Wrocławianie nie wybrali Fredrusia

infotrans
14.10.2014 15:05

W ramach głosowania na tegorocznym Budżetem Obywatelskim mieszkańcy Wrocławia wybrali 89 projektów. Wygrali przede wszystkim rowerzyści. Wśród zwycięzców zabrakło projektów obejmujących renowację starego taboru komunikacyjnego. W ramach wrocławskiego Budżetu zgłoszono dwa projekty – na remont autobusu Fredruś oraz dwóch wagonów tramwajowych typu N. Pierwszy z nich to „enka”z 1949 r. która przez wiele lat jeździła w Warszawie, a później trafiła do Wrocławia. To jeden z pierwszych egzemplarzy tego typu w Polsce. Z kolei turystyczny Fredruś nie miał w ostatnich latach szczęścia. Awaria unieruchomiła pojazd, który przez długi czas niszczał „pod chmurką”. Teraz to miało się zmienić. Niestety, mieszkańcy Wrocławia jakby zapomnieli o komunikacyjnych symbolach swojego miasta i teraz postawili na inne priorytety. Może uda się za rok… Warto dodać, że w ratowanie zabytków techniki mocno zaangażowali się pracownicy MPK Wrocław zrzeszeni w Klubie Sympatyków Transportu Miejskiego. Wśród nich są motorniczowie, którzy poza pracą prowadzą zabytkowe wagony. Zajmują się także ich konserwacją i remontami. Na ich koncie jest już renowacja tramwaju typu N wyprodukowanego w 1960 r. Podobne wagony woziły pasażerów do 1991 r. Starsi mieszkańcy pamiętają drewniane siedzenia, ciężkie przesuwne drzwi oraz masywne korby, którymi motorniczy wprawiał wagon w ruch. W tej chwili stowarzyszenie odnawia kolejny tramwaj. Tym razem chodzi o przegubowiec typu 102Na, zwany popularnie ogórkiem, który pięć lat temu został wycofany z ruchu. Właśnie zakończyły się prace na podwoziu. Gruntownie odnowiono wózki wraz z silnikami oraz przetwornice. –„Ten etap jest może mało widoczny dla oka, ale za to bardzo istotny. Tramwaj odzyskał sprawność techniczną i może już jeździć. Kolejny krok to remont nadwozia. Chcemy mu przywrócić oryginalny wygląd z początku lat 70. kiedy wyjechał z fabryki”–tłumaczy Tomasz Paszko, wiceprezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, a także motorniczy MPK Wrocław.

W ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego zgłoszono dwa projekty na remont autobusu Fredruś oraz dwóch wagonów tramwajowych typu N

Najwięcej obywatelskich głosów we Wrocławiu zdobył projekt nr 269 „Rowerowy Wrocław – bezpieczne trasy rowerowe w centrum”z liczbą 15 925 głosów . Polega on na stworzeniu najważniejszych tras rowerowych w centrum Wrocławia poprzez wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach:
– Nowy Świat [ul. Kiełbaśnicza-św. Mikołaja]
– Kazimierza Wielkiego [pd jezdnia – całość;pn jezdnia- bez odcinka Krupnicza-Ruska]
– Piotra Skargi, Kołłątaja, Ruska [Sokolnicza-Kazimierza Wielkiego]
– Piłsudskiego [pl. Orląt Lwowskich-pl. Legionów]
– Trzebnicka [most Trzebnicki-dw. Nadodrze- tylko na południe]
– Drobnera [Dubois- most Uniwersytecki]
– Kamienna [Borowska-Hubska]
– bł. Czesława
– pl. Dominikański
Realizacja projektu spowoduje poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców aut na ww. ulicach. Dodajmy, że w ramach Budżetu Obywatelskiego 2014 zostały wybrane także inne rowerowe projekty:
– 167 Budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ul. Wietrzną a ul. Róży Wiatrów (przedłużenie ul. Wieczornej), umożliwiającego korzystanie społeczności lokalnej z boiska ZSP nr 16. / Krzyki-Partynice droga 145000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 173 Droga rowerowa od ul. Oławskiej do pl. Wróblewskiego / Przedmieście Oławskie rowery 300000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 193 Wyznaczenie pasów rowerowych z ulic Strońskiej i Piławskiej przecinające ul. Świeradowską do istniejącej ścieżki rowerowej / Gaj rowery 99000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 237 Wyznaczenie pasa rowerowego na ul. Ruskiej i pl. Jana Pawła II od ul. Sokolniczej do Kazimierza Wielkiego, przy zawężeniu istniejących pasów ruchu, wymianie nawierzchni na nieużywanej zatoce autobusowej / Stare Miasto rowery 100000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 269 Rowerowy Wrocław – bezpieczne trasy rowerowe w centrum poprzez wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach: – Nowy Świat [ul. Kiełbaśnicza-św. Mikołaja] – Kazimierza Wielkiego / Stare Miasto rowery 1500000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 380 Pasy rowerowe po obu stronach ul. Piotra Skargi / Stare Miasto rowery 100000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 384 Rewitalizacja poniemieckiej drogi rowerowej na ul. Powstańców Śląskich / Powstańców Śląskich rowery 500000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu
– 416 Pas rowerowy na ul. Kazimierza Wielkiego, od św. Mikołaja do ul. Wierzbowej, po południowej stronie / Wrocław rowery 100000 zł – Projekt wybrany w głosowaniu.