ZTM Warszawa myśli o planerze dla niepełnosprawnych. Najpierw test
ZTM Warszawa ogłosił przetarg pod (dość rozbudowaną) nazwą: „usługi przeprowadzenia testów w zakresie dojrzałości technologicznej i wykorzystania w narzędziu planowania podróży i poruszania się WTP, urządzeń i rozwiązań mogących wspierać funkcjonalności dedykowane dla osób ze szczególnymi potrzebami”.
Realizacja zamówienia ma nastąpić w ciągu 8 tygodni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 grudnia 2021 roku.
co autor miał na myśli?
Wyjaśniamy, że testy, które ma na myśli ZTM mają na celu określenie, czy dana technologia zapewni precyzyjną i bezpieczną nawigację użytkownika do określonego punktu, wystarczająco optymalną jakość pozycjonowania użytkownika, aby spełnić wymogi precyzyjnej (oczekiwane do 100 cm) nawigacji, nawigowania użytkownika do wybranego przystanku, poinformowanie pasażera o pojeździe WTP, który podjeżdża i który podjechał z wykorzystaniem inteligentnej aplikacji mobilnej.
Wyniki testów posłużą do opracowania wymagań dla technologii umożliwiającej wdrożenie funkcjonalności wspierających osoby ze szczególnymi potrzebami, głównie osób niewidomych i niedowidzących, w narzędziu planowania podróży i poruszania się Warszawskim Transportem Publicznym po terenie Warszawy oraz niektórych gmin ościennych (z możliwością rozbudowy tego obszaru w przyszłości), w postaci inteligentnej aplikacji mobilnej.
Planowane funkcjonalności będą umożliwiać lokalizowanie użytkownika względem najbliższych przystanków, nawigowanie do konkretnych przystanków, informowanie o wyznaczonym miejscu oczekiwania dla pasażerów wymagających dodatkowego wsparcia, informowanie o rzeczywistym czasie oczekiwania na pojazd, który dowiezie do celu, informowanie do którego pojazdu i których drzwi należy wsiąść, na którym przystanku należy wysiąść (z wyprzedzeniem i w chwili zatrzymania się pojazdu na właściwym przystanku), powiadomienie kierowcy o oczekującej, na danym przystanku, osobie ze szczególnymi potrzebami), informowanie o trasie przejazdu i przystankach na żądanie, planowanie podróży w czasie rzeczywistym i proponowanie korekt przejazdu w celu uniknięcia zatorów, korków itp. Wartością aplikacji będzie oparcie jej o dynamiczny rozkład jazdy.
ZAŁOŻENIA TESTÓW
Zamawiający wymaga przeprowadzenia testów technologii opartej o rozpoznawanie kierunkowych kodów graficznych oraz testów innych rozwiązań wspierających. ZTM chce, aby zostały przeprowadzone testy w ujęciu hybrydowym dla technologii opartej o rozpoznawanie kierunkowych kodów graficznych oraz o technologię opartą o urządzenia Beacon tj. w ujęciu połączenia tych dwóch technologii. Zamawiający wymaga, aby został przetestowany model oparty o rozpoznawanie kierunkowych kodów graficznych jako rozwiązanie podstawowe i wykorzystanie urządzeń Beacon jako jego wsparcie. W modelu tym urządzenia Beacon powinny być umieszczone na pojeździe WTP (na drzwiach dedykowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami lub w ich okolicach) i służyć mają do poinformowania użytkownika o tym jaki pojazd podjeżdża i podjechał oraz powinny być umieszczone w określonej lokalizacji i służyć do pozycjonowania użytkownika z dalszej odległości niż w przypadku kierunkowych kodów graficznych.
Zamawiający wymaga, aby testy były przeprowadzone we wszystkich wskazanych przez ZTM lokalizacjach – przystankach i we wszystkich wskazanych przez niego przedziałach godzinowych dla wszystkich testowanych rozwiązań. Testy powinny być przeprowadzane w różnorodnych warunkach odzwierciedlających natężenie ruchu pasażerów, występujące zakłócenia, w różnych porach doby. Mają uwzględniać specyficzne potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami - głównie osób niewidomych. Testy będą realizowane od poniedziałku do piątku w przedziałach godzinowych od 7:00 do 9:00, od 11:00 do 14:00, od 16:00 do 18:00 i od 20:00 do 21:00 oraz w soboty i niedziele w godzinach wybranych przez wykonawcę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
TESTOWANE FUNKCJE DLA PASAŻERA
Funkcje, które mają być wspierane przez testowane rozwiązania, technologie, szczególnie dla osób niewidomych i niedowidzących to:
- informowanie pasażerów o przystankach w najbliższej okolicy,
- nawigowanie pasażera do wybranego przez niego przystanku,
- nawigowanie pasażera do wyznaczonego pola oczekiwania dla osób potrzebujących wsparcia (miejsce oznaczone urządzeniem lub elementem wszystkich testowanych rozwiązań),
- wskazywanie pasażerowi pola oczekiwania dla osób potrzebujących wsparcia (miejsce oznaczone urządzeniem lub elementem wszystkich testowanych rozwiązań),
- informowanie pasażera o tym jaki pojazd podjeżdża na przystanek (numer linii, kierunek kursu),
- informowanie pasażera o podjechaniu pojazdu, na który oczekuje (numer linii, kierunek kursu),
- nawigowanie pasażera ze szczególnymi potrzebami do dedykowanych dla niego drzwi pojazdu.
WARUNKI PRZETARGU
Firmy chętne do przeprowadzania testów mogą składać swoje oferty do dnia 25 października.
Do kryteriów oceny ofert należą: cena (40%), ocena koncepcji przeprowadzenia testów (50%), czas realizacji zamówienia (10%).