XXXV Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej w Grudziądzu
W dniach 20-21 maja 2014 roku w Grudziądzu odbył się kolejny XXXV Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej – najważniejsze wydarzenie organizowane co dwa lata przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Zjazd odbywał się pod hasłem 'Transport miejski w nowej perspektywie finansowej UE w latach 2014-2020 – oczekiwania, potrzeby i możliwości’ i miał na celu podjęcie próby oceny ukierunkowanego działania Państwa na rzecz zrównoważonego rozwoju miast i ich obszarów funkcjonowania – jakim jest również sektor komunikacji miejskiej – oraz procesu planowania działań w ramach dostępnego finansowania z Unii Europejskiej na lata 2014-2020. W Zjeździe udział wzięło ponad 260 delegatów z całej Polski a wydarzeniu honorowego patronatu udzielili Minister Infrastruktury i Rozwoju, Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezes Związku Miast polskich oraz Prezydent Miasta Grudziądza, który był jednocześnie współorganizatorem i gospodarzem Zjazdu. Podczas Zjazdu zostały wygłoszone liczne, ciekawe referaty. Uczestnicy Zjazdu zwiedzili w drugim jego dniu Zajezdnię Tramwajową Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Grudziądzu, która w roku bieżącym obchodzi 115-lecie uruchomienia pierwszych tramwajów elektrycznych w tym mieście. Na zakończenie Zjazdu wszyscy jego uczestnicy złożyli wizytę w XIX-wiecznej Twierdzy Grudziądz, gdzie otrzymali wojskowy posiłek oraz żołnierską grochówkę.
1. Kreowanie przyjaznego i niskoemisyjnego środowiska miejskiego powinno być realizowane za pomocą dobrej oferty komunikacji miejskiej oraz inwestycji drogowych projektowanych w sposób przyjazny pieszym, pasażerom i okolicznym mieszkańcom.
2. Nie można pogłębiać dysproporcji między inwestycjami drogowymi a nakładami na eksploatację systemów komunikacji miejskiej.
3. Konkurencyjność komunikacji miejskiej musi wynikać z odpowiednich działań z zakresu planowania przestrzennego i rewitalizacji, podejmowanych na poziomie aglomeracji miejskich, np.:
– rozbudowy sieci komunikacji publicznej jako osi rozwoju aglomeracji,
– działań integracyjnych,
– doinwestowania terenów podmiejskich w zakresie taboru i infrastruktury transportu publicznego;
– poprawy obsługi komunikacyjnej istniejących osiedli.
4. Realizacji dobrych projektów z zakresu komunikacji miejskiej i zwiększaniu liczby pasażerów będzie sprzyjać tworzenie narzędzi finansowych i prawnych, ułatwiających integrację taryfową (granty eksploatacyjne dla samorządów decydujących się na integrację, ujednolicenie ulg ustawowych wraz z dopłatami, możliwość tworzenia związków organizatorów transportu różnego szczebla);selekcja przez beneficjentów najlepszych projektów i dobór do nich źródeł finansowania (a nie odwrotnie) oraz koncentracja na rzeczywistym oddziaływaniu inwestycji.
5. Realizacji dobrych projektów z zakresu komunikacji miejskiej i zwiększaniu liczby pasażerów nie sprzyjają:
– niski czas na przygotowanie inwestycji zgodnie z wytycznymi programów;
– promowanie niedojrzałych technik niskoemisyjnych, zamiast całego transportu zbiorowego jako niskoemisyjnego podsystemu transportowego miasta;
– wykluczenie projektów kwalifikowalnych do ZIT z RPO;
– tworzenie ZIT 'spinaczowych’, łączących niepowiązane ze sobą funkcjonalnie projekty różnych samorządów (najczęściej drogowe).
6. W celu zachowania trwałości prowadzonych inwestycji oraz realizacji przedstawionych postulatów należy:
– powołać w ramach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju centrum kompetencji w zakresie publicznego transportu zbiorowego (w tym jego organizacji w ramach kompetencji Ministerstwa, finansowania i legislacji);
– przygotować rozwiązania w zakresie finansowania transportu publicznego po roku 2020 w zakresie eksploatacji i inwestycji.