzonej w jednostcerachunkowości.

Polityka jakości jest zbiorem zasad, które wyznaczająkierunki działania organizacji i odnoszą się do jakości świadczonych przezorganizację usług. Jednym słowem to zobowiązanie całej organizacji do dążeniado tego, by jakość świadczonych usług była na jak najwyższym poziomie.

Politykę jakości można porównać do Gwiazdy Polarnej, która wnawigacji morskiej stanowiła i stanowi ważny punkt odniesienia. Kierując się napółkuli północnej pozycją Gwiazdy Polarnej statki utrzymywały właściwy kurs.Niezależnie od sztormów czy innych zdarzeń losowych, powrót na właściwy kursgwarantowało odniesienie się do Gwiazdy Polarnej.

Podobnie Polityka jakości wyznacza kierunki dla organizacji? wszystkich pracowników, którzy ją tworzą, niezależnie od ich funkcji, roliczy stanowiska, które zajmują. Polityka jakości przyjęta i zaakceptowana przezkierownictwo wyznacza cele, do realizacji których dąży cała organizacja. Awszystko po to, by spełnić oczekiwania klientów, czyli pasażerów i sprawić, bypoziom zadowolenia z komunikacji był jak największy.

Mottem wprowadzonej w ZTM Polityki jakości stały się słowaprezydenta Stefana Starzyńskiego: Chciałem, by Warszawa była wielka.

Zasady wyznaczone przez Politykę jakości:

1.Stała poprawa jakości

Zasada dążenia do tego, aby jakość świadczonych przez ZarządTransportu Miejskiego usług była stale doskonalona, po to, aby spełnićwymagania pasażerów komunikacji miejskiej.

2.Zgodność z prawem

Zasada realizowania wszystkich zadań w ZTM, kierując sięznajomością i stosowaniem obowiązujących regulacji prawnych.

3.Dobór odpowiednich dostawców

Zasada dążenia do takiego doboru dostawców, aby uwzględniałon wymagania pasażerów komunikacji miejskiej oraz był dostosowany do kosztów oferowanychusług.

4.Konsultacje społeczne

Zasada dążenia do tego, aby Zarząd Transportu Miejskiegoprowadził konsultacje z mieszkańcami m.st. Warszawy oraz gmin podwarszawskich,zbierając opinie, uwagi i wnioski dotyczące transportu zbiorowego.

5.Świadomość jakościowa

Zasada pogłębiania świadomości jakościowej w ten sposób, abykażdy pracownik Zarządu Transportu Miejskiegoznał swoje zadaniaoraz wykonywał je wsposób sprawny, kompetentny i rzetelny.

6.Optymalizacja kosztów

Zasada celowego i racjonalnego planowania oraz wydatkowaniaśrodków publicznych. Realizacja tej zasadny jest wyznacznikiem dbałości ZTM ointeres publiczny.

Polityka jakości ZTM jest dokumentem, który każdy pracownikpowinien znać, oraz którym powinien kierować się realizując codzienne zadania.

Należy jednak podkreślić, że podpisanie Polityki jakości niejest ?startem od zera?. Działania na rzecz zapewnienia jak najwyższej jakościusług i jak najlepszej komunikacji miejskiej są prowadzone przez ZTM od początkujego istnienia. Osoby korzystające z komunikacji od lat na pewno zauważają jakwielkie zmiany zachodzą w niej z roku na rok.