Zieloni chcą komunikacyjnych zmian w Łodzi: tramwaje, buspasy i tani bilet
17 listopada działacze partii Zieloni oraz inicjatywy "Łódź bez Smogu" zaapelowali do prezydent Łodzi o wprowadzenie działań mających na celu zmniejszenie emisji tlenków azotu.
Według ich raportu, za 85 proc. emisji tych trujących gazów odpowiada spalinowy transport samochodowy.
Łódź bez smogu
-"W związku z wynikami badań stężeń dwutlenku azotu w powietrzu atmosferycznym na terenie Łodzi, (...) kierujemy na ręce władz miasta stanowczy apel o wdrożenie natychmiastowych działań naprawczych, mających na celu zmniejszenie emisji tlenków azotu z sektora transportu samochodowego, a tym samym zmniejszenie negatywnej ekspozycji zdrowotnej mieszkańców na ww. gazy" - napisano w liście do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, który działacze Zielonych i inicjatywy społecznej "Łódź bez smogu" zaprezentowali w środę na konferencji prasowej.
Z danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że głównym źródłem emisji tlenków azotu w woj. łódzkim w roku 2020 był transport samochodowy - odpowiadał za 85,1 proc. emisji. Polski Alarm Smogowy na przełomie lutego i marca przeprowadził punktowe pomiary natężeń emisji dwutlenku azotu w 70 punktach Łodzi.
Magdalena Gałkiewicz z partii Zieloni przypomniała, że dwa lata temu prezydent Zdanowska podpisała "Deklarację współpracy klimatycznej polskich miast i wsi", a ostatnio na Międzynarodowym Szczycie Klimatycznym w Glasgow reprezentowała Regiony Unii Europejskiej. "Czas na realne działania, a nie puste deklaracje" - podkreśliła szefowa łódzkich Zielonych.
Co robić?
Zieloni przedstawili szereg konkretnych propozycji zawartych w piśmie do władz Łodzi, które miałyby ograniczyć ruch samochodowy w mieście. Znalazły się wśród nich m.in.:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- rozbudowa sieci buspasów na terenie całej Łodzi,
- odbudowa wszystkich zawieszonych i zlikwidowanych w ostatnim dziesięcioleciu torów i połączeń tramwajowych,
- opracowanie modelu rozwoju sieci tramwajowej
- stworzenia połączeń do dużych osiedli.
Zieloni domagają się też wprowadzenia taniego biletu rocznego oraz rodzinnego dla pasażerów komunikacji publicznej, wprowadzenia strefy 30 km/h na terenie ścisłego centrum Łodzi, budowy bezkolizyjnych przejazdów kolejowych i skorygowanie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem, mającego na celu wprowadzenia tzw. zielonej fali dla komunikacji zbiorowej. Przy każdej głównej arterii wylotowej powinny - zdaniem sygnatariuszy listu - powstać parkingi typu P+R.
-"I w końcu – ponieważ przykład idzie z góry - apelujemy o likwidację parkingu samochodowego przy Urzędzie Miasta Łodzi z pozostawieniem miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami. W jego miejscu doskonale się sprawdzi park kieszonkowy, z zadaszonymi i monitorowanymi wiatami rowerowymi" - zaznaczyła Gałkiewicz.