Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zintegrowany bilet odcinkowy w Krakowie

infotrans
04.03.2008 17:12
Zamiast dwa oddzielne –jeden wspólny. Od pierwszego marca br. pasażerowie Krakowa mogą posługiwać się jednym zintegrowanym biletem odcinkowym imiennym zarówno w pociągach jak i pojazdach komunikacji miejskiej. Wspólna taryfa, pozwalająca zaoszczędzić nawet 10%, powstała w wyniku realizacji unijnego przedsięwzięcia Civitas Caravel.
Od pierwszego marca, dzięki realizacji unijnego przedsięwzięcia Civitas Caravel, po stolicy małopolski możemy podróżować wszystkimi środkami transportu publicznego;autobusami, tramwajami i pociągami tylko na jednym zintegrowanym bilecie odcinkowym imiennym. Oferta taka pozwala zaoszczędzić około 10% w porównaniu z dotychczasowymi taryfami. Zintegrowany bilet odcinkowy imienny uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów jedną, dwiema lub wszystkimi liniami miejskimi w granicach miasta Krakowa oraz do przejazdu pociągiem osobowym na trasie Kraków Główny –Krzeszowice i z powrotem w klasie drugiej. Od opłat normalnych stosowane są ulgi ustawowe i gminne.
Bilet odcinkowy miesięczny imienny PKP Przewozy Regionalne sprzedawany łącznie z naklejonym na rewersie znaczkiem MPK Kraków stanowi bilet zintegrowany. Można go kupić w wyznaczonych kasach biletowych na stacjach: Kraków Główny (kasa nr 16), Kraków Łobzów, Zabierzów, Rudawa i Krzeszowice. Przy sprzedaży biletu kasjer wpisuje na bilecie imię i nazwisko właściciela, który zobowiązany jest dopisać także numer dokumentu ze zdjęciem. Ponadto kasjer na rewersie biletu nakleja odpowiedni znaczek komunikacji miejskiej w Krakowie. Na znaczku wpisuje: okres ważności biletu, numer linii, jeśli znaczek jest ważny na wybraną linię komunikacji miejskiej, numer legitymacji do imiennego biletu okresowego komunikacji miejskiej w Krakowie jak i również numer biletu.
Program civitas caravel jest wspólnym działaniem na rzecz rozwoju sprawnego, ekologicznego transportu miejskiego. Projekt ten jest jednym z czterech (CARAVEL, SUCCESS, MOBILIS i SMILE) organizowanych w ramach programu unijnego CIVITAS II. Civitas to lepszy, ekologiczny system transportu miejskiego. Jego nazwę utworzono od pierwszych liter wyrazów: CIty (miasto), VITAlity (witalność), Sustainability (stabilność). Z pomocą inicjatywy CIVITAS Komisja Europejska zamierza dokonać zdecydowanego przełomu poprzez wspieranie i ocenianie wdrażania ambitnych, zintegrowanych i stabilnych strategii transportu miejskiego, które powinny w istotny sposób wpłynąć na jakość życia mieszkańców Europy. Inicjatywa CIVITAS I została zainaugurowana na początku 2002 roku (w ramach V Ramowego Programu Badawczego), a CIVITAS II – na początku 2005 roku (w ramach VI Ramowego Programu Badawczego).
Inicjatywa Civitas Caravel adresowana jest do miast, które złożyły najlepszą ofertę na działania związane z realizacją zrównoważonego rozwoju transportu. Jego celem jest pomoc miastom w osiągnięciu zrównoważonego, czystego i efektywnego miejskiego systemu transportu poprzez wprowadzenie i ocenę działań bazujących na polityce transportowej i nowoczesnych, zintegrowanych rozwiązaniach technologicznych. Partnerami projektu CARAVEL, którego realizację przewidziano na lata 2005-2009 są: Kraków (Polska), Genua (Włochy), Burgos (Hiszpania) oraz Sztuttgart (Niemcy). W skład lokalnego krakowskiego konsorcjum wchodzą: Urząd Miasta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A., Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki oraz firma Forms Group. Wysokość przewidywanego dofinansowania projektu przez Komisję Europejską dla czterech partnerów z Krakowa wynosi 1 650 000 euro.
Aktywność Krakowa w ramach programu obejmuje kilkanaście szczegółowych przedsięwzięć, których wdrożenie ma przynieść efekty w postaci poprawy dostępności komunikacyjnej Krakowa, podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie i obniżenie uciążliwości ekologicznej (emisji hałasu i zanieczyszczeń). Poszczególne działania, które mają zostać zrealizowane w Krakowie w ramach projektu CARAVEL to między innymi:
– wprowadzenie i testowanie pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG),
– rozszerzenie oferty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie poprzez wprowadzenie linii autobusowych 'na zamówienie’ – tzw. 'linie giętkie’,
– zainstalowanie bagażników rowerowych na autobusach komunikacji zbiorowej obsługujących obszary i miejsca atrakcyjne dla turystyki rowerowej,
– testowanie zintegrowanego biletu i taryfy pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, a PKP na wybranej linii łączącej obszary podmiejskie z centrum Krakowa. Zintegrowany bilet dawałby możliwość korzystania z komunikacji zbiorowej na terenie Krakowa,
– testowanie systemu car pooling’u (wspólne użytkowanie jednego samochodu przez kilka osób) – w pierwszej kolejności będzie utworzony na Politechnice Krakowskiej,
– wypożyczalnie rowerów 'miejskich’ w Krakowie. Wypożyczalnie rowerów będą zlokalizowane w pobliżu ważniejszych punktów przesiadkowych w centrum,
– utworzenie Forum Mobilności czyli otwartej platformy wymiany myśli i poglądów na tematy komunikacyjne. Zakłada się, że forum będzie się odbywać co najmniej dwa razy w roku i za każdym razem jego rezultaty będą podawane do publicznej wiadomości. Jednym z pierwszych celów Forum Mobilności będzie uchwalenie Karty Praw Pasażera Komunikacji Zbiorowej.