ZTM Poznań podsumował pasażerskie preferencje. Z Ronda Rataje

infotrans
18.07.2021 09:00
Blisko 2,4 tys. osób wzięło udział w badaniu dotyczącym preferowanych tras linii autobusowych po otwarciu zmodernizowanego ronda Rataje.

Dwa warianty – pierwszy,  zakładający skierowanie linii do ronda Rataje prosto ulicą Krzywoustego oraz trzeci -  przewidujący dojazd autobusów ulicą Szwedzką do pętli Franowo (tak jak obecnie) zyskały największe poparcie.

Poznańskie przygotowania

W celu stworzenia jak najbardziej odpowiadającego potrzebom pasażerów układu linii po otwarciu ronda, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu poprosił o wypełnienie krótkiej ankiety. Jej celem było poznanie preferencji komunikacyjnych pasażerów powyższych linii. Pasażer miał możliwość wskazania (dla linii, z której korzysta) jednej z trzech alternatywnych tras przejazdu na terenie Poznania. Zaproponowano trzy opcje:

  1. dojazd ulicą Krzywoustego do ronda Rataje, gdzie można przesiąść się na tramwaj
  2. dojazd do ronda Rataje nieco wydłużoną trasą, ale z możliwością dodatkowej wygodnej przesiadki na Os. Czecha
  3. obecną trasę do Franowa z możliwością przesiadki na tramwaj na ulicy Szwedzkiej lub Franowie
Laswagsg
Laswagsg 1

Ankieterska metodologia

Ankietę przeprowadzono dwiema metodami. W pierwszej zapytano 200 pasażerów oczekujących na przystankach autobusowych Franowo i Szwedzka, druga polegała na wypełnieniu takiego samego formularza w Internecie (w dniach od 26 maja do 6 czerwca 2021r.).

Badanie przeprowadzone na przystankach dało łącznie 315 wskazań (część pasażerów korzysta bowiem z więcej niż jednej linii). Wariant 1, zakładający skierowanie linii do ronda Rataje prosto przez ul. Krzywoustego uzyskał łącznie 127 głosów (40,3%). Więcej pasażerów (169 - 53,7%) wskazało jednak na wariant 3, zakładający skierowanie linii jak obecnie przez ul. Szwedzką do pętli Franowo. Wariant 2, wg którego autobusy dojeżdżałyby do ronda Rataje przez Os. Czecha i ulicę Brneńską uzyskał najmniej – 19 wskazań (6,0%). W tabelce poniżej pokazane zostały wskazania dla poszczególnych linii.

Ankietę internetową wypełniło 2186 osób, przy łącznej liczbie wyświetleń 4654. Badanie przyniosło nieco inne wyniki, bowiem wariant 1 uzyskał 3563 (61,4%) wskazań, a wariant 3 – 1458 (25,1%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszył się wariant 2 – 786 głosów (13,5%), przy łącznej liczbie wskazań 5807.  W poniższej tabelce przedstawiona jest liczba wskazań dla poszczególnych linii.

-„Przede wszystkim chcemy bardzo podziękować za udział w badaniu – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. - Zebrany materiał, który zawiera także inne cenne informacje i uwagi pasażerów, będzie teraz szczegółowo analizowany, także pod kątem konieczności zapewnienia obsługi poszczególnych relacji. Przed wprowadzeniem ewentualnych zmian w przebiegu linii, poprosimy jeszcze o opinię zainteresowane rady osiedli oraz gminy Kórnik, Kleszczewo i Zaniemyśl, z którymi Miasto Poznań organizuje transport na poszczególnych liniach.

81s67iy6
81s67iy6