ZTM Poznań będzie miał system do analizy potoków pasażerskich

infotrans
26.08.2021 08:00
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu szuka firmy, która dostarczy system do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania, analizowania i raportowania danych o potokach pasażerskich i jakości świadczonych usług transportowych.

W tym celu ZTM zdecydował się skierować zapytanie ofertowe do wykonawców. Zamawiający wymaga wdrożenia aplikacji i oprogramowania w ciągu 20 dni roboczych od daty podpisania umowy.

ZAŁOŻENIA SYSTEMU

System ma być przeznaczony w szczególności do:

  • gromadzenia danych, zebranych przez obserwatorów, w relacyjnej bazie danych,
  • importu danych z bramek liczących zainstalowanych w pojazdach,
  • analizy tych danych i generowania raportów,
  • aplikacji instalowanej na urządzenia mobilne (smartfon/tablet) do wprowadzania danych.

System musi pozwolić na gromadzenie, przetwarzanie i generowanie raportów liczbowych w zakresie badań napełnień pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług komunikacji miejskiej oraz badania stanu jakości usług publicznego transportu zbiorowego świadczonych na rzecz Zarządu Transportu Miejskiego przez operatorów.

ELEMENTY SYSTEMU - APLIKACJA

Aplikacja, która ma być częścią systemu powinna być napisana w systemie operacyjnym Android w wersji minimum 7, do pobrania w sklepie Google Play. Aplikacja powinna posiadać funkcje:

  • ręcznego wpisywania lub wyboru określonej (gotowej) listy danych (obserwacji stanu faktycznego) podczas dokonywania pojedynczego pomiaru/obserwacji w terenie dla danego pojazdu, przystanku, dworca,
  • tworzenia i przechowywania (bez określonego limitu pamięci) dokumentacji fotograficznej w zakresie badania stanu taboru i infrastruktury przystankowo – dworcowej,
  • podglądu harmonogramu pracy danego obserwatora, zdefiniowanego w Systemie Zarządzania,
  • do każdej oceny powinna być możliwość dodania uwag wprowadzanych przez obserwatora,
  • dla każdego zakresu kontrolowanych elementów, powinna być możliwość rozbudowania w zależności od potrzeb organizatora,
  • uwierzytelnianie obserwatora poprzez login i hasło, nadawane w Systemie Zarządzania,
  • wybór przystanków w celu przeprowadzenia kontroli napełnień, stanu taboru, standardów świadczonych usług, stanu infrastruktury przystankowo-dworcowej dokonywany powinien być na mapie o swobodnym dostępie (np. OpenStreetMap, System Informacji Przestrzennej GEOPOZ - Poznań),
  • aplikacja na podstawie lokalizacji GPS urządzenia mobilnego powinna pokazywać na mapie najbliższe przystanki wraz z oznaczeniem symboli i nazw poszczególnych słupków przystankowych,
  • lokalizacja przystanków oraz rozkłady jazdy powinny pochodzić z danych zawartych w plikach GTFS, udostępnianych na stronach internetowych zamawiającego,
  • działanie aplikacji powinno być możliwe zarówno w trybie online, jak i offline. W przypadku gromadzenia danych w Aplikacji w trybie offline musi posiadać ona możliwość przesyłania zgromadzonych danych do Systemu Zarządzania niezwłocznie po połączeniu z siecią Internetową (automatyczna synchronizacja).

Aplikacja powinna pozwalać na wprowadzanie i gromadzenie danych w zakresie dotyczącym:

  • napełnień pojazdów komunikacji miejskiej,
  • stanu taboru,
  • standardów świadczonych usług przewozowych,
  • stanu infrastruktury przystankowo – dworcowej.

SYSTEM ZARZĄDZANIA

Częścią całego systemu ma być również system zarządzania, który powinien posiadać następujące funkcjonalności:

  • gromadzenie danych przesyłanych z aplikacji różnych obserwatorów, z oznaczeniem, który z nich wprowadził te dane,
  • dane powinny być zgromadzone w otwartej bazie danych, ze zintegrowanym narzędziem pozwalającym na samodzielne tworzenie raportów przez zamawiającego z wykorzystaniem prostych komend w języku SQL,
  • wprowadzanie lub import słownika pojazdów (dodatkowe informacje w zakresie: marki pojazdu, roku produkcji pojazdu oraz typu taboru, np. A12N) – udostępnione przez zamawiającego w formacie xls,
  • wprowadzanie lub import dodatkowych danych o przystankach i ich wyposażeniu (m.in. wiata, zatoka, ławka, kosz na śmieci, słupek przystankowy, tablica informacji pasażerskiej, itp.), obszaru, gminy oraz numerach inwentaryzacyjnych ZTM – udostępnione przez zamawiającego w formacie xls;,
  • wprowadzanie, edytowanie i usuwanie słownika kryteriów oceny stanu taboru, naruszeń świadczonych usług przewozowych, stanu infrastruktury przystankowo-dworcowej,
  • przeglądanie wprowadzonych danych w tym m.in. dokumentacji fotograficznej dla taboru, naruszeń lub infrastruktury przystankowo-dworcowej,
  • tworzenia raportów z wykorzystaniem wprowadzonych danych poprzez aplikację oraz import danych z realizacji kursów i napełnień pojazdów (bramki liczące) dla wybranych okresów, operatorów, obszarów, linii komunikacyjnych, według kryteriów ocen poszczególnych elementów,
  • możliwość graficznego przedstawienia danych/wyników z obserwacji i kontroli, w tym również na mapie,
  • wprowadzanie danych obserwatorów i nadawania im loginów,
  • tworzenie harmonogramów pracy obserwatorów, a po zatwierdzeniu wysyłanie ich do aplikacji wybranego obserwatora.

FORMALNOŚCI

ZTM czeka na oferty od wykonawców do dnia 2 września. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.