Wstępna koncepcja gliwickiego centrum przesiadkowego

infotrans
30.06.2016 05:44

Wiemy już, jakbędzie wyglądało Centrum Przesiadkowe w Gliwicach. Projekt Zachodniej BramyMetropolii Silesia powstanie w oparciu o wariant I koncepcji firmy An ArchiGroup.

Urząd Miejskiprowadzi intensywne przygotowania do budowy nowego Centrum Przesiadkowego.Będzie to zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych imiędzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dlapodróżnych (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą). Będzie skupiaćwszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawniprzemieszczanie się podróżnych. Inwestycja ma być gotowa do 2020 r.Zlokalizowana będzie po północnej stronie dworca PKP, zmodernizowane zostanąrównież plac Piastów i plac przed dworcem, od strony południowej (od ul.Zwycięstwa).

Rozwiązaniaarchitektoniczne węzła przesiadkowego, przygotowane przez firmę An Archi Group,zostały zaprezentowane na stronie internetowej www.gliwice.eu oraz na łamach?Miejskiego Serwisu Informacyjnego ? Gliwice?. Zostały też przedstawione przezlokalne media. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w sprawie proponowanychwariantów. Przeanalizowano wady i zalety 3 wariantów architektonicznych biorącpod uwagę zarówno głosy mieszkańców, jak i specjalistów z branży budowlanej.Zdecydowano się na realizację wariantu nr I. Wybrana koncepcja zakłada nietylko poprawę estetyki przebudowanego obszaru, ale przede wszystkimfunkcjonalność.

? „To rozwiązanie gwarantuje najlepsze zewszystkich koncepcji zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Zaletą jestm.in. wyrazista forma zadaszenia, która wzmocni potencjał estetyczny dworca.Mocnym akcentem będzie również konstrukcja z drewna klejonego, która jestwytrzymała, efektowna i funkcjonalna. Plusem tego wariantu jest równieżjednolite zadaszenie i brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruchpojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego” ? wyjaśnia MarcinŁazowski z Biura Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Zadaszenie będziepraktycznie bezawaryjne, będzie też miało duże powierzchnie przezierne, dziękiczemu obiekt będzie doświetlony naturalnym światłem. Konstrukcja budynkuobsługi pasażerów będzie uniwersalna, układ parteru będzie czytelny, będzie teżmożliwość zagospodarowania piętra. Układ centrum będzie klarowny i zapewniobsługę podróżnych wszystkich przystanków w jednym budynku. Na placu dworcowymzostaną zastosowane przyjazne podróżnym rozwiązania architektoniczne. Elementymałej architektury nadadzą placom przydworcowym reprezentacyjny charakter ibędą współgrać z architekturą Centrum Przesiadkowego, scalając tereny popółnocnej i południowej stronie dworca PKP.

Po analizie kosztówi negatywnych uwagach mieszkańców, zrezygnowano z budowy przejścia podziemnegopod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które miało połączyć ul. Zwycięstwa zplacem przydworcowym. Pozostanie przejście naziemne, a ul. Zwycięstwa naodcinku przy dworcu nie będzie w związku z tym gruntownie przebudowywana.Trwają analizy szeregu udogodnień, m.in. rozwiązań, które mogłyby usprawnićruch kołowy i pieszy w rejonie dworca. Jedną z analizowanych koncepcji jestbudowa ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, który połączyłby ul. Kolberga zCentrum Przesiadkowym.

Według planuprzetarg na dokumentację budowlaną ma zostać ogłoszony na przełomie sierpnia iwrześnia. Prace projektowe potrwają około rok. Pierwsze łopaty zostaną wbitenie wcześniej niż na początku 2018 r. Inwestycja będzie przebiegać nawykupionych przez miasto, dawnych terenach kolei państwowych, dlatego przebudowaterenu wokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu. Utrudnieniadla kierowców mogą pojawić się natomiast podczas przebudowy placu Piastów.Zadanie będzie finansowane z udziałem środków unijnych w ramach ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych.