Wywiad z Damianem Grabowskim z Arriva Polska
Zbliża się konferencja ?Transport Ticketing Central &Eastern Europe?, która odbędzie się w dn. 7-8 października 2015 w hoteluInterContinental w Warszawie. O wyzwaniach rynku transportowego i rolinowoczesnych systemów biletowych w specjalnym wywiadzie opowiada DamianGrabowski, dyrektor zarządzający Arriva Polska, jeden z prelegentów nakonferencji.
Jakie strategiedziałania w trudnych warunkach rynkowych stosują firmy transportowe aby ulepszyćodbiór przez pasażera?
Dobry transport publiczny powinien być przeliczany jakokoszt na pasażera, nie jako suma wydatków. Istnieje potrzeba inwestycji zarównow infrastrukturę i pojazdy, jak i połączony system informacji pasażerskiej dlawielu środków transportu.
Rozkład jazdy powinien być stały i cykliczny a przesiadkidobrze i stabilnie skomunikowane. Przerwy pomiędzy pociągami na danej linii niemogą być przesadnie długie, już powyżej dwóch godzin można zauważyć malejącąfrekwencję pasażerów oraz przejście na transport prywatny.
Nasze doświadczenia w Polsce wzmocniły przekonanie opotrzebie pełnego i przejrzystego planowania podróży ?od drzwi do drzwi?.
W Polsce cena biletu jest bardzo ważna dla pasażerów. Musząoni mieć łatwy dostęp do tej informacji. Istotne jest również, aby cena byłataka sama w każdym kanale dystrybucji.
Bezpieczeństwo i komfort podróży, zarówno dla pasażerów, jaki pracowników, są kluczową kwestią transportu publicznego.
Na polskim rynku, interoperacyjność między przewoźnikamijest niezbędna, podobnie jak współpraca z zarządcami infrastruktury.
W jaki sposób ArrivaRP wprowadza innowację dla przyszłościtransportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej?
Wprowadzamy międzynarodowe połączenia między ToruniemBerlinem, stosujemy najlepsze praktyki oraz najnowsze zasady do naszychdziałań. Oznacza to, że współpracujemy również z innymi przewoźnikami wzakresie podwykonawstwa, jak i międzynarodowego planowania podróży orazwspółtworzenia różnych platform sprzedaży biletów.
Kluczem do uniknięcia konieczności przesiadek na granicywojewództw jest wzajemne podwykonawstwo.
Kiedy Polska osiągniepełną interoperacyjność? Jaka jest Państwa wizja w tym zakresie?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rynek powinien być konkurencyjny i otwarty na różnychprzewoźników i operatorów. Przepisy powinny otworzyć pole do zdrowejkonkurencji, a nie blokować rynek. Przewozy Regionalne są dobrym – a właściwiezłym – tego przykładem. Przewoźnikowi temu przyznano pięcioletni kontrakt naobsługiwane przez niego linie i nie tylko. Odbyło się to bez konkurencyjnejprocedury przetargowej pozwalającej prywatnym podmiotom złożyć swoje oferty.
W Polsce powinien funkcjonować jednolity i otwarty systemsprzedaży biletów z dostępem dla każdego przewoźnika i agenta. Spodziewamy się,że poprawa infrastruktury do 2020 r. sprawi, iż kolej będzie zyskiwać napopularności.
Jaką rolę będąodgrywać instytucje prywatne i publiczne w pełni interoperacyjnej Polsce?
Powinien funkcjonować jeden bilet dla wielu środkówtransportu – dobrym przykładem jest usługa pociągu połączonego z autobusemmiędzy Bydgoszczą a Świeciem i Chełmnem. Przeszkody prawne, różne dotacje doulg ustawowych, zniżki ograniczają interoperacyjność. Trudności te muszą zostaćzredukowane, a docelowo usunięte.
Rolą organizatora transportu jest stworzenie niezawodnej,adekwatnej sieci połączeń. W obrębie województw powinna funkcjonować wspólnataryfa oraz zintegrowane bilety między operatorami. Centra przesiadkowe powinnyzapewnić pełną informację dla pasażerów i pełną dostępność biletów. Aby toosiągnąć niezbędna jest współpracamiędzy operatorami.
Jaka jest obecna orazprzyszła perspektywa rozwoju transportu kolejowego? Czy wydarzenia takie jak?Transport Ticketing Central & Eastern Europe? pomagają kształtować jejprzyszłość?
Po wielu latach bez inwestycji, trwa program odbudowy koleiw Polsce. Duże ośrodki miejskie zainwestowały w infrastrukturę i już odczuły pozytywneskutki w postaci wzrostu liczby pasażerów. Rozwój sieci drogowej spowodował natomiastwzrost znaczenia transportu indywidualnego między mniejszymi miastami od czasuEuro 2012.
Liczba pasażerów spadała ze względu na niedogodnościspowodowane pracami remontowymi, wzrost liczby przewoźników i tendencje doograniczania sieci dostępnych połączeń kolejowych. Łączyło się to z problemamiorganizacyjnymi PKP (PLK). Tendencja ta powinna się odwrócić w okresie od 3 do5 lat.
Konferencje takie, jak ?Transport Ticketing Central &Eastern Europe?, ułatwiają wymianę doświadczeń i pozwalają uniknąć rozwiązańktóre się nie sprawdziły. Wydarzenie to pomaga stworzyć wspólną wizjęprzyszłego transportu, w którego centrum znajduje się pasażer. Jest to dobremiejsce, aby omówić obecne trendy, jak i możliwości pojawiające się na rynku.
Należy pamiętać o tym, że transport publiczny nie jestjedynie koniecznym wydatkiem, statystyką czy przedsięwzięciem. Jest to dobro wspólneumożliwiające bezpieczne i pewne podróże. To szansa dla wszystkich, którzy zróżnych względów nie podróżują we własnym zakresie, aby móc w pełnifunkcjonować w społeczeństwie. Wielu właścicieli samochodów zapomina, żetransport publiczny jest bezpieczniejszy, tańszy, przyjazny dla środowiska orazniezastąpiony w dużych ośrodkach miejskich.
„