Wrocław: MPK dla niepełnosprawnych
Niepełnosprawni i osoby mające problemy z poruszaniem się są adresatami kampanii „Wrocław dla wszystkich”organizowanej przez Dolnośląskie Forum Integracyjne wspólnie z gminą Wrocław. Głównym elementem akcji jest informowanie wszystkich podróżujących o tym, jak rozpoznać pojazdy przystosowane dla osób niepełnosprawnych i jakie mają one możliwości. –„Poprzez praktyczny instruktaż i przełamywanie negatywnych stereotypów chcemy także zachęcać niepełnosprawnych pasażerów do korzystania z tramwajów i autobusów”–mówi Bartłomiej Skrzyński ,rzecznik miasta Wrocławia ds. Osób Niepełnosprawnych. Miejski przewoźnik zapewnia, że o potrzebach osób niepełnosprawnych nie zapomina.–„Jeszcze 10 lat temu nie mieliśmy żadnego tramwaju niskopodłogowego, a dzisiaj co trzeci jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych –mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK Wrocław. –Chcemy, aby za kilka lat we Wrocławiu nie było żadnego autobusu z wysoką podłogą. Pojazdy to jednak nie wszystko, pracujemy również nad tym, by nasi kierujący wiedzieli, jak reagować na potrzeby osób o ograniczonej mobilności. Pasażer niepełnosprawny to pasażer, którego chcemy otoczyć w MPK szczególną opieką”–zaznacza Korzeniowska. Sami zainteresowani zauważają, że wiele w naszym mieście zostało zrobione w bardzo dobrym kierunku, ale można zrobić jeszcze więcej. –„Dobrze byłoby, gdyby na tablicach przystankowych wyświetlało się, który pojazd jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych”–podkreśla Paweł Napora, prezes Dolnośląskiego Forum Integracyjnego. –„Chciałbym, aby zapowiedzi głosowe przystanków nie były ściszane przez kierowców i motorniczych. One są potrzebne nie tylko niewidomym –podkreśla z kolei Leszek Kopeć, niewidomy, który na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej –Taka akcja jest potrzebna, ale i tak podkreślić trzeba, że we Wrocławiu spotykam się z wielką życzliwością pasażerów i kierujących. Osoby niepełnosprawne nie powinny się bać korzystać z komunikacji miejskiej”–dodaje.
Po Wrocławiu jeżdżą 74 tramwaje i 296 autobusy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. Dziesięć lat temu takich tramwajów nie było w ogóle, a autobusów zaledwie 128.