Z Francuzami o czystym powietrzu w Krakowie
W czwartek, 6 października odbyła się konferencja, zorganizowana przez Gminę Miejską Kraków, Ambasadę Francji i Konsulat Republiki Francji, podczas której wymieniano się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat walki o poprawę jakości powietrza.
Spotkanie otworzył Prezydent Jacek Majchrowski. Wśród gości byli m.in. Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux oraz Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophile (francuskiego odpowiednika Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska).
– Kraków od wielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Nasze działania, mimo niewielkich możliwości, skupiają się na tym, co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie tylko na wymianę pieców, ale także sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne, spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy na prąd?mówił Jacek Majchrowski.
Prezydent przypomniał, że zgodnie z przepisami wprowadzonymi w Krakowie, od 2019 roku na terenie miasta będzie obowiązywał zakaz palenia węglem, tak, by ograniczyć wydostawanie się spalin z niskiej emisji.
– Korzystamy z doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład program wprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża ? powiedział Jacek Majchrowski.
Z kolei konsul generalny Francji w Polsce przypomniał, że Kraków jest nagradzany za prowadzone działania i jest pionierem wśród polskich miast walczących o czyste powietrze. ? Dzięki zaangażowaniu władz, Kraków otrzymał nagrodę EkoMiasto w zakresie modernizacji transportu publicznego ? mówiłFrédéric de Touchet.
Wśród prelegentów I panelu seminarium byli:Paweł Ciećko ? Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, dr Anita Bokwa z Instytutu Geografii i Gospodarski Przestrzennej UJ i Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux dyskutowali o przyczynach, charakterystyce powstawania zanieczyszczeń powietrza w Krakowie i we Francji, w Bordeaux.
Dr Anita Bokwa z UJ wspomniała o specyficznej lokalizacji Krakowa. ? Miasto leży w niecce, z kilku stron jest otoczone wzniesieniami, co sprzyja utrzymywaniu się zanieczyszczeń ? mówiła dr Anita Bokwa. Przyczyny powstawania smogu w Krakowie i Bordeaux są zatem różne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Julie Roussarie zaznaczyła, że Bordeaux leży na równinie, co przyczynia się do lepszego przewietrzania miasta i korzystniejszej sytuacji w porównaniu z Krakowem. ? Główną przyczyną zanieczyszczeń w Bordeaux jest komunikacja samochodowa. Miasto w zakresie niskiej emisji podejmuje kroki w kierunki zamiany pieców na nowoczesne, bez nakazu ich usunięcia ? zaznaczyła Julie Roussarie.
Podczas drugiej panelu Witold Śmiałek ? doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza i Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophileomawiali systemy informacji i zabezpieczania mieszkańców przed negatywnymi skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem w Krakowie i Paryżu.
Na trzecim, ostatnim panelu dyskutowano na temat rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach. Wśród prelegentów byli: Ewa Olszowska-Dej ? Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska, Wacław Skubida ? Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, prof. Agnieszka Generowicz z Politechniki Krakowskiej, Jacek Sobczyk z MPO oraz Radosław Gądek ? Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Krakowie.
Po konferencji goście z Francji wspólnie z przedstawicielami władz Krakowa przejechali autobusem elektrycznym MPK Kraków.
„