Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZIKiT zmienia się razem z Krakowem

infotrans
22.02.2016 15:41

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie tonajwiększa jednostka miejska, zajmująca się tematyką, która jest bliskawszystkim krakowianom i wpływa na codzienne funkcjonowanie miasta. To tutajzapadają decyzje dotyczące komunikacji miejskiej, ruchu drogowego, modernizacjidróg i torowisk, infrastruktury rowerowej, remontów chodników i placów. ZadaniaZIKiT realizowane są w skali wielkich inwestycji unijnych jak również drobnychremontów. W każdej z tych dziedzin ZIKiT stara się wychodzić naprzeciwpotrzebom mieszkańców i stawia na innowacyjność.

W akademickim Krakowie od dłuższego czasu trwa dyskusja jakpełniej wykorzystać potencjał naukowy miasta. W tym celu ZIKiT rozpocząłwspółpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską. I tak odwiosny do jesieni w Krakowie będzie montowane specjalne oświetlenie (3766 punktówświetlnych), którego intensywność światła będzie dostosowywać się do warunkówpogodowych, oświetlenia zewnętrznego czy natężenia ruchu. Nowoczesne lampy tonowatorski projekt badawczy ZIKiT-u oraz AGH. Z kolei współpraca z PolitechnikąKrakowską ma skupić się na analizie ruchu drogowego i poszukiwaniu nowych,interesujących rozwiązań komunikacyjnych. Pierwszym tematem naukowej ?burzymózgów? była opisana przez media obsługa komunikacyjna zbliżających sięŚwiatowych Dni Młodzieży. Ponadto jesteśmy otwarci na studentów, którzyodwiedzając naszą jednostkę, mogą zdobyć nowe doświadczenie.

ZIKiT zabiega także o pozyskiwanie środków finansowych zeźródeł zewnętrznych. W latach 2009-2015 zrealizowano 27 projektów o łącznejkwocie dofinasowania 600 mln zł. Na projekty o charakterze stricte innowacyjnympozyskano dofinasowanie w wysokości ponad 33 mln zł. Dzięki temu rozbudowanyzostał System Sterowania Ruchem, który skupia się na obsłudze ruchu kołowego(samochody, autobusy) oraz Centrum Sterowania Ruchem, które nadzoruje m.in.system sygnalizacji, sytuację na drogach i skrzyżowaniach, tunel szybkiegotramwaju oraz parking Park&Ride Czerwone Maki. Dzięki temu o wiele szybciejmożna reagować na zdarzenia na mieście. Dyspozytornia przyjmuje też zgłoszeniabezpośrednio od mieszkańców pod nr telefonu 12 616 75 55.

Warto dodać, że dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom, możnatakże zmierzyć jak poprawił się czas przejazdu. Na przykład w ciągu ul.Bronowickiej, al. Pokoju, Nowohuckiej, Alejach Trzech Wieszczów czas przejazdukomunikacji zbiorowej został skrócony o 10 proc., a o 7 proc. w przypadkusamochodów osobowych. Natomiast w ciągu ul. Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego:70-90 proc. przejazdów odbywa się bez zatrzymania dla tramwajów naskrzyżowaniach.

Kraków w ubiegłym roku zmodernizował uliczne oświetlenie.Wymienione zostały nie tylko lampy, ale też blisko 150 km podziemnych kabli,116 szaf sterowniczych i 4 tysiące słupów oświetleniowych. Zyskaliśmy takżesystem sterowania oświetleniem. Modernizacja odbyła się w ramach programu?SOWA- Energooszczędne oświetlenie uliczne?, w którym można było zdobyćdofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.Krakowski program był największy i jego wartość sięgnęła 33,2 mln zł.Skorodowane słupy metalowe oraz betonowe latarnie z ubytkami, rodem z lat 80. i 70., nie tylko szpeciłymiasto, ale także zagrażały bezpieczeństwu. Do tego zużyte oprawy oświetleniowei stare kable olejowe z lat 50. były przyczyną częstych awarii i przynosiłystraty w przepływie prądu. Kompleksowa modernizacja pozwoliła na zmniejszenierocznego zużycia energii przeznaczonego na oświetlenie o 63,13 proc.,oszczędność energii elektrycznej o 2755,86 MWh/rok oraz ograniczenie emisji CO2 o 1809,97 Mg/rok.

