Wpływ pandemii na komunikację miejską. CUPT chce analizę
Powstanie analiza wpływu COVID-19 na transport publiczny w miastach. Pomysłodawcą i jednocześnie zleceniodawcą tego opracowania jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy, który opracuje taki dokument prowadzone jest w trybie podstawowym – bez przeprowadzenia negocjacji.
Analiza ma być gotowa w terminie do 90 dni od dnia zawarcia umowy.
CELE ANALIZY
Celem głównym analizy jest dostarczenie wiedzy w zakresie wpływu pandemii COVID-19 na efektywność, trwałość i skuteczność projektów transportowych współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020.
Cel badania ma być osiągnięty poprzez analizę SWOT transportu publicznego w kontekście celów POIiŚ oraz oszacowanie efektów wsparcia programu w krótkim i dłuższym okresie czasowym, biorąc pod uwagę różne scenariusze natężenia restrykcji związanych z COVID-19 i innych pandemii, mogących mieć miejsce w niedalekiej przyszłości.
Uzyskana wiedza przydatna będzie z punktu widzenia programowania nowej perspektywy finansowej, a także oceny ex-post wpływu projektów transportowych POIiŚ 2014-2020.
PYTANIA BADAWCZE
Wykonawca w analizie będzie musiał uwzględnić następujące pytania badawcze:
- Czy tworząc plany transportowe miast i założenia projektowe przewidziano takie zdarzenia ogólnokrajowe, które ograniczą na szerszą skalę terytorialną i czasową przemieszczanie się ludności?
- Jaki wpływ wywarła pandemia na zakładane wskaźniki rezultatu badanych projektów transportowych współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020?
- Jak zmieniły się nawyki mieszkańców polskich miast związane z komunikacją wynikające z pandemii? Czy mieszkańcy polskich miast po zakończeniu pandemii wrócą do transportu publicznego? Czy i jakie działania należy podjąć w tym kierunku? Jakie należy zaplanować niezbędne zasoby finansowe na te działania?
- Czy okrojona oferta przewozowa zniechęci pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej? Czy i kiedy planowany jest powrót do pierwotnej oferty przewozowej?
- Czy i jakie zmiany oferty przewozowej transportu zbiorowego w miastach mogą wpłynąć na zachowania transportowe mieszkańców? Czy zmiany te będą miały charakter trwały czy krótkoterminowy wynikający z ograniczeń pandemicznych? Co może wpłynąć na pozytywną zmianę zachowań podróżnych?
- Czy zaplanowano systemowo działania dotyczące bezpieczeństwa pasażerskiego transportu zbiorowego pod kątem zagrożeń epidemiologicznych?
- Czy i w jakim stopniu zmiana środka transportu z publicznego na indywidualny wpłynie na pogorszenie warunków środowiskowych?
- Jak samorządy mogą zachęcić do korzystania z komunikacji zbiorowej? Jakie należy zaplanować niezbędne działania i zasoby finansowe na te działania?
- Jak planować inwestycje transportowe uwzględniając i zakładając konieczność przygotowania się na zjawisk nagłych typu pandemia (plany transportowe miast)?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ELEMENTY ANALIZY
Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania i przekazania zamawiającemu następujących materiałów:
- Raport metodologiczny (w wersji elektronicznej) - będzie zawierał projekty narzędzi badawczych, które zostaną zastosowane w badaniu, a także opis sposobu doboru danych zastanych oraz respondentów, wobec których zostaną zastosowane poszczególne metody badawcze, wraz z liczebnością prób badawczych oraz kryteriami doboru i harmonogram badania – w formie graficznej z oznaczonymi kamieniami milowymi - działaniami zmierzającymi do ich realizacji, metodami, raportami z badania i członkami zespołu badawczego odpowiedzialnymi za ich realizację,
- Informacje z przebiegu badania - w wersji elektronicznej – przekazywane co 4 tygodnie od dnia zawarcia umowy, zawierające informacje na temat przebiegu badania (szczególnie w odniesieniu do obowiązującego harmonogramu badania), wykonanych prac, pojawiających się problemów i innych zagadnień istotnych dla realizacji badania, a także wstępnych wniosków czy zaleceń, które wykonawca chciałby na bieżąco skonsultować z zamawiającym,
- Raport końcowy z badania.
FORMALNOŚCI
Zamawiający czeka na oferty od wykonawców do 27 sierpnia.
Do kryteriów oceny ofert należą: cena (30%), koncepcja realizacji badania (65%), wykorzystanie papieru wyprodukowanego co najmniej w 85% z włókien recyklingowych, pochodzącego ze zrównoważonej gospodarki leśnej, certyfikowanego oznakowaniem "FSC Recycled" lub równoważnym (5%).