ZIKiT Kraków podsumował 2017 rok

infotrans
13.02.2018 11:12

Zarząd InfrastrukturyKomunalnej i Transportu w Krakowie opracował specjalny Raport Roczny, którypodsumowuje inicjatywy, działania oraz inwestycje jednostki wykonane w roku2017.

W raporcie omówiono najbardziej istotne kwestie związanem.in. z optymalizacją komunikacji miejskiej, remontami i modernizacjamiinfrastruktury drogowej, ale także akcjami społecznymi kierowanymi dokrakowian.

Działania ZIKiT w roku 2017 liczbowo prezentują sięnastępująco: zrealizowano 200 inwestycji; wyremontowano 440 000 metrówkwadratowych jezdni oraz 180 000 metrów kwadratowych chodników za kwotę ponad84 mln zł. Wybudowano 29 nowych wiat przystankowych, zmodernizowano 60kolejnych wiat. Zamontowano 1 500 sztuk nowych stojaków rowerowych, z tego wwiększości przy publicznych placówkach oświatowych. Do dyspozycji mieszkańcóworaz turystów jest 1 500 rowerów, które dostępne są w 156 stacjach na tereniecałego miasta. Dyspozytornia obsłużyła 14 580 zgłoszeń od mieszkańców, a ZIKiTrozpatrzył 104 735 indywidualnych spraw.

Jedną z najważniejszych inwestycji w roku 2017 byłamodernizacja ulicy Basztowej. W jej ramach przebudowano dwa węzły rozjazdowe:Basztowa – Długa oraz Basztowa – Lubicz – Westerplatte – Pawia. Po modernizacjiulica Basztowa stała się jednokierunkowa w kierunku od Dworca Głównego doDługiej, ale ze ścieżką rowerową pozwalającą na ruch w przeciwnym kierunku.Dodatkowo wydzielony został pas tramwajowo-autobusowy z poszerzeniem rozstawumiędzy torami dla umożliwienia ruchu autobusów także na węzłach rozjazdowych.Modernizacja ul. Basztowej przyniosła szereg korzyści: znacznie zmalało ryzykoawarii układu torowego, torowisko zostało wyciszone, zwiększono teżczęstotliwość kursujących tramwajów.

Istotną, pozytywną zmianą, którą ZIKiT wprowadził w grudniu 2017 r. byłorównież stworzenie Strefy Ograniczonego Ruchu na Kazimierzu. Obecnie dojazd dogłównych ulic tego zabytkowego obszaru (Miodowej, Dietla, Krakowskiej, Dajwór,Starowiślnej) jest możliwy dla wszystkich. Natomiast na węższe, wewnętrzneulice wjazd mają mieszkańcy, dostawcy, taksówkarze oraz goście hotelowi.Odcinek ulicy Miodowej, między ul. Bożego Ciała i Brzozową jestjednokierunkowy. Jednokierunkowa jest również ulica Wawrzyńca, ale samochodyporuszają się po niej odwrotnie niż dawniej. Ruch jest prowadzony od ul. Dajwórdo ul. Bożego Ciała – na odcinku między Dajwór, a Starowiślną utrzymany jestruch do Starowiślnej. Wszystkie wprowadzane zmiany dokonywane były z myślą omieszkańcach Krakowa, tak aby nawet w najbardziej turystycznych dzielnicachutrzymać komfort poruszania się po chodnikach i ulicach.

Podsumowując rok 2017 warto również wspomnieć o zmianieorganizacji ruchu w pobliżu Wawelu, mającej na celu ograniczenie natężeniakomunikacyjnego na przejeździe przy Zamku Królewskim. W listopadzie ubiegłegoroku testowo wyłączone zostały sygnalizatory na zbiegu ulicy św. Gertrudy z ul.Bernardyńską, Stradomską oraz Św. Idziego. Aby uprościć przejazd przezskrzyżowanie i zmniejszyć liczbę potencjalnych kolizji wyjazd z ul.Bernardyńskiej jest obecnie możliwy tylko w prawo. Gdyby te zmiany zostałyutrzymane Kraków będzie miał największy w Polsce obszar śródmiejski bezdziałającej sygnalizacji świetlnej.

Z zakresu akcji społecznych najbardziej atrakcyjną dlaodbiorców w roku 2017 okazała się Akademia Młodego Krakowianina. Celem akcjijest rozwijanie wiedzy najmłodszych krakowian z zakresu: ekologii,funkcjonowania miasta oraz bezpieczeństwa na drogach. ZIKiT aktywnie włącza sięw realizację Akademii Młodego Krakowianina, organizując u siebie dodatkowoAkademię Mobilności ZIKiT. W trakcie spotkań z uczniami prowadzone są zajęciaedukacyjne obejmujące takie zagadnienia jak: korzystanie ze środków komunikacjimiejskiej oraz bezpieczne i samodzielne poruszanie się po mieście, dzieci mająteż okazję zwiedzić najważniejsze miejsce ZIKiT – Centrum Sterowania Ruchem. Wspotkaniach edukacyjnych w roku 2017 uczestniczyło 490 uczniów!

RaportRoczny 2017 ZIKiT – pdf