Zmodernizowana kolej linowa na Szyndzielnię
Od 11 marca turyści znów mogą wjechać gondolową koleją linową na Szyndzielnię w Bielsku-Białej. Zakończyła się jej gruntowana modernizacja – poinformował w piątek prezes, zawiadującej kolejką, bielskiej spółki komunalnej ZIAD Janusz Kisiel.
„Dzięki modernizacji, mamy kolej nowoczesną, bezpieczną i komfortową, która będzie nam służyła przez wiele lat. Uroczyste otwarcie odbędzie się jednak dopiero za kilka tygodni, gdy aura będzie bardziej sprzyjająca” ? powiedział Kisiel. W piątek Szyndzielnię spowijała gęsta mgła, a w rejonie górnej stacji kolei (1000 m npm) wciąż leży sporo śniegu.
Wiceprezes firmy Marek Hetnał powiedział, że w czwartek zakończyły się wszystkie odbiory techniczne. Kilka dni temu przeprowadzono też próbną ewakuację. „Otrzymaliśmy już wszystkie dokumenty z transportowego dozoru technicznego. Możemy ruszać” ? powiedział.
Modernizacja kosztowała 14 mln zł. 8 mln pochodziło z podwyższenia kapitału akcyjnego ZIAD. Nowe akcje trafiły do dotychczasowego właściciela – gminy Bielsko-Biała. 6 mln zł firma wygospodarowała sama.
Prace rozpoczęły się z początkiem października ub.r. „Zostały wymienione napędy ? główny i awaryjny, a także hamulce i cała elektronika. Zawieszona została nowa lina nośna. Tym jednak, co od razu rzuca się w oczy, są nowe wagoniki” ? powiedział wiceprezes.
Nowe gondole mają nieco inny kształt niż poprzednio używane. Są wyższe i przestronniejsze. W każdej zmieści się sześć osób. Pasażerowie będą mogli wsiadać do nich w pozycji wyprostowanej. W starych gondolach trzeba było się nieco schylić. W nowych nie występuje różnica wysokości między podłogą a poziomem peronu, co umożliwia swobodny wjazd wózkiem dziecięcym i inwalidzkim. Każdy wagonik wyposażony jest w uchwyt na narty, a co drugi ma możliwość przewożenia roweru.
Wagoników jest 34; 32 normalne, a także techniczny i transportowy. Jedna z gondol ma bogatsze wyposażenie. „Salonką” podróżować mogą w eleganckich fotelach cztery osoby. Wewnątrz umieszczony został m.in. odtwarzacz muzyki.
Modernizacja oznaczała też m.in. zmianę aranżacji wnętrz budynków stacji oraz wprowadzenie nowych systemów kasowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Maksymalna przepustowość kolei wynosi 750 osób na godz. Wagoniki poruszają się z prędkością 5 m/sek., co oznacza, że wyjazd na górę trwa ok. 6 min.” ? powiedział Marek Hetnał.
Wykonawcą modernizacji było polskie przedstawicielstwo austriackiej firmy Doppelmayr.
Gondolowa kolej linowa powstała w 1953 r. i do drugiej połowy lat 90. była jedyną tego typu powojenną inwestycją w Polsce. Według szacunków ZIAD w ciągu ponad 60 lat z atrakcji skorzystało kilkanaście mln turystów. Żeby pokonać trasę o długości ponad 1,8 tys. m potrzeba było początkowo 13 min. W ciągu godziny na górującą nad miastem Szyndzielnię mogło wjechać 300 os. W 1995 r. kolej zmodernizowano. Czas wyjazdu skrócił się do 6 min., a przepustowość wzrosła niemal 3x.
Ostatnio kolej wykazywała już objawy zużycia technicznego. Miała za sobą dwie poważne awarie, które ograniczyły maksymalną przepustowość do 700 os./h. Wkrótce czekało by ją wyłączenie. Dlatego spółka postanowiła ją gruntownie zmodernizować. (PAP)
„