ZIKiT konsultuje projekt strefy czystego transportu

infotrans
17.08.2018 09:19

Projekt strefyczystego transportu (LEZ – Low Emission Zone) oparty jest na przepisach zawartychw ustawie o samorządzie gminnym i najnowszej ustawie o elektromobilności ipaliwach alternatywnych (z dnia 11 stycznia 2018 r.).

Kiedy Rada Miasta Krakowa przyjmie uchwałę na centralnymobszarze kwartału Kazimierz ustanowiona zostanie strefa czystego transportu, doktórej wjazd będą mieli głównie mieszkańcy oraz pojazdy w pełni elektryczne,napędzane wodorem lub gazem CNG.

Podstawowym celem wprowadzenia Strefy jest ograniczenieemisji zanieczyszczeń spowodowanych przez poruszające się pojazdy – chodzizarówno o spaliny, jak też pył wzbijany, a także ścierane opony czy klockihamulcowe. Istotne zmniejszenie liczby pojazdów wjeżdżających do kwartałuturystycznego będzie miało pozytywny wpływ na jakość powietrza znajdującego sięnad ulicami. Obecnie liczba osób przemieszczająca się w ciągu dnia po ulicachKazimierza to piesi – jest ich szacunkowo 9-10 razy więcej niż pasażerów aut.Mniejsza liczba samochodów to także mniejszy hałas komunikacyjny. Zmiany będąmiały pozytywny wpływ na zdrowie mieszkańców kwartału i turystów, oraz podniosąich bezpieczeństwo na ulicach.

Dane pochodzące z analiz zamówionych przez MinisterstwoŚrodowiska jednoznacznie wskazują, że ograniczenie liczby pojazdów niespełniających odpowiednich norm jakości spalin, wpłynie pozytywnie na stanjakości powietrza (w tym szczególnie na spadek poziomu tlenków azotu wpowietrzu). Poprawa jakości powietrza jest zaś dla Krakowa żywotnym wyzwaniem -po emisji pochodzącej z likwidowanych systematycznie kotłów domowych, emisjakomunikacyjna jest drugim źródłem zanieczyszczeń.

Projekt uzyskał już pozytywną opinię komisji infrastrukturyRady Miasta Krakowa.

Należy zauważyć, iż mieszkańcy strefy czystego transportubędą mogli poruszać się po niej pojazdami, bez względu na rodzaj napędu istosowanego paliwa (o ile są to pojazdyo dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i są oni ich właścicielami,posiadaczami lub użytkownikami). Wyznaczenie strefy czystego transportu niebędzie zobowiązywało mieszkańców strefy do wymiany pojazdów, gdyż byłaby tozbyt daleka ingerencja w prawo własności.

Liczne grupy pojazdów lub osób zostaną wyłączone spod zakazuwjazdu do strefy czystego transportu.

Będą to:

* samochody mieszkańców

* nieuwzględnione w ustawie rowery

* taksówki

* pojazdy osób niepełnosprawnych posiadających europejskąkartę parkingową

* pojazdy konduktów pogrzebowych oraz orszaków ślubnych

* pojazdy służb miejskich i zarządcy drogi

* pojazdy służb państwowych (np. policji)

* pojazdy lekarzy, pielęgniarek i położnych

Prócz tego wjazd będzie możliwy także dla wszystkichdostawców i obsługi technicznej w wyznaczonych godzinach (od 9:00 do 12:00 i od15:00 do 16:00).

Uchwała wejdzie w życie po 30 dniach od jej ogłoszenia wdzienniku urzędowym, po tym jak zostanie przyjęta przez Radę Miasta.