Wrocławscy pasażerowie zadowoleni z MPK

infotrans
01.03.2013 16:04
-„Pasażerowie MPK są zadowoleni z usług miejskiej spółki”–tak wynika ze zleconego przez wrocławski Urząd Miasta badania, które przeprowadził Instytut Badania Opinii Homo Homini nagrupie 1000 respondentów. Z usług wrocławskiej miejskiej komunikacji korzysta dokładnie 81,1% badanych. Z badań wynika, że 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze ocenia MPK. Tylko 15% badanych ma inne zdanie oceniając przewoźnika źle lub bardzo źle.  Po Wrocławiu jeździ 225 pociągów tramwajowych i 350 autobusów. Według danych MPK około 33% taboru tramwajowego to pojazdy nie starsze niż 5 lat. Jest to wynik dużo wyższy od średniej krajowej –nowe pojazdy (do 5 lat) stanowią w Polsce ok. 10%. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku autobusów. Po stolicy Dolnego Śląska jeździ 350 autobusów, z czego 100 (ok. 29%) to pojazdy maksymalnie 4-letnie. Średnio w Polsce połowa autobusów jest ponad 11-letnia, a jeden na dziesięć pojazdów był wyprodukowany wcześniej niż 15 lat temu. Każdego dnia wrocławskich pasażerów wozi 80-85% całego taboru. W pierwszej kolejności na trasę wyruszają najmłodsze pojazdy.
Wrocławski tabor, nie dość że podnosi krajową średnią wieku taboru, jest również dobrze oceniany przez pasażerów. Wrocławianie są także bardzo zadowoleni z punktualności komunikacji miejskiej. Bardzo dobrze i dobrze ocenia ją 80% respondentów, a tylko niecałe 20% jest przeciwnego zdania. Wysoko mieszkańcy ocenili czystość pojazdów MPK. Notę pozytywną wystawiło 70,7% ankietowanych. W zdecydowanej większości mieszkańcy są zadowoleni z oferty połączeń transportu miejskiego. Bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia ją 71,4% respondentów. Pozytywna opinia wrocławian koreluje z nakładami inwestycyjnymi na pojazdy, zajezdnie, tory i sieci, polepszającymi funkcjonowanie miejskiej komunikacji. W latach 2010-2011 w mieście MPK przeznaczyło na to 315 mln zł. Dla porównania w Poznaniu była to kwota o 5 mln niższa, w Gdańsku o 11 mln niższa, w Krakowie o 93 mln niższa, a w Łodzi aż o 217 mln zł niższa. Dodatkowo z budżetu miasta wydatki na transport i łączność wyniosły w tym okresie we Wrocławiu ponad 800,4 mln zł. W Poznaniu, Krakowie i Łodzi są to mniejsze kwoty. Wyjątkiem jest Gdańsk, jednak część środków budżetowych została przekazana m.in. na projekt Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.
Wyniki badań wrocławskiej komunikacjiWyniki badań wrocławskiej komunikacji
Najbardziej wrocławian dzieli sprawa ceny biletów. Ponad 40% wrocławian uważa, iż obecna cena biletów miejskich jest na odpowiednim poziomie, tyle samo jest odmiennego zdania. Przypomnijmy jednak, że bilety we Wrocławiu należą do jednych z najtańszych w Polsce. Nie było także –tak jak w innych miastach –podwyżki cen na początku 2013 roku. Za normalny bilet jednorazowy pasażerowie płacą we Wrocławiu 3 zł. W Krakowie po podwyżce 1 stycznia br. jeden bilet kosztuje 3,80 zł. Podobnie sprawa wygląda w Łodzi, gdzie od początku roku również obowiązuje nowy cennik. W Warszawie po podwyżce bilet na 120 minut kosztuje 4,40 zł. Jednorazowy normalny bilet w Poznaniu na przejazd do 30 min. to wydatek 3,60 zł. Warto w tym miejscu dodać, że jeden wozokilometr (czyli wartość jednego przejechanego kilometra przez autobus) kosztuje, w zestawieniu za 6 miesięcy 2012 roku, we Wrocławiu 7,18 zł (Kraków –7,26 zł, Poznań –8,15 zł, Gdańsk –7,32 zł, Łódź –6,83 zł). Koszt pociągokilometru (czyli wartość jednego przejechanego kilometra przez skład tramwaju) kosztuje w zestawieniu za 6 miesięcy 2012 roku 7,39 zł (Kraków –7,64 zł, Poznań –12,54 zł, Gdańsk –7,04 zł, Łódź –5,00 zł).
Po takim przedstawieniu danych przez miejskich urzędników już wcale nie dziwi ostatnia konkluzja z podsumowania badani: -„To dowód, że prowadzona przez zarząd MPK na zlecenie prezydenta Wrocławia polityka racjonalizacji kosztów przewozu przynosi efekty.”