ZPP: Czas skończyć z prowizorką w transporcie publicznym
Podczas wrześniowego zgromadzenia, Związek Powiatów Polskich przyjął stanowisko, w którym zwrócił uwagę na potrzebę przyjęcia nowych przepisów umożliwiających zarządzanie publicznym transportem zbiorowym w perspektywie długoterminowej.
W publicznym transporcie drogowym mamy do czynienia ze stanem permanentnej prowizorki - ostrzegają powiaty.
Regionalny transport
Samorządy jednoznacznie wskazują na potrzebę nowych regulacji, które umożliwią długoterminowe planowanie w zakresie transportu regionalnego.
-"Mamy do czynienia ze stanem permanentnej prowizorki, w którym rozwój następuje poprzez instrument przeciwdziałania zaburzeniom w publicznym transporcie zbiorowym. Zwracamy jednak uwagę, że zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym metoda taka jest ograniczona czasowo do dwóch lat. Oznacza to, że za chwilę przestanie być ona możliwa do stosowania. W związku z powyższym oczekujemy wprowadzenia rozwiązań prawnych umożliwiających długoterminowe planowanie w publicznym transporcie zbiorowym" - czytamy w stanowisku ZPP.
Przedstawiciele powiatów zwrócili uwagę, że zapewnienie skutecznego systemu publicznego transportu zbiorowego – w tym również likwidującego białe plamy transportowe - to zadanie, które wymaga planowania w długiej perspektywie czasu, co wynika m.in. z wieloletniego okresu amortyzacji autobusów oraz wymogów prawnych nakazujących np. ogłoszenie zamiaru udzielenia zamówienia na wykonywanie przewozów z rocznym wyprzedzeniem.
Tymczasem, jak zaznaczono w stanowisku, od kilku lat utrzymywana jest niepewność co do docelowego kształtu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Coroczne przedłużenie
"Corocznie – zwykle w ustawie okołobudżetowej – następuje przedłużenie obowiązywania dotychczasowych przepisów o rok, powiązane z zapowiedzią uchwalenia docelowych przepisów. Jak do tej pory nie możemy się tego doczekać" - czytamy w stanowisku.
ZPP zauważa też, że ustawowy poziom dopłat z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w wysokości nie przekraczającej 1 zł został podniesiony na jeden rok do 3 zł.
-"Utrudnia to planowanie rozwoju linii ze względu na niepewność, czy dana linia będzie za rok funkcjonowała z większą, czy znacznie mniejszą dopłatą" - wskazano w stanowisku.
Stanowisko ZPP można pobrać TUTAJ