Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w Krakowie. Od dziś

infotrans
08.01.2018 06:40

Od poniedziałku nanajważniejszych trasach komunikacji miejskiej w Krakowie wzrośnie liczba kursówautobusów i tramwajów, pojawi się kilka nowych tras. Liczba kursów tramwajówwzrośnie o około 10 proc.; większość będzie jeździć co 7-8 minut.

Zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych i autobusowychwprowadzone będą w ramach optymalizacji i maksymalizacji siatki połączeńkomunikacji miejskiej.

Prezydent miasta Jacek Majchrowski ocenił, że wprowadzanezmiany w siatce połączeń wynikają z prowadzonej polityki promowania komunikacjizbiorowej. Są też – zaznaczył prezydent – maksimum tego, na co pozwalająmożliwości posiadanego taboru i przepustowość infrastruktury transportowej orazodpowiedzią na ograniczenia ruchu aut w centrum miasta.

Od poniedziałku na najważniejszych trasach wzrośnie liczbakursów autobusów i tramwajów, pojawi się kilka nowych tras. Projektoptymalizacji zakłada, że większość tramwajów będzie jeździć częściej – co 7-8lub co 15 minut, zamiast dotychczasowych co 10 lub 20 minut. Linie 50 i 52zachowają dotychczasową częstotliwość odjazdów, co 5 minut.

Nowa częstotliwość będzie obowiązywać w godzinach szczytuoraz między szczytami. W związku z tym – zwraca uwagę Zarząd InfrastrukturyKomunalnej i Transportu – na głównych ciągach oczekiwanie na tramwaj będzietrwało 2, maksymalnie 3 minuty. Według urzędników przy takich częstotliwościachmieszkańcy w praktyce nie sprawdzają godzin odjazdów.

Częstotliwości ustalono tak, aby z każdej dużej pętlitramwajowej kursowała przynajmniej jedna linia z częstotliwością co 7-8 minut.

Wśród zmian dotyczących linii autobusowych najważniejszejest utworzenie zupełnie nowej linii 114, która połączy z centrum Krakowasilnie rozbudowujące się osiedla Pod Fortem oraz rejon ulicy Chełmońskiego.Dodatkowo linia ta zwiększy liczbę kursów na trasie prowadzącej alejami ArmiiKrajowej, Trzech Wieszczów oraz ul. Kobierzyńską. To tam notowane są dziśnajwiększe grupy pasażerów. Poprawie ulegnie też oferta połączeń z Nowej Huty zinnymi dużymi osiedlami. Ponadto wzmocnione zostaną poza szczytem wszystkielinie kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów.

Jak zaznaczył zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycjimiejskich Tadeusz Trzmiel, zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacjimiejskiej wiąże się z większymi wydatkami na ten cel. Zaznaczył jednak, żepokryte zostaną one z budżetu miasta, nie będzie podwyżek cen biletów.

Według wyliczeń w budżecie miasta na komunikacjęprzeznaczona zostanie kwota wyższa niż dotąd o około 30 mln zł, z czego 7,5 mlnzł przeznaczone zostanie na zwiększenie kursów autobusowych. Obecnieorganizacja komunikacji miejskiej w Krakowie kosztuje ok. 520 mln zł rocznie.

Władze miasta zwracają uwagę, że proces wzmacnianiatransportu miejskiego trwa od dwóch lat, ale dopiero zakończone w tym rokuremonty, szczególnie ul. Basztowej w ścisłym centrum, umożliwiły zaproponowaniewszystkich działań. Po dokończeniu optymalizacji zmian dodatkowo do ruchuzostanie skierowanych prawie 50 autobusów i 30 tramwajów.

W związku ze zmianami od zeszłego tygodnia w pojazdachkomunikacji miejskiej rozdawane są specjalne mapy „Minikompendium KrakowskiegoPodróżnika”. Zawierają one szczegółowy plan połączeń linii autobusowych itramwajowych, który będzie obowiązywał od poniedziałku. Dodatkowo w sposóbgraficzny prezentowane są w nich podstawowe zasady bezpieczeństwa dla osóbporuszających się: pieszo, komunikacją miejską, rowerem czy na rolkach. W sumiezostało wydrukowanych 10 tys. kieszonkowych przewodników dla pasażerów.