ZDM Poznań i przetarg na 21 ładowarek elektrycznych
Najpóźniej do końca 2020 roku w Poznaniu ma zostaćuruchomiona sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych. Jest to jeden zelementów walki o czystsze powietrze i zachęta do kupowania pojazdów o napędzieelektrycznym zamiast spalinowego.
-„Jesteśmy jednym z pionierów w zakresie elektromobilności.Robimy kolejny krok w kierunku jej rozwoju w Poznaniu. Niedawno zaczęłykursować autobusy elektryczne. Przyszła więc pora na elektromobilnośćskierowaną do indywidualnych użytkowników, do mieszkańców – mówi MariuszWiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Dzisiaj Zarząd Dróg Miejskichogłosi przetarg na budowę 21 stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. To kolejnyelement naszych działań na rzecz czystszego powietrza, ale też zachęta dokupowania samochodów elektrycznych.
Zgodnie z Ustawą
ZDM uruchomi postępowanie na dzierżawę miejsc znajdującychsię w pasie drogowym i przeznaczonych na ogólnodostępne stacje ładowania pojazdówelektrycznych.
Na terenie Miasta Poznania, zgodnie z zapisami Ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych, powinno znajdować się min. 210punktów do ładowania do 31 grudnia 2020 r. Obowiązek ten nie spoczywa najednostce samorządu terytorialnego, ale Poznań zachęca i ułatwia jego wdrożeniepoprzez zaproponowanie miejsc pod taką usługę podmiotom prywatnym.
Zwycięzca lub zwycięzcy, bo postępowanie składa się z trzechpakietów, będzie musiał, we wskazanych miejscach, zainstalować i uruchomić punktyładowania do końca 2020 roku.
7 lat
Zarząd Dróg Miejskich podpisze umowę z dzierżawcą(dzierżawcami) na siedem lat. W każdej z 21 lokalizacji będzie znajdowało sięod dwóch do czterech punktów ładowania.
Łącznie powstaną 62 punkty ładowania.Jest to pierwszy etap wyznaczania miejsc do ładowania samochodów elektrycznych,który wstępnie proponuje miasto.
Liczba lokalizacji wynika z założeniaprzekształcania na ten cel obecnie wyznaczonych miejsc dla car-sharingu.Docelowo usługa współdzielenia samochodów również powinna być oparta nasamochodach zeroemisyjnych, więc możliwość ich ładowania jest bardzo ważna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poznański standard
Stacje ładowania nie będą mogły przekroczyć 150 cmwysokości, 50 cm szerokość i 50 cm głębokości. Kolorystyka będzie stonowana,nie będzie można umieszczać na nich reklam. Ostateczną formę stacji dzierżawcabędzie uzgadniał z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz Plastykiem Miejskim.
Stacja ma wykorzystywać technologie RFID (system zdalnejidentyfikacji radiowej) lub aplikacje dla smartfonów (Android i iOS)umożliwiając skorzystanie z ładowarki posiadaczom kart RFID/aplikacji wielusystemów (operatorów) działających w ramach popularnych europejskich platformroamingowych, czyli ma umożliwiać płatności kartą lub telefonem.
Wszystkie miejsca zostaną specjalnie oznakowane – koperta z piktogramem samochodu z wtyczką dogniazdka.
„