Wrocław i 6 ofert na elektromobilną analizę kosztów i korzyści (AKK)
Wrocław chce poznać korzyści i koszty z eksploatacji elektrobusów elektrycznych i w tym celu w czerwcu ogłosił przetarg na odpowiednią analizę.
W ramach wrocławskiego postępowaniu wpłynęło sześć ofert w bardzo szerokim zakresie cenowym.
SZEŚĆ OFERT
Urzędnicy szukali firmy, która opracuje dokumenty pod nazwą: Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu” oraz „Analiza możliwości powiązania zasilania miejskiego transportu zbiorowego ze źródeł zielonej energii” . Dokumenty mają być gotowe w ciągu 20 tygodni.
23 czerwca miasto otworzyło oferty, jednocześnie informując, że ma ten cel do wydania 140.000,00 zł brutto. Łącznie w postępowaniu wpłynęło sześć propozycji od następujących podmiotów:
Przy ocenie ofert Wrocław kierował się takimi kryteriami jak:
- cena (60%),
- doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji przedmiotu zamówienia (40%).
TOR wygrywa
15 lipca Urząd Miejski podjął decyzje i wybrał ofertę konsorcjum Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Kompleksowe Usługi Doradcze Maciej Gabora.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Umowę na analizę zwarto 28 lipca, a jej ostateczna wartość to 79.753,20 PLN, czyli prawie o połowę mniej niż na ten cel chciał wydać Wrocław.
Poniżej punktowa ocena złożonych propozycji:
ZAKRES ANALIZY
Co będzie zawierać analiza kosztów i korzyści autobusów elektrycznych? Pierwsze z wymienionych opracowań musi zawierać takie treści jak:
- analizę stanu obecnego,
- przegląd środków transportu możliwych do zastosowania w komunikacji miejskiej z uwzględnieniem kosztów zakupu i eksploatacji oraz budowy infrastruktury: w tym rozeznanie rynku autobusów zeroemisyjnych wraz z określeniem kosztów zakupu, analizę kosztów eksploatacji autobusów zeroemisyjnych wraz z analizą potrzeb oraz kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury (wskazanie dostępnych rozwiązań),
- określenie aktualnych wymogów ilościowych w zakresie taboru zeroemisyjnego w świetle zapisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
- analizę finansowo-ekonomiczną kosztów i korzyści wynikających z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych w Gminie Wrocław: w tym wykonanie bilansu zysków i strat wynikających z zakupu i eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w porównaniu z eksploatacją autobusów zasilanych silnikami spalinowymi uwzględniającego między innymi: koszty zakupu nowych pojazdów, koszty eksploatacji i utrzymania pojazdów, koszty rozbudowy i utrzymania infrastruktury, opłaty za korzystanie ze środowiska, inne koszty i korzyści możliwe do określenia, a także wskazanie możliwych scenariuszy inwestycji taborowych, w tym scenariusza bazowego oraz możliwych alternatywnych wariantów inwestycyjnych w tabor zeroemisyjny (minimum dwa warianty inwestycyjne ze szczególnym uwzględnieniem taboru wodorowego),
- analizę środowiskową wraz z oszacowaniem efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla poszczególnych komponentów środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzi (emisja spalin do powietrza, emisja hałasu, emisja fal elektromagnetycznych, emisja odpadów, zanieczyszczenie wód i gleby, wpływ na florę i faunę) w Gminie Wrocław,
- analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji oraz ocenę komfortu życia mieszkańców Gminy Wrocław przy wykorzystaniu autobusów komunikacji miejskiej napędzanych za pomocą silników spalinowych oraz autobusów zero emisyjnych,
- przygotowanie projektu dokumentu na potrzeby udziału społeczeństwa,
- podsumowanie końcowe wyników przeprowadzonych analiz oraz ocenę zasadności wykorzystania autobusów zeroemisyjnych w Gminie Wrocław.
PLUS OZE
Z kolei dokument dotyczący możliwości powiązania transportu z OZE ma zawierać:
- analizę schematu infrastruktury sieci, obiektów i zasilania,
- określenie zapotrzebowania na energię,
- określenie metod zasilania,
- analizę dostępnych rozwiązań, w tym m. in.: wiaty solarne, DIP-y, stacje z odzyskiem energii, stacje ładowania wraz z zaproponowaniem schematu wykorzystania w transporcie zbiorowym w Gminie Wrocław,
- analizę możliwości montażu instalacji fotowoltaicznej na terenie nieruchomości MPK Sp. z o.o. celem zwiększenia udziału pozyskanej energii z odnawialnych źródeł energii (OZE) w bilansie energetycznym,
- analizę finansowo-ekonomiczną kosztów i korzyści wynikających z wykorzystania źródeł zielonej energii – OZE do zasilania miejskiego transportu zbiorowego.