Wspólny Bilet prawie w całej warszawskiej aglomeracji
infotrans
11.03.2013 19:49
Wspólny Bilet prawie w całej warszawskiej aglomeracji
Pasażerowie z większości gmin objętych do tej pory Wspólnym Biletem ZTM-KM-WKD będą mogli również po 1 kwietnia korzystać z tego komunikacyjnego udogodnienia. Takiej możliwości nie będą mieli pasażerowie z gminy Jabłonna. W dalszym ciągu niepewny jest los Wspólnego Biletu na terenie powiatu wołomińskiego. Po 1 kwietnia br. bilety ZTM –na obecnie obowiązujących zasadach, czyli od dobowego „wzwyż”–będą honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich dojeżdżających do Warszawy z:
– Sulejówka Miłosny (gm. Sulejówek)
– Śródborowa (Otwock)
– Zalesia Górnego (gm. Piaseczno)
– Pruszkowa
– Płochocina (gm. Ożarów Mazowiecki)
– Legionowa (przystanki: Legionowo i Legionowo Piaski). Decyzję w sprawie obowiązywania Wspólnego Biletu do przystanku Legionowo Przystanek władze miasta mają podjąć w poniedziałek
W wyniku decyzji władz gminy Jabłonna bilety ZTM nie będą honorowane w pociągach KM na odcinku Chotomów –Legionowo Przystanek lub –po podjęciu takiej decyzji przez władze Legionowa –na odcinku Chotomów –Legionowo. Ze wstępnych deklaracji władz gminy Michałowice wynika, że Wspólny Bilet zostanie także utrzymany w pociągach WKD na odcinku Warszawa Śródmieście –Opacz. Pasażerowie dojeżdżający do tej pory pociągami KM z Chotomowa (gm. Jabłonna), którzy mają wykupione i ważne bilety długookresowe ZTM będą je mogli zwrócić w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM bez potrącania opłaty manipulacyjnej. Taki punkt znajduje się m.in. na Dworcu Gdańskim. W przypadku ewentualnego wycofania się ze współpracy samorządów z innych gmin, ich mieszkańcy będą mogli zwracać niewykorzystane bilety długookresowe na takich samych zasadach jak mieszkańcy gminy Jabłonna.
W dalszym ciągu ważą się losy Wspólnego Biletu na terenie powiatu wołomińskiego. Przypomnijmy: Starostwo Powiatu Wołomińskiego poinformowało, że Zarząd Transportu Miejskiego nie miał podstaw do wypowiedzenia –za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia –Porozumienia z 29 lutego 2012 roku dotyczącego Wspólnego Biletu na linii wołomińskiej. Zarząd Transportu Miejskiego oświadczył w odpowiedzi, że nie chce wojny urzędników kosztem pasażerów. Jest otwarty na rozmowy, aby znaleźć rozwiązanie zaakceptowane przez obie strony. Zgodnie z Porozumieniem z 29 lutego 2012 roku, Starostwo Powiatu Wołomińskiego i Zarząd Transportu Miejskiego dopuszczają –w przypadku braku możliwości ustalenia stawki z Kolejami Mazowieckimi za jeden pociągokilometr –wzrost stawki o wskaźnik inflacji za rok poprzedni. W sytuacji, gdy Koleje Mazowieckie podnoszą stawkę za jeden pociągokilometr o wskaźnik inflacji powiększony co najmniej o 20 proc., a powiat nie wyraża zgody na podwyższenie stawki do zaproponowanej wysokości, Zarząd Transportu Miejskiego ma prawo wypowiedzieć Porozumienie. Zatem, ponieważ zaproponowana przez Koleje Mazowieckie stawka przekroczyła ten wskaźnik, Zarząd Transportu Miejskiego miał podstawy prawne, aby wypowiedzieć Porozumienie. Argument Starostwa Powiatu Wołomińskiego, jakoby Zarząd Transportu Miejskiego mógł wypowiedzieć Porozumienie za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia tylko wtedy, gdyby Koleje Mazowieckie wprowadziły 20-proc. podwyżkę jest niezgodny z jego zapisami. Dodatkowo, Starostwo Powiatu Wołomińskiego w korespondencji z ZTM, uznało wypowiedzenie przez Zarząd Transportu Miejskiego Porozumienia z 29 lutego 2012 roku i poinformowało, że podjęło kroki prawne w celu wypowiedzenia porozumień Starostwa z gminami Ząbki, Zielonka, Kobyłka i Wołomin. Wzrost kosztów, jakie Starostwo Powiatu Wołomińskiego miałoby ponosić w ramach Wspólnego Biletu jest związany m.in. z tym, że Zarząd Transportu Miejskiego od lat dąży do ujednolicenia zasad w rozliczeniach ze wszystkimi samorządami. Zgodnie z planami, w przypadku wszystkich samorządów będzie obowiązywał 40 –proc. poziom dofinansowania kosztów funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie samorządów. To na wniosek Starostwa Wołomińskiego w 2012 r. uzgodniony został jego niższy udział (32 proc.) w dofinansowaniu Wspólnego Biletu. 40-proc. udział w kosztach funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie gmin mają już Ożarów Mazowiecki, Lesznowola i Piaseczno. Gdyby w ubiegłym roku Starostwo podjęło się współfinansowania na odpowiednim poziomie 40 proc. (jak proponował wówczas ZTM) obecna podwyżka wynosiłaby tylko kilka procent i prawdopodobnie Wspólny Bilet na linii wołomińskiej nie byłby zagrożony.