Wrocław buduje trasę tramwajowo-autobusową

infotrans
12.11.2019 15:30

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na ważny odcinek trasy tramwajowej na Nowy Dwór pomiędzy Parkiem Biznesu a ulicą Rogowską. Kończy się też wyburzanie wiaduktu przy ul. Smoleckiej. Zabytkowe filary nie trafią na złom!

Budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór idzie na przód w dobrym tempie. Mocno zaawansowane są już prace na odcinku od pl. Orląt Lwowskich. Znika też stary wiadukt nad ul. Smolecką. Zastąpi go nowa 22-metrowa przeprawa. Co istotne, zdobione filary tej starej zostaną zachowane.

– Nie trafią na złom! Obiecaliśmy o nie zadbać i tak będzie. Miasto podjęło decyzję, że zostaną wykorzystane przez ZZM na jednym z zieleńców, a może w parków. Jeśli macie jakieś pomysły czekamy na nie na profilu Inwestycje we Wrocławiu na Facebooku – zachęca Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.

Nowy przetarg

W ostatnich dniach Wrocławskie Inwestycje ogłosiły również przetarg na kolejny ważny fragment trasy tramwajowej. Chodzi o odcinek między Parkiem Biznesu a skrzyżowaniem z ul. Rogowską. Na tym 2 kilometrowym odcinku do zrobienia jest tak dużo. Wymiana wszystkich sieci, budowa torowiska, chodników i ścieżek rowerowych w miejscach gdzie ich nie ma.

Wszystko to dzieje się pod nazwą – „Budowa wydzielonej trasy Autobusowo-Tramwajowej łączącej osiedle na Nowy Dwór z centrum Wrocławia – odcinek od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej”. Zamówienie realizowane będzie z udziałem środków z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Przewiduje się, że inwestycja zostanie ukończona w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Zakres inwestycji

Przedmiotowa inwestycja dotyczy jedynie fragmentu całego przedsięwzięcia jakim jest budowa trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia. Zakres całej inwestycji obejmuje długość około 7 km i został podzielony na odrębne odcinki. W przypadku tego zamówienia chodzi o roboty budowlane niezbędne dla budowy wydzielonego, zabudowanego torowiska tramwajowego czyli trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) od pl. Orląt Lwowskich (z wpięciem w ul. Podwale i ul. Piłsudskiego) ulicami Robotniczą i Strzegomską z wyprowadzeniem torowiska w ul. Rogowską na podstawie dokumentacji projektowej i decyzji administracyjnych dostarczonych przez miasto.

Fragment robót został już zlecony innymi postępowaniami, a przedmiotowe zamówienie obejmuje kontynuację tych robót i dotyczy ono:

– budowy stacji prostownikowej „Nowodworska” wraz z wyposażeniem, zagospodarowaniem terenu stacji, przyłączami wodno-kanalizacyjnymi i elektrycznym oraz budową zasilania,

– budowy układu drogowo-torowego TAT wraz z oświetleniem, odwodnieniem i przebudową kolidującej infrastruktury (na odcinku od km 2+950 do ul. Rogowskiej),

– budowy trakcji tramwajowej wraz z zasilaniem od pętli WPT do ul. Rogowskiej,

– montażu instalacji i urządzeń sygnalizacji i sterowania ruchem oraz SDIP (na odcinku od km 1+170 do ul. Rogowskiej),

– budowy zastępczych przystanków komunikacji miejskiej przy ul. Strzegomskiej (na odcinku istniejącego buspasa),

– nasadzenia zieleni na odcinku całej inwestycji, tj. od ul. Podwale do ul. Rogowskiej wraz z pielęgnacją i monitoringiem w okresie gwarancyjnym, a także pełnienie nadzoru dendrologicznego na całości inwestycji również w trakcie przeprowadzania robót,

– budowy dróg rowerowych i chodników.

Warunki przetargu

Zamawiający ustalił termin otwarcia ofert na dzień 12 grudnia. Wykonawcy, którzy złożą oferty w tym postępowaniu będą mogli uzyskać punkty za: cenę (60%), termin gwarancji zgodnie z kartą gwarancyjną z wyłączeniem zieleni (10%), okres rękojmi z wyłączeniem zieleni (10%), doświadczenie kierownika robót torowych (20%).

Przypomnijmy. Trasa Autobusowo Tramwajowa łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. Całkowita długość TAT to 7 km. Na pl. Orląt Lwowskich tramwaj wjedzie na nową trasę z istniejącego torowiska na ul. Podwale lub ul. Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory odbiją w kierunku dworca Marchijskiego. Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu została wytyczona m.in na tyłach galerii wnętrz „Domar” i równolegle do ulicy Robotniczej.