Żegluga śródlądowa z unijnym wsparciem

infotrans
09.10.2012 08:40
Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w MTBiGM przedstawiła stan projektów inwestycyjnych na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do finansowania ze środków UE w latach 2007-2013 oraz w następnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.
Podczas wrześniowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury głos zabrała Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w MTBiGM, która przedstawiła stan projektów inwestycyjnych na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do finansowania ze środków UE w latach 2007-2013 oraz w następnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Oto jej wystąpienie: -„Mam przyjemność przedstawić stan zaangażowania środków w inwestycje dotyczące żeglugi śródlądowej w obecnej perspektywie finansowej, a także plany na następną perspektywę, które czynimy oczywiście na razie jeszcze w sferze przygotowań dosyć wirtualnych, bo tak do końca nie wiemy, jakie będą możliwości działania. Niemniej jednak są to konkretne plany, które będą wskazywały na programy rewitalizacyjne czy poprawiające stan dróg śródlądowych w Polsce. Te projekty będą na pewno miały swoje miejsce w odpowiednich dokumentach strategicznych. W obecnej perspektywie finansowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko aktualnie podpisano umowy dotyczące 5 projektów śródlądowych o łącznej wartości wydatków kwalifikowanych prawie 370 mln zł z czego dofinansowanie unijne planowane jest na poziomie 315 mln zł. Do podpisania została jeszcze jedna umowa o dofinansowanie. Do 14 września, czyli powiedzmy dwa tygodnie temu, mieliśmy mniej więcej zaalokowanych 87,5 %, a wykorzystanych alokacji na poziomie 12%. Dla porównania powiem, że tylko projekty lotnicze czy szynowe miejskie i drogowe mają lepsze wskaźniki, także nawet projekty morskie też nie uzyskały tyle. Niemniej jednak, jeżeli już mamy podpisane umowy i zakontraktowane prace to jest już kwestia uzyskania takiego postępu prac, aby procedury płatności mogły się sfinalizować. Wtedy te działania będą widoczne i myślę, że te wskaźniki szybko podrosną. Dodatkowym wysiłkiem, który udało się wypracować i uzyskać jest realizacja tzw. pilotażowego RIS na Dolnej Odrze. Właściwie nie wiem, dlaczego się nazywa pilotażowy, ale widocznie tak było łatwiej projekt przedstawić w Agencji TEN-T i tam uzyskaliśmy wsparcie finansowe dla tego projektu. Projekt jest mniej więcej na 7 mln EUR, jego czas realizacji przewidziano na ok. 18 miesięcy, współfinansowanie z funduszy unijnych na poziomie 23%. Ten projekt obecnie jest w bardzo decydującej fazie. Mianowicie w przyszłym tygodniu ogłoszone zostaną procedury przetargowe na wykonawcę głównego, jeszcze jedno postępowanie z zakresu inwestycji i 4 postępowania dotyczące zakupów inwestycyjnych. Chcielibyśmy w ramach tego projektu wydać jeszcze w roku bieżącym ok. 7 mln, które są na to zarezerwowane. Mam nadzieję, że ten projekt szczęśliwie się uda wykonać. To są nasze obecne działania.
Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w MTBiGM
Jeśli chodzi o właściwe tytuły projektów śródlądowych, przeczytam tylko, do czego to się sprowadza. Jest to modernizacja śluz odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice –przystosowanie do III klasy drogi wodnej –projekt pierwszy 7.5-1. Potem drugi projekt –modernizacja śluz odrzańskich w (w zarządzie RZGW Wrocław) –również przystosowanie drogi wodnej do III klasy. Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZWG Wrocław –czwarty projekt i modernizacja stopnia Brzeg Dolny –przystosowanie do III klasy drogi wodnej –piąty. Szósty –modernizacja stopnia Chróścice. Odbudowa zabudowy regulacyjnej –przystosowanie do III klasy drogi wodnej –ten projekt jest chyba jeszcze w CUPT, czyli w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trwa ocena wniosku o dofinansowanie. Miejmy nadzieję, że w styczniu 2013 r. uda się ten projekt podpisać.
Jeśli chodzi o plany na następną perspektywę finansową. Inwestycje przewidziane do realizacji w latach 2014-2020 –projekty zostały przygotowane wspólnie z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej, oczywiście razem z zainteresowanymi regionalnymi zarządami gospodarki wodnej. Lista projektów inwestycyjnych jest dosyć bogata. Oczywiście, jest to m.in. efekt zamierzonego działania, aby być przygotowanym na więcej i na wybór tych projektów, które mają największą wartość, jeśli chodzi o spełnienie kryteriów dofinansowania. Na kilku spotkaniach udało się wypracować 17 projektów o ogólnej, szacunkowej oczywiście, wartości 3 mld zł, z tego część tych projektów będzie przygotowywana już przed ustaleniem czy przyjęciem pewnej puli do podziału na te projekty. W każdym razie większość tych projektów to: remont i modernizacja Odry;modernizacja Kanału Gliwickiego;modernizacja śluz odrzańskich ciąg dalszy;jazy sektorowe na stopniach wodnych Januszkowice, Wróblin, Zwanowice, Krępa, Groszowice, Dobrzyń –przystosowanie do III klasy drogi wodnej;modernizacja trzech długich śluz pociągowych w Krapkowicach, w Opolu i w Januszowicach;modernizacja stopnia wodnego u ujścia Nysy;dalej Odra 1,260 km przystosowanie do III klasy drogi wodnej w Rędzinie, budowa stopnia wodnego Lubiąż na Odrze –nowy projekt;następnie przywrócenie parametrów eksploatacyjnych na Górnej Wiśle na odcinku od Oświęcimia do Krakowa;modernizacja śluz żeglugowych na drodze wodnej Nogat-Szkarpawa;odbudowa obiektów bydgoskiego węzła wodnego;modernizacja budowy hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim;rewitalizacja szlaku żeglownego Kanał Bydgoski –Noteć Dolna;modernizacja budowli hydrotechnicznych na drodze wodnej Noteci na 38-176 km;odbudowa budowli regulacyjnych na Warcie w Kostrzynie nad Odra, w Santoku na Noteci swobodnie płynącej;modernizacja Kanału Gliwickiego;budowa stopnia wodnego Niepołomice i odbudowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze Dolnej.
 
To są, na dziś, projekty, które w intencjach i w ocenie ludzi, którzy pracują zarówno na rzecz gospodarki wodnej, jak i na rzecz bezpieczeństwa żeglugi wydawały się najłatwiejsze do zdefiniowania, do określenia, oszacowania, zaprojektowania i jako niezbędne. Mam nadzieję, że uzyskają naszą pełną aprobatę i możliwość realizacji w następnej perspektywie finansowej, licząc się z takim zielonym światłem na rzecz projektów dotyczących śródlądowych dróg wodnych w całej Europie. To jest dosyć konkretna informacja. Mam nadzieję, że pozytywnie zostanie przyjęta.”