ZTM Raport na niedziałającą klimatyzację
Mimo upału klimatyzacja w autobusie nie działa? Pasażerowie mają tego już dość! Jeden z nich stworzył nawet aplikację na smartfony, która szybko powiadomi urzędników, że w autobusie jest za gorąco. Utrzymujące się w mieście upały przekraczające 30 stopni dają się we znaki szczególnie pasażerom komunikacji miejskiej. Kilka dni temu GW opisała histori czytelniczki, która dwa razy była świadkiem ataków epileptycznych w miejskich autobusach. W rozmowie z 'Wyborczą’ neurolog prof. Konrad Rejdak potwierdzał, że wysoka temperatura może przyczyniać się do ataków padaczki.
Zarząd Transportu Miejskiego przyznawał, że pasażerowie skarżą się na wyłączoną klimatyzację, a część uwag się potwierdza. Jednak trzeba też przyznać, że na razie tylko nieco ponad jedna trzecia pojazdów ma urządzenia chłodzące.
Zasypią ZTM uwagami?
Jednak pasażerowie nadal uważają, że w części klimatyzowanych autobusów chłodzenie przestrzeni pasażerskiej jest wyłączone. W związku z tym czytelnik GW Mateusz Sarzyński postanowił przygotować specjalną aplikację na smartfony z systemem Android, która umożliwi zgłaszanie niedziałającej klimatyzacji bezpośrednio do urzędników ZTM, którzy kontrolują przewoźników.
Aplikacja nazywa się 'ZTM Raport’. Jej działanie jest niezwykle proste. Wystarczy ją pobrać z internetu (sklep Google Play) i zainstalować na swoim telefonie. Później, kiedy jedziemy autobusem, w którym pomimo wysokiej temperatury nie działa klimatyzacja, wystarczy ją włączyć, wpisać czterocyfrowy numer boczny pojazdu i kliknąć w ikonę 'Zgłoś’. Informacja zostanie przesłana mailem do ZTM, który sprawdzi przewoźnika i będzie mógł nałożyć mu karę.
Pierwsi użytkownicy już pobrali aplikację. Co o niej sądzą? Krzysztof Grabowski pisze tak: 'Dobry pomysł! Nigdy bym nie napisał takiego zażalenia ręcznie, po prostu by mi się nie chciało. Teraz jeśli zasypiemy chłopaków z ZTM mailami, może nauczą się, że człowiek to nie mięso w piekarniku. Jeśli jest klima, to niech ją do cholery włączają. Szacunek dla autora za zwrócenie uwagi na problem i udostępnienie narzędzia, które może nam pomóc’.
Kierowcy na cenzurowanym
W środę urzędnicy z ZTM dostali już pierwsze zgłoszenie od pasażerów dotyczące niedziałającej klimatyzacji. – Niestety, dotyczyło ono pojazdu, w którym klimatyzacji nie ma – informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.
W sumie w ciągu ostatnich trzech miesięcy pasażerowie zgłaszali zbyt wysoką temperaturę w 21 pojazdach, a 11 z tych uwag się potwierdziło. Za każdy taki przypadek miejski przewoźnik musi zapłacić 112 zł kary.
Czytelnicy GW zwracają też uwagę na to, że kierowcy MPK, które jako jedyny przewoźnik ma w swoim taborze pojazdy z klimatyzacją, wyłączają ją specjalnie. Dlaczego? Bo dostają premie za ekonomiczną jazdę. A przy włączonym chłodzeniu pojazd spala więcej paliwa.
Kierowcy MPK przekonują, że to nie prawda. – Kiedyś rzeczywiście tak było. Dziś klimatyzacja w autobusie włącza się automatycznie. Jeśli ktoś z nas ją wyłączy, ma spore nieprzyjemności. Nasze władze uczulają na to, aby klima była włączona. Już dwóch czy trzech kierowców dostało upomnienia, gdy okazało się, że ją wyłączyli. A sprawdzić, kto to robi, jest bardzo łatwo. Czujniki w nowych kasownikach przekazują od razu informację do dyspozytora – tłumaczy 'Wyborczej’ jeden z kierowców.
Opis
Aplikacja pozwala na przesłanie szybkiej informacji do instytucji zarządzającej pojazdami komunikacji miejskiej o niesprawnej lub niewłączonej klimatyzacji w pojeździe.
Wystarczy wpisać numer boczny pojazdu, wcisnąć 'Zgłoś’ oraz potwierdzić wiadomość i gotowe. Aplikacja z domyślnymi ustawieniami zoptymalizowana dla ZTM Lublin, jednak po edycji ustawień możesz wysyłać raporty w swoim mieście!
Liczmy na to, że przewoźnicy po dostaniu setki maili zaczną wreszcie egzekwować włączenie klimatyzacji.
Przyłącz się do akcji i popraw jakość swojej codziennej podróży!
W przyszłości planujemy dodać:
-informację o temperaturze w pojeździe na postawie odczytu z twojego urządzenia
-raportowanie innych zdarzeń związanych z komunikacją miejską
-wybór miasta