Wrocław szykuje podwyżkę biletów
infotrans
05.01.2012 16:15
Wrocław szykuje podwyżkę biletów
Jakie zmiany w tym roku proponuje MPK Wrocław? Za jednorazowy bilet ulgowy zapłacimy 1,50 zł, za normalny 3,00 zł (zamiast 2,40 zł), a za bilet na linie pośpieszne 3,20 zł. Prawdopodobnie zmienią się także ceny niektórych biletów czasowych i okresowych.
Ceny za przejazd komunikacją miejską we Wrocławiu ostatni raz wzrosły w 2008 roku. Od tego czasu znacznie zmieniły się koszty utrzymania miejskiego taboru: stawka za 1 litr oleju napędowego (wzrosła o 25 proc) czy cena kilowatogodziny prądu. Ponadto wymieniona została część taboru: pojawiło się 31 klimatyzowanych tramwajów, do przeszłości odeszły tramwaje typu 120N, czyli popularne 'ogórki’, a po wrocławskich drogach jeździ coraz mniej Ikarusów, które zastąpiły autobusy Mercedesa czy Volvo (w tym 33 klimatyzowane pojazdy). W przeciągu lat 2008-2011 utrzymanie MPK wraz z inwestycjami kosztowało budżet miasta ponad 2 mld zł, stąd decyzja dot. podwyżek: – 'Zmieniły się standardy. To co w 2008 roku wydawało się nieosiągalne, dziś jest coraz bardziej powszechne’ –tłumaczył Paweł Czuma, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego Wrocławia. Jakie zmiany proponuje MPK? Za jednorazowy bilet ulgowy zapłacimy 1,50 zł, za normalny 3,00 zł (zamiast 2,40 zł), a za bilet na linie pośpieszne 3,20 zł. Prawdopodobnie zmienią się także ceny niektórych biletów czasowych i okresowych. Dlaczego prawdopodobnie? Ponieważ propozycję MPK zostaną poddane pod dyskusję na sesji Rady Miejskiej 16.02.2012 roku.
-’Zaproponowane przez nas stawki zostaną przeznaczone na spłatę inwestycji, które ponieśliśmy w ciągu ostatnich lat. Budżet MPK stanowią wpływy z biletów i budżetu miasta. Zależało nam, by proponowane przez nas stawki nie przekroczyły bariery, która zniechęciłaby Wrocławian do korzystania z naszych usług. Warto dodać, że podwyżki nie dotkną tych, którzy z komunikacji publicznej korzystają najczęściej’ – wyjaśniał Władysław Smyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Warto podkreślić, że w większości nie zmienią się ceny biletów okresowych: 7- dniowych, 30, 60, 90-dniowych na wszystkie linie, a także ceny biletów 4 i 5-miesięcznych na wszystkie linie. Planowane zmiany przedstawiają tabele poniżej:
Wraz z nowymi stawkami zmienią się ceny za jazdę bez biletu: 'Zamiast dotychczasowych 120 zł zapłacimy 150 zł, ale jeśli mandat zostanie opłacony w terminie do 7 dni opłata spadnie do 120 zł’ tłumaczył Marek Czuryło, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. 'Ponadto zostaną wprowadzone nowości: jak 30-dniowy bilet dla przewożonego zwierzaka bądź bagażu czy bilet okresowy 168-godzinny na wszystkie linie’ – dodał. Warto dodać, że bilety kupione przed wprowadzeniem nowych stawek nie stracą swoich uprawnień. – 'Chcemy skupić się na podniesieniu jakości świadczonych przez nas usług. Mamy duży tabor, który jeździ coraz częściej i szybciej, jednak wciąż w przekonaniu wielu komunikacja jeździ za wolno i jest jej za mało. Chcemy to zmienić’ – podkreśla prezes Smyk. W planach na lata 2012-2014 zawarto: wybudowanie i uruchomienie systemu ITS, dalsze wydzielanie torowisk, zakup ok. 30 nowych autobusów czy wprowadzenie systemu kontroli jakości, który wpisze się w funkcjonujący numer informacyjny 777 77 77.