Z krajami bałtyckimi o Rail Baltica i Pakiecie Mobilności
Transeuropejski szlak kolejowy Rail Baltica był przedmiotemrozmów na sesji roboczej premierów i ministrów ds. transportu krajów bałtyckich(Litwy, Łotwy, Estonii i Polski) oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej.Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka odbyło się 6grudnia 2019 r. w Rydze.
Głównym zadaniem spotkań w takim formacie, w tym roku podprzewodnictwem Łotwy, jest wzmacnianie bezpieczeństwa w regionie orazreprezentacja wspólnych interesów w UE. Jednym priorytetów współpracy jestinfrastruktura i rozwój projektu Rail Baltica, jako ważnego, regionalnegoodcinka transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Morze Północne-Bałtyk.
Rail Baltica
– Rail Baltica będzie odgrywała ważną rolę dla rozwojutransportu pasażerskiego, jak również towarowego. Będzie stanowić skutecznąodpowiedź na marginalizację transportu kolejowego na osi północ-południespowodowaną wieloma zaszłościami historycznymi. Europa Środkowo-Wschodnia iPołudniowa potrzebuje dalszego rozwoju infrastrukturalnego, aby tym samymzwiększyć potencjał gospodarczy całej Wspólnoty i umożliwić rzeczywistewdrożenie w życie postulatów wolnego przepływu ludzi, towarów i usług, bezbarier natury transportowej lub administracyjnej – powiedział minister infrastruktury AndrzejAdamczyk, zwracając także uwagę na aspekt ekologiczności transportu kolejowego,co wpisuje się w cele nowej Komisji Europejskiej („zielona agenda”).
Szlak kolejowy Rail Baltica w przyszłości połączy Polskę,Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Prezentując przedsięwzięcie ministerAdamczyk zaznaczył, że wdrożenie projektów na sieci bazowej TEN-T wymaga odkażdego z zainteresowanych państw jednakowej determinacji w działaniach.
Strona polska konsekwentnie i zgodnie ze swoim zobowiązaniemrealizuje zadania inwestycyjne na trasie Rail Baltica, dostosowującinfrastrukturę do wymaganych standardów. Na całym polskim odcinku będzie tolinia dwutorowa, zelektryfikowana, o wysokich parametrach prędkościowych. W2017 roku oddany został do użytku zmodernizowany odcinek Warszawa – Sadowne.Obecnie trwają prace na odcinku Sadowne – Czyżew, a odcinek Czyżew-Białystokjest w fazie postępowania przetargowego. Ostatni odcinek, od Białegostoku dogranicy z Litwą, zostanie ukończony do 2026 roku. Rozmówcy z państw bałtyckichoraz Komisji Europejskiej gratulowali Polsce dotychczasowych oczywistychpostępów w realizacji przedmiotowej inwestycji, stawiając Polskę za wzór wswoim gronie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozmowy o Pakiecie
Premierzy i ministrowie omówili również toczące się pracenad unijnymi przepisami Pakietu Mobilności I, które regulować będą działalnośćbranży samochodowego transportu międzynarodowego. Od października 2019 r.prowadzone są w tej sprawie negocjacje trójstronne (tzw. trilogi) między Radą,Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską. Ministerstwo Infrastrukturyuważa, że konsekwencje przepisów proponowanych w ramach Pakietu Mobilności Idla międzynarodowego transportu drogowego będą miały długoterminowy wpływrównież na gospodarkę UE, dlatego apeluje o przeprowadzanie pogłębionych analizwpływu nowych rozwiązań.
– Rozumiemy ambitne cele klimatyczne UE, zatem tym bardziejniezrozumiałe są antyśrodowiskowe propozycje w ramach części rynkowej isocjalnej Pakietu Mobilności I. Mam tu na myśli przede wszystkim zaproponowanyprzez Parlament Europejski obowiązek regularnego powrotu pojazdu do krajusiedziby czy wprowadzenie ograniczeń w wykonywaniu usług kabotażowych. Są torozwiązania niewpisujące się w cele europejskiej polityki prośrodowiskowej zuwagi na to, że rezultatem ich wprowadzenia będzie wzrost pustych przebiegów,zmniejszenie efektywności przewozów, a zatem i wzrost emisji CO2 – podsumowałminister Andrzej Adamczyk.
Ponadto minister Adamczyk podniósł temat współpracy zpaństwami bałtyckimi i Finlandią w ramach innych bardzo ważnych projektachinfrastrukturalnych, takich jak Via Baltica i Via Carpatia. Już pod koniec 2022roku kierowcy pojadą nowoczesną, zmodernizowaną drogą ekspresową od Warszawy dogranicy polsko-litewskiej w Budzisku. Via Baltica w Ełku połączy się z ViaCarpatią, w przypadku której również trwa obecnie proces inwestycyjny na całympolskim odcinku szlaku (ok. 700 km).
„