Są też inne dobre informacje dla kierowców. Odkąd Krakówwprowadził remonty nakładkowe ulic, najbardziej zniszczone ulice są sukcesywnienaprawiane, a co za tym idzie ? wyraźnie maleje liczba szkód zgłaszanych doZIKiT-u. Dla porównania w 2013 r. ZIKiT otrzymał 763 zgłoszenia o poniesionychszkodach w związku z uszkodzeniami pojazdów na złych nawierzchniach dróg wKrakowie. Już w 2014 r. było ich o prawie połowę mniej, bo 390; w 2015 r. ?317. W ubiegłym roku ZIKiT wyremontował około 57 km jezdni i chodników zapomocą metody nakładkowej (oraz 38 km w ramach bieżącego utrzymania dróg).Takie prace przebiegają szybciej i kosztują mniej. Są też bardziej docenianeprzez kierowców, którzy trafiają na mniej utrudnień w ruchu oraz ? ze względuna wymianę większej partii nawierzchni ? odczuwają większy komfort jazdy.

Warto także zwrócić uwagę na to, że ZIKiT cały czas ulepszanarzędzia komunikacji, zgodnie z zasadą, że dobry urząd to taki, który jestotwarty dla mieszkańców. Od kilku miesięcy działa nowa strona internetowa:www.zikit.krakow.pl, na której oprócz aktualności można np. skorzystać z mapyinwestycji ? prezentującej zadania ZIKiT ujęte w budżecie na 2016 rok oraz mapyutrudnień, przydatnej szczególnie dla kierowców, na której zaznaczone zostałybieżące prace drogowe, powodujące zmiany w ruchu.

Mieszkańcy mogą też zwracać się do ZIKiTu osobiście wposzukiwaniu ważnych informacji. Zachęcamy do odwiedzania naszych punktówinformacyjnych, które w najbliższym czasie będą modernizowane. Mieszczą się oneprzy Rondzie Mogilskim (punkt czynny jest od poniedziałku do piątku odgodz.9.00.-17.00.), Punkt Ekocentrum: Przystanek Politechnika – ul. Pawia(przejście podziemne) oraz Plac Bohaterów Getta – ul. Na Zjeździe (przejściepodziemne) i niedawno otworzony punkt informacyjny w głównej siedzibie ZIKiT-u? na ul. Centralnej (punkt otwarty jest od godz. 8.00 ? 16.00).

Do dyspozycji krakowian jest również całodobowy numerinterwencyjny 12 616 75 55. Każdegomiesiąca dzwoni do dyspozytorów ZIKiT kilka tysięcy osób. Każda interwencjajest odnotowywana, zgłaszana do odpowiedniego działu i załatwiana w miaręmożliwości jak najszybciej.

ZIKiT ma także swój profil na Facebooku, na którym każdegodnia ukazują się ważne informacje, filmy, zdjęcia, zapowiedzi konkursów iakcji. Wszystkich, którzy chcą być na bieżąco z tym co dzieje się w Krakowie ?zachęcamy do polubienia profilu Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Na koniec warto przypomnieć, że z naszych rozwiązań idoświadczeń korzystają także inne samorządy. Nasi pracownicy zapraszani są jakoeksperci lub są prelegentami konferencji naukowych (np. ITS Kraków 2015, WarsawBus Expo). Kraków odwiedzają zagraniczne delegacje. Goście ze Szkocji, którzy wubiegłym toku reprezentowali Urząd Miasta w Edynburgu, zwiedzili m.in. estakadęLipska-Wielicka a także tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym. Zwrócili uwagę nazintegrowane punkty przesiadkowe, umożliwiające łatwy dostęp do Dworca PKP,Dworca Autobusowego oraz komunikacji miejskiej. Grupa szwedzka natomiastprzyjechała jako reprezentacja firmy projektowej, zajmującej się m.in.projektowaniem infrastruktury komunikacji zbiorowej, która właśnie pracuje nadkoncepcją budowy nowych linii tramwajowych i metra. Jak sami przyznali,przyjechali do Krakowa, w poszukiwaniu inspiracji.

– Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni tempem rozwoju Krakowa.Większość z nas była tutaj ostatnio w 2005 roku i muszę przyznać, że przez tedziesięć lat, miasto zmieniło się nie do poznania. Jestem naprawdę podwrażeniem tych zmian ? ocenił Bogdan Łuczak, polski inżynier ze szwedzkiejgrupy.