Za dwa lata nowy system biletu elektronicznego w Lublinie

infotrans
05.11.2019 12:15

Już w 2021 r. lubelscypasażerowie będą mogli zakupić bilet okresowy na dowolną liczbę dni, zapłacićza dokładną liczbę przejechanych przystanków lub gromadzić środki na przejazdyza pośrednictwem elektronicznej portmonetki.

Wszystko to będzie możliwe w ramach nowego systemu biletuelektronicznego. Dzisiaj został rozstrzygnięty przetarg na jego zaprojektowaniei wdrożenie. Za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm: Mera Systemysp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., na kwotę 15,3 mln zł brutto.

W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne,niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobieraniaopłat.

Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej.Możliwe będzie wprowadzenie   m.in.degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, żepasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanieuruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni.Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenieśrodków w celu zakupu biletów.

Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacjamobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwośćsprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, standoładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerowałnajkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej ofertytaryfowej.

Nowy system uwzględnia również zakup na własność GminyLublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych orazdoposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiejzostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczychumożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.

Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” cooznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takiejak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, zapisywane będą on-line wsystemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będąjedynie identyfikatorem użytkownika.

Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącymobsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się wprzyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi.

Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r. Zamówieniejest współfinansowane w ramach projektu unijnego „Niskoemisyjna siećkomunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletuelektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”, realizowanego w ramach ProgramuOperacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.