Wschodnia Magistrala Kolejowa coraz bliżej?
Magistrala Wschodnia jest szczególną koncepcją modernizacji istniejących już linii kolejowych, które łączą ze sobą miasta wojewódzkie Polski wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.
Spotkanie odbyło się w Rzeszowie w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim. Jak zapowiadają przedstawiciele rządu, zostaną podjęte działania inwestycyjne z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które mają za zadanie podnieść parametry techniczne linii kolejowych w regionie. Ulepszenia pozwolą na zwiększenie prędkości oraz przepustowości infrastruktury kolejowej położonej w obrębie Magistrali Wschodniej i jej najbliższym otoczeniu.
Inwestycje tworzące tzw. Magistralę Wschodnią przyczynią się do realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, której celem jest m.in. zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów. Liczymy także, że atrakcyjniejsze połączenia między miastami wojewódzkimi Polski Wschodniej doprowadzą do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej. Spowoduje to odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczy negatywne oddziaływanie transportu samochodowego na środowisko ? zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Dzięki planowanym inwestycjom poprawi się jakość infrastruktury kolejowej pomiędzy miastami wojewódzkimi Polski wschodniej, co poprawi dostępność transportową makroregionu. Rezultatem planowanych inwestycji będzie zwiększenie konkurencyjności ekonomicznej, co przełoży się na szybszy wzrost gospodarczy, a zarazem na poprawę jakości życia mieszkańców.
Ponadto zmodernizowana magistrala zwiększy udział transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej. Pomoże to odciążyć drogi oraz ograniczyć negatywne oddziaływanie transportu samochodowego na środowisko.
Efektywnie zainwestowane środki zwiększą dostęp do głównych makroregionalnych i zewnętrznych rynków pracy oraz poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Dzięki inwestycji przewozy towarowe będą bardziej efektywne i opłacalne .
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Magistrala Wschodnia ma przebiegać w ciągu linii kolejowych: Olsztyn ? Korsze ? Kętrzyn ? Giżycko ? Ełk ? Białystok ? Czeremcha ? Siedlce ? Łuków ? Dęblin ? Lublin ? Kraśnik ? Tarnobrzeg ? Kolbuszowa ? Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg ? Ostrowiec Świętokrzyski ? Skarżysko ? Kielce.
Prace inwestycyjne w ciągu Magistrali Wschodniej planowane w perspektywie finansowej 2014-2020 będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (4 projekty) oraz Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2 projekty). Zgodnie z informacją PKP PLK S.A. łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.
„