Z Tempo30 bezpieczniej na ulicach Katowic
Wprowadzenie ograniczenia prędkości w centrum Katowic – tzw.Strefy Tempo 30 – przyczyniło się do spadku liczby wypadków w tym rejonie o 41proc. – poinformował 14 października Urząd Miasta w Katowicach.
Tzw.strefę uspokojonego ruchu wprowadzono w śródmieściu w sierpniu 2015 r., a dwalata temu poszerzono ją o kilkanaście obszarów w dzielnicach. O kolejne ulice wcentrum poszerzono ją w ostatnim czasie, podczas Europejskiego TygodniaZrównoważonego Transportu.
Zasadna i skuteczna
„Ocena funkcjonowania Strefy Tempo 30 w mieście potwierdziła zasadność iskuteczność jej wprowadzenia. Porównując dane dotyczące obszaru Strefy Tempo 30z 2018 r. z okresem sprzed jej wprowadzenia w 2014 r. można zaobserwować, żełączna liczba wypadków spadła o około 41 proc.” – poinformował wponiedziałek naczelnik wydziału transportu Bogusław Lowak.
Podkreślił, że spadek liczby wypadków nastąpił mimo dużego wzrostu liczbyzarejestrowanych pojazdów. W 2014 r. było ich ponad 251 tys., a w zeszłym rokujuż ponad 303 tys.
Liczba wypadków w strefie spadła z 22 w 2014 r. do 13 w 2018 r. – to spadeko 41 proc. W 2014 r. rannych było 22, a w ubiegłym roku – 12, co daje spadek ook. 45 proc. Ilość wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów spadła z 19spadła do 11 – spadek o 42 proc.
Wypadkowy czwartek
Wydział Transportu Urzędu Miasta Katowice na podstawie danych uzyskanych zWydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Katowicach przygotował teżcałościowy dokument pt. „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego wKatowicach”. Zawiera on m.in. analizę porównawczą wypadkowości ostatnichpięciu lat i porównanie z 2008 r., czyli z danymi sprzed 10 lat. Widoczny jestznaczący spadek wypadkowości w ostatniej dekadzie – z 449 w 2008 roku do 247 w2018 roku (spadek o 45 proc.). Jednocześnie w tym okresie liczba pojazdówwzrosła o 56 proc. – ze 194 tys. do 303 tys.
W ostatniej dekadzie w Katowicach liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymispadła o 85 proc.; w 2008 r. na drogach Katowic zginęło 28 osób, a w ubiegłymroku – 4.
Z analizy wynika, że w 2018 r. w Katowicach doszło do 247 wypadkówdrogowych, z czego najwięcej – 19 proc. – w czwartek, a najmniej – 9 proc. – wniedzielę. Najczęściej dochodziło do nich w godzinach popołudniowego szczytukomunikacyjnego. Najczęstszymi przyczynami tych zdarzeń było niezachowaniebezpiecznej odległości między pojazdami, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemulub innemu pojazdowi oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Katowicach wprowadzane są również rozwiązania z zakresu inżynierii ruchu, które poprawiają bezpieczeństwo. Oprócz Strefy Tempo 30 jest to regularna rozbudowa infrastruktury rowerowej, sygnalizacje świetne w trybie „all red”. Ponadto, dla zwiększenia ilości podróży środkami transportu publicznego i w efekcie ograniczenia ruchu indywidualnego, realizowane są następujące zadania inwestycyjne:
-
budowa nowych linii tramwajowych,
-
budowa centrów przesiadkowych,
-
budowa systemu zarządzania ruchem (ITS) dla nadania priorytetu w ruchu drogowym pojazdom transportu publicznego,
-
kontynuacja wymiany taboru autobusowego i tramwajowego.
„