Wsiąść do pociągu byle jakiego. Na stacji w Dobrej
1010 osób zaśpiewałow niedzielę piosenkę „Wsiąść do pociągu byle jakiego” na stacji wDobrej k. Limanowej w sercu Beskidu Wyspowego w Małopolsce. W ten sposóbpromują oni od kilku lat malowniczą linię kolejową biegnącą przez tęmiejscowość.
Bicie rekordu świata w śpiewaniu piosenki kolejowej MaryliRodowicz „Remedium”, znanej lepiej pod tytułem „Wsiąść dopociągu byle jakiego” było głównym punktem całodziennego GalicyjskiegoPikniku Kolejowego.
Śpiewanie poprzedziło wspólne wyjście na górę Śnieżnicę wramach trwającej przez całe lato akcji „Odkryj Beskid Wyspowy”.Odbyły się też występy kapeli i zespołów muzycznych, konkursy wiedzy oBeskidzie Wyspowym i kolei, przejazdy drezyną oraz stoiska regionalne igastronomiczne. Przy stacji kolejowej w Dobrej zatrzymał się pociąg retro,którym chętni mogli wybrać się w podróż do Kasiny Wielkiej i z powrotem.
W tym roku dopisała pogoda i uczestnicy. Jak zauważył jedenz pomysłodawców akcji Czesław Szynalik, przynosi ona wymierne efekty. „W 2013roku zaczynaliśmy nasze śpiewanie, aby uratować przed rozbiórką linię kolejowąChabówka – Nowy Sącz, a teraz jesteśmy na etapie przygotowań do wielkiejinwestycji – budowy nowych linii kolejowych na trasie Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/MszanaDolna wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz” –powiedział PAP Szynalik.
Wójt gminy Dobra Benedykt Węgrzyn ocenił, że regularneprzejazdy pociągu retro stają się inspiracją wydarzeń kulturalnych w regionie.”Naszym celem jest ukazanie piękna terenów i kultury Beskidu Wyspowego,odnowienie zanikających tradycji kolejarskich na tym terenie, stworzeniemożliwości nieszablonowego spędzenia wolnego czasu” – zaznaczył.
Jak podkreślają organizatorzy, Dobra jest jedną z ładniejszychstacji na trasie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, położonej wzdłuż Karpat.Liczącą kilkaset kilometrów trasę zbudowały austriackie c.k. Koleje Państwowe wlatach 1882-1884. Cała trasa biegnąca po północnych stokach Karpat prowadziła zCieszyna przez Zwardoń, Żywiec, Suchą, Chabówkę, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor,Stanisławów do Husiatynia nad ówczesną granicą rosyjską, a jej powstaniespowodowane było względami militarnymi i przyczyniło się do znacznego ożywieniagospodarczego tych terenów.
Budynek stacyjny w Dobrej pochodzący z 1884 r. zachował sięw takim stanie, jak wyglądał w XIX-wieku, gdy go budowano.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
77-kilometrowy odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej zChabówki do Nowego Sącza uznawany jest za jedną z najbardziej malowniczych traskolejowych w Polsce.
Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne zokresu powstania linii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robótinżynieryjnych. Trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowełączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej.
Linia do początku lat 90. ubiegłego wieku odgrywała ważnąrolę komunikacyjną w ruchu osobowym i towarowym; potem stopniowo straciła swojąkonkurencyjność na rzecz transportu samochodowego. Wtedy została zamknięta.Kilka lat temu dzięki grupie pasjonatów na trasie znów zaczęły pojawiać siępociągi w zabytkowym składzie pochodzące ze zbiorów największego w Polsceskansenu taboru kolejowego w Chabówce. Obecnie przejazdy pociągami retrowpisały się na stałe w krajobraz Beskidu Wyspowego.
Imprezę zorganizowało Towarzystwo Miłośników RegionuDobrzańskiego, Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej, Lokomotywa Koalicja KoleiGalicyjskiej oraz Forum Gmin Beskidu Wyspowego. Dofinansowano ją z budżetuWojewództwa Małopolskiego.
„