TransInfo Archiwum|Infotrans|Infrastruktura|Wrocław o budżecie na rok 2023: Sześć strategicznych zadań transportowych
Wrocław o budżecie na rok 2023: Sześć strategicznych zadań transportowych
infotrans
14.11.2022 12:00
Wrocław o budżecie na rok 2023: Sześć strategicznych zadań transportowych
Znamy założenia nowego budżetu Wrocławia na rok 2023. Dochody to 5,56 mld zł, a wydatki to 6,33 mld zł.
Pierwsze czytanie budżetu odbędzie się na sesji Rady Miejskiej Wrocławia 14 listopada. Na liście priorytetów jest 14 zadań, w tym sześć transportowych: modernizacja torowisk, tramwaj przez Popowice, Aleja Wielkiej Wyspy, mosty Chrobrego, trasa na Jagodno, czy TAT na Nowy Dwór.
zadania transportowe
W projekcie budżetu Wrocławia na 2023 rok widać, że miasto zamierza w 2023 roku przeznaczyć na inwestycje 940 mln zł. To mniej niż w obecnym, ale więcej niż w 2021 lub 2021 roku. Większość tej kwoty – 518 mln zł – ma być skierowana na zadanie związane z transportem i łącznością, w tym na linię tramwajową przez Popowice, trasę na Nowy Dwór i Aleję Wielkiej Wyspy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na liście najważniejszych inwestycji transportowych mamy:
- Modernizacja torowisk tramwajowych - Sztandarowe zadanie realizowane od kilku lat przez MPK nazywane jest Torywolucją. Teraz widać ją na ulicy Świdnickiej, przy moście Szczytnickim i na ulicy Pomorskiej. Niedawno jej część zakończyła się przed mostem Zwierzynieckim, a jeszcze wcześniej pod zajezdnią Borek, na placu Jana Pawła II, placu Społecznym czy w ulicy Powstańców Śląskich. To oczywiście tylko przykłady. W 2023 roku modernizacje będą kosztowały 80 mln zł, a w latach 2018 – 2023 ich wartość to 325 mln zł.
- Aleja Wielkiej Wyspy - połączy południowe osiedla dawnych Krzyków z Biskupinem i Sępolnem. Łączna długość nowej drogi to prawie 3,4 km. Do tego chodniki i ścieżki rowerowe, jak również dwa mosty – nad Odrą i Oławą – oraz dwa wiadukty.
- Linia tramwajowa przez Popowice. Budowana trasa tramwajowa połączy centrum z Popowicami. Inaczej: istniejące torowiska przy mostach Mieszczańskich i ul. Milenijnej. Pierwsze tramwaje pojadą nią w 2023 roku. Czekają na nią nie tylko pasażerowie MPK, ale także rowerzyści i kierowcy. Trasa o długości niespełna czterech kilometrów, przebiegnie przez ulice: Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką. W październiku zakończył się, w ramach tej inwestycji, remont ważnego skrzyżowania ulic Dmowskiego, Jagiełły i Mieszczańskiej.
- Budowa TAT na Nowy Dwór. Cała nowa trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór będzie liczyła 7 km i poprowadzi z pl. Orląt Lwowskich, przy dworcu Świebodzkim do pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Fragment TAT od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej został już otwarty w połowie 2021 r. Wybudowano 2 km nowego torowiska, perony przystankowe, 2 km dróg dla rowerów, 2,4 km nowych chodników, wiadukt o długości 22 m i szerokości 17 m. Posadzono 300 drzew. TAT będzie przejezdna w przyszłym roku, kiedy na jej dokończenie trzeba 34 mln zł.
- Nowe mosty Chrobrego oraz tramwaj na Swojczyce. Razem 28 mln zł w 2023 roku. Najpierw mosty, później tramwaj. Konstrukcja pierwszego jest przerzucona nad kanałem żeglugowym. Drugi połączy brzegi kanału powodziowego. Oba mosty, pomiędzy osiedlami Sępolno a Swojczyce, mają być przejezdne w przyszłym roku. Pojadą nimi także tramwaje. Trasa na Sojczyce jest projektowana.
- Trasa autobusowa na Jagodno - to pierwszy etap inwestycji nazwanej budową wydzielonego korytarza dla komunikacji miejskiej na Jagodno. Wydzielona trasa będzie mierzyła 2,5 kilometra i pobiegnie od skrzyżowania ul. Bardzkiej ze Świeradowską aż do ul. Kajdasza, gdzie powstanie pętla autobusowa. Koszt tego etapu to 70 mln zł.