Wrocław z nową taryfą biletową. Od stycznia
Radni zadecydowali. Od przyszłego roku we wrocławskiej komunikacji wprowadzony zostanie nowy cennik biletów.
O jego ostatecznym kształcie zdecydowali radni miejscy na sesji 23 lipca. Co istotne, dla osób płacących podatki we Wrocławiu, cena biletów okresowych nie zmieni się. Utrzymane zostaną także bezpłatne przejazdy – m.in. dla uczniów do 21. roku życia oraz dla seniorów.
Ze zniżki w podwyżkę
Ostatnia korekta cen biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu miała miejsce w 2019 roku, a ceny części z nich nie zmieniały się od 2012 roku. Wpływ na planowaną korektę ma także ogromny spadek przychodów ze sprzedaży biletów. Tylko od początku pandemii miasto straciło ok. 32 mln zł, a do końca roku wpływy te spadną o ponad 60 mln zł. Nowe ceny biletów będą zbliżone do cen przejazdówek w innych dużych miastach.
I tak, za bilety jednorazowe, po proponowanych podwyżkach zapłacimy 4,60 zł (podobnie jak w Krakowie), a cena za przejazd 15-minutowy wzrośnie do 3,20 zł (będzie to najtańszy bilet w ofercie wrocławskiej).
Bilet Aktualna cena Nowa cena (* cena z kartą „Nasz Wrocław”)
jednorazowy 3,40 zł 4,60 zł
15-minutowy 2,40 zł 3,20 zł
30-minutowy 3,00 zł 4,00 zł
60-minutowy 4,40 zł 5,20 zł
90-minutowy 6,00 zł 7,00 zł
24-godzinny 11,00 zł 15,00 zł
48-godzinny 20,00 zł 26,00 zł
72-godzinny 26,00 zł 32,00 zł
168-godzinny 46,00 zł 54,00 zł
Grupowy 36,00 zł 44,00 zł
7-dniowy na wszystkie linie 30,00 zł 38,00 zł (30,00 zł)*
30-dniowy na dwie dowolne linie 60,00 zł 74,00 zł (60,00 zł)*
30-dniowy na wszystkie linie 90,00 zł 110,00 zł (90,00 zł)*
60-dniowy na wszystkie linie 170,00 zł 208,00 zł (170,00 zł)*
90-dniowy na wszystkie linie 240,00 zł 302,00 zł (240,00 zł)*
180-dniowy na wszystkie linie 420,00 zł 560,00 zł (420,00 zł)*
365-dniowy na wszystkie linie 800,00 zł 1050,00 zł (800,00 zł)*
Aglomeracyjny 30-dniowy na wszystkie linie 72,00 zł 96,00 zł
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W porównaniu z innymi
Za bilet 90-minutowy we Wrocławiu zapłacimy 7 zł ( podobnie jak w Warszawie i Poznaniu), a za bilet dobowy 15 zł. Im dłuższe bilety czasowe, tym tańsze będą w porównaniu do innych miast. 72-godzinna przejazdówka będzie kosztowała po podwyżce 32 zł.
Dla porównania – w Krakowie musimy zapłacić za nią 42 zł, a w Warszawie aż 57 zł.
Stolica Dolnego Śląska chce promować tych mieszkańców, którzy w mieście płacą podatki i korzystają z programu „Nasz Wrocław”. Dla nich ceny za bilety okresowe nie wzrosną.
Bilet miesięczny na dwie linie wrocławianina korzystającego z programu „Nasz Wrocław” kosztować będzie 60 zł, bilet miesięczny bez ograniczeń na linie – 90 zł, dwumiesięczny na wszystkie linie – 170 zł, a trzymiesięczny – 240 zł.
Bezpłatne przejazdy
W tej chwili po Wrocławiu mogą bezpłatnie podróżować zarówno seniorzy, którzy ukończyli 67. rok życia, jak i uczniowie, którzy nie ukończyli jeszcze 21 lat.
Biletów nie muszą kasować też inwalidzi wojenni i wojskowi, posłowie i senatorowie, część osób niepełnosprawnych, zasłużeni honorowi krwiodawcy i dawcy przeszczepu, a także osoby, które spotkały się z represjami politycznymi w okresie PRL i dostały specjalną decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.
Wszyscy oni nadal będą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Dodatkowo, od przyszłego roku za darmo pojadą seniorzy od 65. roku życia.
Nie tylko Wrocław
Jak podkreśla Wrocław, Warszawa jest przed podwyżką cen biletów, a już obecnie są one wyższe niż we Wrocławiu i zaledwie o 20 groszy niższe te we Wrocławiu po podwyżce – jednorazowy bilet 75-minutowy w stolicy to 4,40 zł.
W Krakowie ceny biletów jednoprzejazdowych – 60-minutowych mają wzrosnąć z 4,60 zł do 6 zł (a to już druga w tym roku podwyżka cen biletów.) Zlikwidowane zostaną tam również bilety okresowe na jedną i dwie linie.
W Poznaniu zdecydowano o wycofaniu się z bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych, które zastąpione zostały ulgowym biletem rocznym.
Inwestycje w komunikację
Jak podkreśla Wrocław, przychody z biletów pomagają utrzymywać i rozwijać komunikację zbiorową. Szacunkowy wzrost przychodów po planowanej korekcie cen to 36 mln zł rocznie.
Jak powiedział: Krzysztof Balawejder, prezes zarządu MPK Wrocław: -„Bardzo dziękuję wszystkim Radnym Rady Miejskiej Wrocławia, którzy poparli projekt nowej taryfy biletowej w komunikacji miejskiej. Nigdy nie ma dobrego czasu na podwyżki, tym bardziej dziękuję za wzięcie współodpowiedzialności za dalszy rozwój wrocławskiego MPK. Wszystkich prane zapewnić, że każda złotówka uzyskana dzięki podwyżce opłat za przejazdy zostanie zainwestowana w tabor i torowiska.”
Inwestycje w komunikację zbiorową we Wrocławiu obejmują:
-
200 nowych autobusów (niskopodłogowych i klimatyzowanych) oraz 40 niskopodłogowych tramwajów (tyle pojawiło się na ulicach od początku kadencji lub pojawi się jeszcze w tym roku). To w sumie wydatek 564 mln zł;
-
modernizację 42 tramwajów (17 skód 16T i 25 tramwajów WroAs205) – inwestycja warta 135 mln zł;
-
remonty torowisk – tylko w tym roku przeznaczone zostało na nie 80 mln zł;
-
25 nowych tramwajów (z opcją na kolejne 21) – inwestycja za 200 mln zł, trwa przetarg.
Suma powyższych wydatków to niemal miliard złotych (979 mln zł).
„