Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrocław: Tramwajowe przygotowania do EURO 2012

infotrans
15.04.2008 17:05

W poniedziałek, 14 kwietnia br., zostały otwarte wnioski firm o dopuszczenie ich do przetargu na dostawę 28 tramwajów dla Wrocławia. To kolejny krok do budowy nowego rdzenia systemu komunikacyjnego w stolicy Dolnego Śląska kryjącego się pod nazwą Zintegrowany System Transportu Szynowego we Wrocławiu i Aglomeracji Wrocławskiej Tramwaj PLUS.

Czy w ramah projektu Tramwaj PLUS do wrocławia przyjadą kolejne Skody? Dowiemy się o tym jeszcze przed wakacjami.

Do przetargu zgłosiło się pięciu kandydatów. –„Otworzyliśmy wnioski firm o dopuszczenie ich do przetargu. Tramwaje chcą nam dostarczyć firmy: Siemens, Skoda Transportation, Bombardier, francuski Alstom i szwajcarski Stadler –wylicza Zbigniew Komar z Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UM. Teraz rozpocznie się etap analizy złożonych dokumentów, a później –zostanie przesłana do nich specyfikacja przetargu. Po złożeniu ofert poznamy ceny i ostatecznie –zwycięzcę. Planowany termin dostawy to koniec 2011 r., czyli tuż przed EURO 2012.
Jakie tramwaje?
Nowe tramwaje mają być przede wszystkim niskopodłogowe i dwukierunkowe. Co do niskiego przebiegi podłogi nie mamy pytań, natomiast kwestia dwukierunkowości to nowa koncepcja we Wrocławiu. –„Drzwi w tramwajach będą z dwóch stron, a kabina motorniczego będzie na początku i na końcu składu. Dlatego pętla nie będzie im potrzebna i Tramwaj Plus będzie jeździł podobnie jak metro. Chcemy, aby różnica między zwykłą linią a tą była widoczna, choćby tak jak między zwykłymi pociągami a InterCity –wyjaśnia Paulina Tyniec z urzędu miasta na łamach lokalnego dodatku Gazety Wyborczej.
Zdaniem przedstawicieli magistratu najwcześniej nowe składy pojawią się w pod koniec 2011 r. –na trasie z Gaju na Kozanów oraz z Leśnicy na Sępolno. Później tramwaje niskopodłogowe pojawią się na odcinku z Biskupina na Oporów. Inwestycja obejmuje także modernizację dotychczasowych linii, budowę stacji zasilania, węzłów przesiadkowych oraz dalszy zakup 8 tramwajów na linię Biskupin –Oporów. Całość będzie kosztowała blisko 800 mln zł.
Nowe trasy –kiedy?
Co oczywiste –wszystkie nowe tramwaje pojadą nowymi torowiskami wydzielonymi z jezdni. Jednak jak na razie obie trasy –którymi mają pojechać pojazdy w ramach projektu Tramwaj Plus –są tylko na papierze. Widomo, że jedna z nich ma przebiegać z Gaju na Kozanów i Stadion na Maślicach;druga –z Leśnicy na Sępolno. Spółka Wrocławskie Inwestycje, która nadzoruje tego typu strategiczne inwestycje w mieście, już zbiera dokumentacje do realizacji pierwszego fragmentu połączenia tramwajowego Legnicka –stadion piłkarski na Maślicach, a dokładniej: do  odcinka od przecięcia ul. Pilczyckiej do krańcówki przy planowanym stadionie.  –„Zakładamy, że zgodnie z planem przetarg na realizację tego odcinka pownośmy ogłosić pod koniec roku –mówi Marek Szempliński, rzecznik pasowy WI. –Zgodnie z przyjętą przez nas strategią przetarg będzie dotyczył zarówno projektu, jak i jego wykonawstwa. Dlatego zakładamy, że pierwsze prace powinny ruszyć pod koniec 2009 r. i zakończyć się w 2011 r.”Projekt zakłada budowę także dwóch stacji przesiadkowych: na ulicy Dworskiej i na skrzyżowaniu ulic Legnickiej i Wejherowskiej.
Tramwaj Plus –scenariusz
Na stronie internetowej Wrocławskich Inwestycji możemy znaleźć rozpiskę planu realizacji projektu Tramwaj Plus (http://www.wi.wroc.pl/html/inwestycje.html), w tym następujące zadania o kryptonimach: 02061 – etap I – Trasa tramwajowa na Gaj;02062 – Trasa tramwajowa Wielka Wyspa – Oporów w zakresie zadań: 3.1 (Grabiszyńska) i 3.3 Stacja przetwornikowa 'Fiołkowa’;02063 – trasa tramwajowa łącząca skrzyżowanie Legnicka-Na Ostatnim Groszu ze Stadionem Piłkarskim Euro 2012 przez osiedle Kozanów;02064 – trasa tramwajowa Leśnica – Wielka Wyspa w zakresie zad. 2.2 Stacja zasilania 'Złotniki’;2065 – etap II – trasa tramwajowa na Nowy Dwór. Niestety brak informacji o terminie realizacji tych inwestycji. Również rzecznik Wrocławskich Inwestycji niewiele mógł na powiedzieć w tej sprawie. Zakładając, że nowe tramwaje mają pojawić się najpóźniej pod koniec 2011 można zakładać, że nowe torowiska będą na nie czekały.